Jazz nu ook bij het KWPN de beste dressuurhengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jazz nu ook bij het KWPN de beste dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:27

http://www.dehoefslag.nl

De KWPN-hengst Jazz (Cocktail x Ulster) voert al de WBFSH-wereldranglijst van de beste dressuurhengsten aan. Nu blijkt hij ook, zowel kwalitatief als kwantitatief, de nummer één bij zijn moederstamboek te zijn. Na een vierde plek vorig jaar heeft het KWPN dit jaar Jazz bovenaan de lijst met fokwaarden geplaatst. De dressuurvererver heeft een index van 181 met 96% betrouwbaarheid en wordt gevolgd door Contango (180/90) en zijn vader Cocktail (178/92).

De Jazz-zonen Olivi (168/85) en Tango (183/69) nemen de eerste plek in beslag bij de hengsten met respectievelijk 7 t/m 9-jarige nakomelingen in de sport en 4 t/m 6-jarige nakomelingen in de sport. In 2008 genereerde Jazz eveneens de meeste dekkingen. Zijn totaal staat op 417 bediende merries. Hij wordt gevolgd door kleinzoon Vivaldi (376 dekkingen), zoon Johnson (253), kleinzoon Zhivago (229) en zonen Westpoint (223) en Wynton (209).

hilden1971

Re: Jazz nu ook bij het KWPN de allerbeste dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:31

En ondertussen vindt je achter elk paard en dekhengst zijn bloedvoering. Vooral zo doorgaan!!. Ben geen voorstander van zijn bloedvoering. Hierdoor wordt de keuze voor een hengst steeds ingewikkelder binnen het KWPN.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:34

Dat is misschien wel zo, Hilden, maar dat is een aandachtspunt voor de fokkers...
Het blijft indrukwekkend, de resultaten van Jazz en z'n kinderen.

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:36

Ben het met je eens , te veel invloeden van Cocktail en Jazz. Aan de andere kant kun je er misschien best een beetje trots op zijn dat deze hengst goed fokt. Heb hem gister gezien op de indoorkampioenschappen. Vond hem erg tegenvallen, zeker als je hem vergelijkt met Tolitas. Maar ja , geloof dat je Tolitas met geen ander paard kunt vergelijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:48

Jazz is 18 Totilas is 9. Jazz heeft nogal wat meer werk in de benen. Als sportpaard en als dekhengst.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:52

Wbt Jazz: je kunt er gewoon niet omheen dat hij fantastisch fokt, ook al wordt hij misschien op sportief vlak nu voorbijgestreefd door andere paarden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:00

Inderdaad; Jazz fokt gewoon super sportpaarden, daar kan niemand omheen. Hij doet het zelf ook nog eens super in de sport en dat terwijl hij ook nog dekt en dat neemt wat van een hengst hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:05

Hij fokt fantastisch, en dat heeft 2 kanten. Veel mensen willen dekken omdat hij zo goed is..maar denken niet aan de inteelt waar je voortaan goed op moet letten, omdat er veelal Jazz achter zit.
Weer een mooi aandachtspunt, bloedspreiding! :j

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:20

Jazz is een prachtige hengst om te zien, en hij doet het erg goed in de sport! maar ik ben absoluut verder geen fan van hem en ik vind dat er teveel Jazz bloed komt en al in de verschillende lijnen zit.
Ook ben ik geen fan van zijn karakter die hij doorgeeft, ik heb al meerder Jazz nakomelingen gezien die geen fijn karakter hebben! tuurlijk zijn er ook fijne Jazz nakomelingen.

Bij onze stal zul je in ieder geval geen Jazz nakomelingen zien.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:36

Ik zal ook niet fokken met Jazz, maar dat heeft ook te maken met de bloedvoering, Ulster en Le val Blanc.

Als ik wéér een nakomeling zie van Jazz die het goed doet ben ik wel een beetje trots omdat onze merries uit ongeveer de zelfde bloedlijn komen! :D

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:49

Als ik dit soort dingen lees ga ik altijd een beetje glunderen van trots...
Hopen dat mijn "Jazz" dit jaar ook gaat presteren

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:11

Geweldige prestatie voor Jazz, absoluut. Alleen dat aandeel Jazz hiermee wel heel groot wordt is ook een aandachtspunt voor KWPN lijkt mij.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:35

gefeliciteerd met Jazz! Maar zijn we nu straks niet bang dat er teveel Jazz bloed in de bloedlijnen van het KWPN komt.. aangezien er zoveel merrie's door hem worden gedekt en zoveel goedgekeurde zonen/kleinzonen van hem zijn die ook dekken! Waardoor zijn bloed erg veel word ingefokt!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:51

Jaaz brengt prachtige veules, wij hebben nu ook een jazz en de eigenaar is al 4 keer achterover geklapt. Ik zelf heb 2 jaar geleden ook een jazz gereden als je voor de hoek geen goed been gaf lag je de volgende hoek op de grond. Maar Gribaldi zie je ook wel weinig, maar die heeft ook minder achterbeen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:34

