‘Paard uitproberen op een horsedating’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pandabeertje

‘Paard uitproberen op een horsedating’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:12

http://www.ad.nl

Door CASPAR NABER

Leden van de Vereniging Eigen Paard konden het afgelopen weekend voor de derde keer ‘horsedaten’.

Ruth van der Beek. Vijf vragen aan directeur Ruth van der Beek.

1. Na het succes van ‘boer zoekt vrouw’ komt u met ’paard zoekt baasje’?

,,Hahaha, nee hoor. Van zowel kopers als verkopers kregen we signalen dat er iets gedaan zou moeten worden aan problemen bij het kopen van een paard. Ruiters zijn niet altijd eerlijk over hun ervaring en veel mensen die hun paard via marktplaats.nl kopen, stellen thuis vast dat het een verkeerde match is. Dan kun je niet zomaar zeggen ‘hier heb je hem terug’.’’

2. Horsedating voorkomt dat?

,,Via horsedating kunnen onze leden meerdere paarden of pony’s ‘uitproberen’. Op basis van de zoekopdrachten selecteren wij meestal twee dieren die matchen met het opgegeven profiel en budget. Daarna gaan de leden twee uur lang ‘daten’, bijgestaan door onze eigen adviseurs. De dieren worden hen eerst getoond ‘aan de hand’ om te kijken of ze gezond zijn. Daarna rijdt een ruiter de paarden voor. Tenslotte is het de beurt aan de leden zelf. ’’

3. Daarna vindt de koop plaats?
,,Wij geven onze leden altijd het advies er nog eens rustig over na te denken en langs te gaan bij de verkoper zodat ze het paard of de pony in zijn eigen omgeving zien.’’

4. Wat kost een beetje paard?

,,Een fijn basis recreatiepaard zo’n 3000 tot 5000 euro, een sportpaard 8000 tot 15000 euro.’’

5. Merkt de ‘paardenmarkt’ iets van de crisis?

,,Dat valt best mee, al neemt het aanbod wel toe.’’

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:15

Ik zag deze nog niet staan tussen het nieuws.
Ik zat net het AD te lezen van gister en moest er wel om lachen.
Wie kan er in 2 uur weten of dat het paard is wat je zoekt?

Ik hou het toch liever bij een proefperiode van een maand om te kijken hoe het gaat, het is geen auto waar je even een proefritje mee gaat maken. :+

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:16

Zoiets heeft Anky toch ook gedaan? (of in samenwerking met Anky) dat tv programma...
Weet even niet meer hoe dat programma heette :o
Maar daar kregen ze 3 paarden te zien en rijden destijds, beetje hetzelfde idee als dit?
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 17-03-09 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:16

Ik vind het ook een zeer handig idee! Ik heb dan nog geen paard, maar ik zou er wel snel naar toe gaan ;)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:20

StillAngel schreef:
Ik vind het ook een zeer handig idee! Ik heb dan nog geen paard, maar ik zou er wel snel naar toe gaan ;)

Maar hier krijg je een paard 2 uur te zien en te rijden, als je bij een paard koopt via de normale weg krijg je vaak het zelfde. Dan kan je ook proefrijden en het paard bekijken op stal. Laten keuren en weet ik veel wat nog meer.

Het paard wat wij verkocht hebben kregen ze nog mee op proef voor een maand ook.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:21

pandabeertje schreef:
Ik hou het toch liever bij een proefperiode van een maand om te kijken hoe het gaat, het is geen auto waar je even een proefritje mee gaat maken. :+

Maar heel veel verkopers geven het paard geen maand op proef, en ik geef ze groot gelijk! Weet je hoe iemand binnen een maand je paard kan verpesten?

Getup

Re: ‘Paard uitproberen op een horsedating’

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:30

Je hoeft het paard ook niet meteen te kopen. Het is wel handig, dat er voor jou geselecteerde paarden staan, die als het goed is voldoen aan jouw eisen. Er stond een stuk over geschreven, maar weet niet meer waar. De bit?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:02

Natuurlijk hoef je in die twee uur niet te beslissen of je het paard koopt, de vereniging adviseert geinteresseerde mensen zelfs om een vervolgafspraak te maken om het paard ook in zijn eigen omgeving te bekijken.

Niemand kan in twee uur beslissen een paard te kopen, tenminste dan is het waarschijnlijk geen weloverwogen keuze geweest..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:07

ja, dit stond inderdaad in de bit.
ik vind het best handig, natuurlijk beslis je niet in 2 uur, maar er wordt wel gezocht naar een paard dat binnen jouw profiel past, is toch handig!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:06

Ik zou dit nooit doen. Trouwens, een paard - of dier - kiest jou uit. Jij kan niet zomaar zeggen: oh, dat paard staat mij aan die wil ik. Teminste, ik zou het niet kunnen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:05

Je kunt dan toch kijken welke paarden bij je passen en welke niet. De paarden die bij je passen ga je weer beter / meer uitproberen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:10

Wat een onzin, je kunt net zo goed een paardenkenner meenemen op je zoektocht en een aantal keer proefrijden. Naar mijn mening voegt zo'n ''adviseur'' niets toe, behalve wat commercieel gedoe. :P

Het wordt steeds gekker....

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:50

Iessie schreef:
Wat een onzin, je kunt net zo goed een paardenkenner meenemen op je zoektocht en een aantal keer proefrijden. Naar mijn mening voegt zo'n ''adviseur'' niets toe, behalve wat commercieel gedoe. :P

Het wordt steeds gekker....

Ja dat kun jij misschien makkelijk zeggen maar er zijn ook mensen die niet zo'n 'paardenkenner' kennen, en daarnaast zijn die lang niet altijd onafhankelijk of deskundig genoeg. Daarnaast kun je op een dag meerdere paarden uitproberen. Die dag heeft helemaal niet ten doel om dezelfde dag een paard te kopen maar juist voor te lichten over het proces van aankoop. Dus waar moet je op letten, past dit paard bij je of niet en waarom. En daarnaast is het een alles behalve commercieel evenement (de vereniging is uberhaupt geen commerciele organisatie).