stoffel schreef:Ik zie niets in een dek beperking bij het KWPN. Het selectie systeem van het KWPN is totaal niet te vergelijken met dat van het AES.
Ik vind toch wel dat daar naar gekeken mag worden, vooral voor de jonge hengsten. Ik denk dat het beter zou zijn om de jonge hengsten een laag aantal dekkingen mee te geven om zijn kwaliteit goed te beoordelen. Meer werk voor de hengstenhouder om zijn of haar hengst goed op de juiste merries te krijgen, qua fokkerij zou dit wel welkom zijn. Voorbeeld, iedereen was helemaal weg van Berlin. Voor dat hij goedgekeurd werd, werd hij al ingezet voor de fokkerij, qua afstammelingrapport viel het toch wel tegen.
Daarom ben ik voorstander om eerst de nafok goed te bekijken en het risico meer bij de hengstenhouder neer te leggen, en niet bij de fokkers. Wanneer de fokker de hengst niet aanstaat fokt men er niet mee, en zal de hengstenhouder meer met eigen materiaal moeten komen om de hengst de status van dekhengst te kunnen geven. Niet elke gekeurde hengst blijkt een goede dekhengst.