Wow, geweldig! :)

Jazz is mijn persoonlijke favoriet als het gaat om welke hengst de mooiste, beste etc. nakomelingen geeft, vind het superleuk om dit te lezen!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:44

Hij fokt heel erg mooi, helaas dat er echt een typisch karakter inzit wat het de ruiter meestal niet simpel maakt. Denk dat Jazz heel erg een "mode"hengst is, maar geen misse!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:04

bvw schreef:
Ik zal ook niet fokken met Jazz, maar dat heeft ook te maken met de bloedvoering, Ulster en Le val Blanc.

en wat is de reden dan?
ik heb een ulster gereden, nog nooit zo'n fijn en braaf dier meegemaakt! Nooit een stap verkeerd gezet of
getrapt/gebeten wat dan ook. (bijna) nergens bang voor en overal voor in.
jammer dat ze op leeftijd is anders had er nog mooi mee gefokt kunnen worden, niet de meest chique merrie maar karakter 1000% eerlijk!

oja tegenwoordig moet je bij elke hengst goed kijken of je geen bloedverwanten fokt, dus zie het probleem niet zo :D gewoon allert zijn.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:00

Getup schreef:
Wbt Jazz: je kunt er gewoon niet omheen dat hij fantastisch fokt, ook al wordt hij misschien op sportief vlak nu voorbijgestreefd door andere paarden.

Ben het niet met je eens. Als je kijkt naar het aantal nazaten dat hoog in de sport loopt, en dit vergelijkt met andere hengsten die minder nazaten hebben dan valt het procentueel erg tegen wat jazz presteerd. Heb ergens een vergelijkings site gezien zal die eens opzoeken.

Hij fokt mooie paarden, maar het karakter!!! Neemt niet weg dat een hoop mensen niet met een Jazz kunnen omgaan, of berijden.
Maar voor mij nooit een paard waar dit bloed in voorkomt hoe mooi en hoe goed hij ook is. Ik vind vivaldi qua exterieur perfect voor één van onze merries maar ik zal hem nooit gebruiken, geldt ook voor Krack C trouwens kom je ook al teveel tegen, maar dat is ook weer mijn mening.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:02

Suusje92 schreef:
Jaaz brengt prachtige veules, wij hebben nu ook een jazz en de eigenaar is al 4 keer achterover geklapt. Ik zelf heb 2 jaar geleden ook een jazz gereden als je voor de hoek geen goed been gaf lag je de volgende hoek op de grond. Maar Gribaldi zie je ook wel weinig, maar die heeft ook minder achterbeen.

Maar ook weer dezelfde karakter eigenschappen als Jazz zijn nafok.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:04

hilden1971 schreef:
Suusje92 schreef:

:Z De moeder én de opvoeding zijn ook erg belangrijk hoor!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:18

Tulandro schreef:
Suusje92 schreef:

:Z De moeder én de opvoeding zijn ook erg belangrijk hoor!

Zeker weten, maar veel merries met jazz als vader belanden in de fokkerij met alle gevolgen van dien en dat zou anders moeten. Hierdoor heb je veel broodfok terwijl er steeds meer ellende komt.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:53

Respect voor Jazz! En al zijn nazaten!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik vind het zelf de fijnste paarden om te rijden.
Talentvol, leergierig en intelligent. En voor dat laatste moet je ze in hun waarde laten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:56

Oakland1990 schreef:
Hij fokt heel erg mooi, helaas dat er echt een typisch karakter inzit wat het de ruiter meestal niet simpel maakt. Denk dat Jazz heel erg een "mode"hengst is, maar geen misse!

Hij heeft zich helemaal bewezen, wat voor mij betekent dat hij geen mode hengst te noemen is, maar een echt vaderdier!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:18

hilden1971 schreef:
Ben het niet met je eens. Als je kijkt naar het aantal nazaten dat hoog in de sport loopt, en dit vergelijkt met andere hengsten die minder nazaten hebben dan valt het procentueel erg tegen wat jazz presteerd. Heb ergens een vergelijkings site gezien zal die eens opzoeken.

Hij heeft een fokwaarden voor dressuur van 181 met een betrouwbaarheid 96% Dat betekend dat hij het niet alleen maar van zijn grote dekaantallen moet hebben. De hoefslag heeft een jaar geleden wel alternatieve fokwaarden gepresenteerd daar kwamen inderdaad een aantal hengsten naar voren die het heel goed doen maar veel te weinig dekkken. Maar Jazz deed het daarin zeker niet slecht.

dym_whis2

Re: Jazz nu ook bij het KWPN de beste dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:53

Jazz is een prachtig paard om te zien en fokt geweldige nakomelingen, maar ik zou nooit een nakomeling van jazz willen. die hebben echt een heel moeilijk karakter en zijn heel schikkerig.
Geef mij totilas maar!!!