Nieuwe veiligheidseisen voor bodyprotectors onderweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe veiligheidseisen voor bodyprotectors onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 09:24

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Nog voor het einde van dit jaar zal er een nieuwe bodyprotector op de markt komen die voldoet aan de aangepaste Europese veiligheidseisen. Er zal tevens een nieuwe bodyprotector verschijnen welke speciaal voor menners is gemaakt.

De British Equestrian Trade Assiociation (BETA) is vorig jaar akkoord gegaan met het plan om de huidige bodyprotectors aan te passen conform de nieuwe veiligheidseisen, maar de organisatie wilde wel benadrukken dat dit niet betekent dat de huidige bodyprotectors onveilig zouden zijn.

BETA directrice Claire Willianms: "We willen niet dat mensen gaan denken dat de bodyprotectors die gebaseerd zijn op EN13158/BETA2000 niet veilig zijn.

De impact absorptie blijft hetzelfde, maar er zal een extra beschermlaag worden aangebracht over de ritsen, iets wat sommige producenten al hebben gedaan bij een aantal modellen.

Bodyprotectors die voldoen aan de aangepaste eisen van BETA 2009 zullen tegen het einde van het jaar op de markt verschijnen.

KC Sport, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het maken van Airowear, gaat zich daarnaast richten op een compleet nieuwe bodyprotector voor menners, dit volgens de veiligheidseisen van BETA en het CEN.

De Airowear bodyprotector voor menners zal korter zijn in de rug omdat menners op de kar zitten. Ook zal het hen toestaan om makkelijk te bewegen om zo hun paarden goed onder controle te houden.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:49

Wat moet ik mij voorstellen mbt beschermlaag aanbrengen over de ritsen ? Sommige protectors bvb. van kinderen) zijn toch voorzien met klitebandsluitingen ?
Goed dat ze het veiliger willen maken maar is het ook niet een beetje marketing ? Hoe wordt bepaald dat is veilig is en niet ? Ik herinner me de testen met de caps. Daar vielen zeer bekende èn dure merken uit de boot maar het was me toch niet duidelijk of ze echt minder veilig waren...

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:13

Ik heb zo iets ook afgelopen zaterdag bij Equitana gezien.
Daar was de bodyprotector in de jas verborgen alleen dan met lucht.
Het bied bescherming aan je rug armen en stuitje.
Wanneer je valt komt er lucht in de jas net zoals een luchtbed en wanneer je dan op de grond bent beland is de jas helemaal opgblazen wat dan als bescherming bied.
Het zag er wel heel modern uit en op de beurs was er ook zeker wel vraag na.

Larachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:30

zo heb je ook een soort airback bodywarmer, het heet de hit air airbagvest of airparka. deze wordt vastgemaakt aan het zadel en als je valt blaast het zich op. dit bescherment ook je nek.

loes-freke

Re: Nieuwe veiligheidseisen voor bodyprotectors onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:07

van mijn mogen ze het gewoon zo gauw je op een paard zit net als rijcap verplichten.
alleen geen rits reden toch zijn deze gauw kapot en lam en ijzer.
ik ga voor klitteband.
heb voor me dochtertje beide gehad en klittenband bevalt ons het beste.
me dochter is al keer onder paard en met ribben op balk gekomen en blij dat ze deze om had.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:22

Mijn man heeft een hit air gekocht maar gelukkig nog niet nodig gehad. De manege eigenaar waar ons paard staat heeft er een stuk of 10 aangeschaft zodat lesklanten die bij hem kunnen huren omdat hij het dragen van een bodyprotector verplicht heeft gesteld bij de springles. Vergeet alleen bij het afstijgen je niet van het zadel los te koppelen want dan kunnen ze zich ook opblazen en kan je paard aan de repeteer gaan.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:04

Joplin_1: die hit-air blaast niet op als je hem vergeet los te maken bij afstappen!! Daar is een bepaalde kracht/snelheid voor nodig...
Die Hit air werkt wel super!! Alleen jammer dat die gasflesjes best duur zijn... €15 of €20,-....
Die na elke keer opblazen vervangen moeten worden!!
Maarja anderzijds...veiligheid is onbetaalbaar!!

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:24

uhm, zelf meegemaakt in de les had een leuk effect op de paarden.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:36

joplin_1 schreef:
uhm, zelf meegemaakt in de les had een leuk effect op de paarden.

Ja, en daar ben ik dus zo benieuwd naar. Degene met het airbagvest (zoals wij het noemen) is dus beschermd, maar liggen de resterende ruiters niet naast het paard door de knal waarmee het zich opblaast? Ik reed laatst een keer in de bak bij iemand met zo'n ding en vroeg me dus af of mijn paard dan niet door het dak zou gaan als zij eraf ligt.

Verder zie ik het ook helemaal voor me dat je als een skippybal door de bak stuitert (maar dat zal wel niet....)

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:35

Het gebeurde bij het afstijgen en er gingen er idd een paar vandoor, gelukkig waren er geen ongelukken gebeurd en was het even een leermomentje voor ons dat je er idd wel aandenkt om je van het zadel los te koppelen voor dat je van je paard afspringt.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:47

joplin_1 schreef:
Het gebeurde bij het afstijgen en er gingen er idd een paar vandoor, gelukkig waren er geen ongelukken gebeurd en was het even een leermomentje voor ons dat je er idd wel aandenkt om je van het zadel los te koppelen voor dat je van je paard afspringt.

ook lekker handig bij bixi wedstrijdjes het op en af stappen bij begeleiding en AA proeven.
dat werkt niet bij de kleintjes, laten we het gewoon houden.
stel dat ze het vergeten en ze zijn al trots dat ze het alleen kunnen, vlieg die pony er ineens vandoor.
ik als jury zie het al helemaal voor me.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:00

netam12 schreef:
Ik heb zo iets ook afgelopen zaterdag bij Equitana gezien.
Daar was de bodyprotector in de jas verborgen alleen dan met lucht.
Het bied bescherming aan je rug armen en stuitje.
Wanneer je valt komt er lucht in de jas net zoals een luchtbed en wanneer je dan op de grond bent beland is de jas helemaal opgblazen wat dan als bescherming bied.
Het zag er wel heel modern uit en op de beurs was er ook zeker wel vraag na.

ja die heb ik van de zomer in ermelo aan gehad, best grappig, alleen toen de lucht erin kwam kreeg ik haast geen lucht meer hihi
maar lijkt me op zich een leuk handig ding, alleen warm in de zomer

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:28

Ik heb zo een bodyprotector van imperial riding die je gewoon d.m.v. klittenband vastmaakt, werkt ook super.