Keuring van het AES Stamboek levert 42 hengsten op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Keuring van het AES Stamboek levert 42 hengsten op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 08:19

www.horsetelex.nl

De hoofdkeuring van het AES in Schijndel afgelopen vrijdag heeft 42 nieuwe hengsten opgeleverd. 40 daarvan zijn gelicensed, waarmee ze jaarlijks maximaal 30 merries mogen dekken, en twee hengsten zijn volledig goedgekeurd. De grote oogst was volgens de juryleden een logisch gevolg van de goede algemene kwaliteit, wat ook tijdens de eerste bezichtiging al merkbaar was.

Kampioen werd de driejarige complete springhengst Gamko S (v.Heartbreaker), bij de dressuurhengsten werd Ariane's Razottie (v.Romanov) tot kampioen uitgeroepen waarmee de Belgische invloed weer opvallend was.

Zoals ieder jaar worden de nieuwe jaargangen gedomineerd door de springhengsten, van de 42 nieuw gekeurde hengsten zijn er slechts vijf in de dressuurrichting gefokt. De over een hengstenmodel en uitstraling beschikkende Ariane's Razottie (Romanov uit Pappion v.Dream of Glory) van Stoeterij Ariane uit Oosterzele (B) werd tot kampioen gekozen.

Bij de springhengsten waren er ook een aantal positief opvallende hengsten. 19 hengsten kregen na het vrij springen de status licensed, 14 hengsten werden na een presentatie onder het zadel tot deze status gepromoveerd en nog eens twee hengsten werden direct approved.

Bij het vrijspringen was behalve de Electro-zoon Foo Fighter ook de latere kampioenshengst Gamko S (Heartbreaker x Carthago x Voltaire) van De Moerhoeve uit België een uitschieter. Zijn concurrenten in de kampioenskeuring waren de Action Breaker-zoon Falco van 't Gavershof (mv.Contender), die op de correctheid in zijn fundament wat moest inleveren op Gamko S, en de als derde geëindigde Casado van 't Gelutt, een zoon van de AES-gekeurde Cento-zoon Cadence van 't Gelutt.

Ook groen licht kreeg de patent springende Lupicor-zoon Al Capone (uit Ulivia v.Concorde), die eerder wegens spanning strandde in het KWPN-verrichtingsonderzoek. Net als tijdens de eerste bezichtiging liet de goed gemodelleerde Al Capone veel springkwaliteit en goede basisgangen zien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:37

waar ik me wel een beetje over verbaas is dat die jonge hengsten dus enkel op een rondje vrijspringen beoordeeld worden en geen test hoeven te lopen ..geeft imo toch geen reëel beeld van de kwaliteiten onder het zadel en vooral karakter ..is al meerdere keren gebleken dat "in vrijheid " geen garantie betekend voor " onder het zadel ".In de meeste stamboeken moeten de hengsten toch een test ( lang of korte tijd )onder het zadel afleggen alvorens gekeurd te worden?

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:40

Ik zou er een groot voorstander van zijn als dat beperkte dekken ook werd ingevoerd bij het KWPN. Gewoon een goede zaak eerst te kijken wat een bepaalde hengst vererft want een leuk koppie en leuke voorouders zeggen niet alles, de praktijk is toch de beste toetsing.

stoffel

Re: Keuring van het AES Stamboek levert 42 hengsten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:57

Ik zie niets in een dek beperking bij het KWPN. Het selectie systeem van het KWPN is totaal niet te vergelijken met dat van het AES.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:32

stoffel schreef:
Ik zie niets in een dek beperking bij het KWPN. Het selectie systeem van het KWPN is totaal niet te vergelijken met dat van het AES.

Ik vind toch wel dat daar naar gekeken mag worden, vooral voor de jonge hengsten. Ik denk dat het beter zou zijn om de jonge hengsten een laag aantal dekkingen mee te geven om zijn kwaliteit goed te beoordelen. Meer werk voor de hengstenhouder om zijn of haar hengst goed op de juiste merries te krijgen, qua fokkerij zou dit wel welkom zijn. Voorbeeld, iedereen was helemaal weg van Berlin. Voor dat hij goedgekeurd werd, werd hij al ingezet voor de fokkerij, qua afstammelingrapport viel het toch wel tegen.

Daarom ben ik voorstander om eerst de nafok goed te bekijken en het risico meer bij de hengstenhouder neer te leggen, en niet bij de fokkers. Wanneer de fokker de hengst niet aanstaat fokt men er niet mee, en zal de hengstenhouder meer met eigen materiaal moeten komen om de hengst de status van dekhengst te kunnen geven. Niet elke gekeurde hengst blijkt een goede dekhengst.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:25

stoffel schreef:

Dekbeperking op AES-hengsten? :D Is toch helemaal niet nodig.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:29

Is er toevallig iemand naar de keuring geweest ?

In het lijstje kom ik Amando ( UnitedxGribaldi ) ,
een 2e bezichtigingshengst bij het KWPN ?