Peeters: 'Nederlandse dressuursport heeft nieuw wonderkind'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Peeters: 'Nederlandse dressuursport heeft nieuw wonderkind'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:19

http://www.knhs.nl

Totilas niet aanwezig tijdens Indoor Brabant.

Met de combinatie Edward Gal en Moorlands Totilas heeft de Nederlandse dressuursport er een nieuwe topper bij. In de KNHS indoorkampioenschappen Zware Tour, pas de vierde wedstrijd die deze combinatie liep, zegevierde Totilas met overmacht. Internationaal jurylid Jan Peeters kwalificeerde de winnende rit van Gal van een niveau dat bij hem herinneringen op riep aan de beginjaren van Bonfire en Salinero. "We mogen blij zijn dat we in Nederland paarden hebben van het niveau Salinero, Parzival en Totilas, daar kunnen we op internationale kampioenschappen goud mee winnen", aldus een enthousiaste beschouwer in de barstensvolle manege van het KNHS centrum te Ermelo.

De overwinning in de Zware Tour ging afgetekend naar Edward Gal (Harskamp) en zijn gitzwarte, van Gribaldi afstammende Moorlands Totilas, die nu negen jaar oud is. In de pirouettes en in de piaffe maakte Totilas zoveel indruk dat hij met tienen werd beloond. "In het begin van de proef was Totilas iets hectisch, maar je zag die spanning vrijwel ogenblikkelijk wegvloeien. Dat is een teken van kwaliteit bij ruiter en paard. Als je die spanning zo kunt laten wegstromen dan typeert dat de talenten", aldus Peeters, die bijna een lofrede hield op wat hij als jurylid had waargenomen. "Hoe je graag wilt dat een paard zich optimaal beweegt en de oefeningen uitvoert is iets dat op mijn netvlies gebrand zit. Dan zie je een paard dat dat ideaalbeeld in bijna alle onderdelen benadert. Dat geeft ook mij als jurylid een heel goed gevoel".

Tijdens de gehele proef toonde Totilas zijn atletische vermogen en straalde emotie en blijheid uit. De oortjes steeds naar voren geprikt en altijd attent reagerend op de onzichtbare aanwijzingen van de ruiter. Vier maanden geleden tijdens zijn eerste wedstrijd in Hengelo kreeg deze combinatie nog een waardering van 74% voor de Kür. In dit KNHS kampioenschap werd hun prestatie beloond met ruim 80%, een stijging van zes procent. "Natuurlijk is de verleiding aanwezig om met dit paard naar Indoor Brabant te gaan, maar ik kan die verleiding weerstaan. We blijven rustig doortrainen en af en toe een kleine wedstrijd meepakken om de bevestiging te zoeken. Maar ik wil niets forceren. Rustig dit fantastische talent laten rijpen", aldus een gelukkige Edward Gal.

Het zilver in dit kampioenschap ging naar Jeannette Haazen (Neeroeteren Bel.) met Nartan. In de Kür was er iets meer ontspanning dan in de eerste wedstrijd, waarbij de amazone in staat is om haar paard technisch zeer bekwaam door de oefeningen te rijden. Soms wordt even de lichtvoetigheid gemist, maar aan de andere kant is er wel harmonie. Kirsten Beckers ('s-Gravendeel) legde met Broere Jazz beslag op het brons. De KWPN hengst, die dankzij zijn kinderen een enorm stempel drukt op de dressuursport, zie je zijn leeftijd van 18 jaren nog steeds niet aan. Vooral in de galop blijft de hengst sterk acteren.

Sjef Janssen blikte nog even terug op de rit van Anky van Grunsven met IPS Salinero, die zij op zaterdag reed als voorbereiding op Indoor Brabant komende week. "We kunnen best tevreden zijn over hoe Anky en Salinero hun werk deden. Aan de andere kant moeten we ook eerlijk zijn en dat is dat we wel huiswerk hebben meegekregen. In sommige onderdelen die anders geen moeite kosten werden kleine foutjes gemaakt, maar die poetsen we wel weg in de komende dagen", aldus Janssen.

Verwant artikel:

[VN] Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:30

Wat jammer dat hij niet op Indoor Brabant gaat starten, ik ga daar heen en zou het echt fantastisch vinden als hij mee doet.
Misschien moet ik hem even een overhaal mail sturen. _O- Om de verleiding nog wat groter te maken!

Mowoah

Re: Peeters: 'Nederlandse dressuursport heeft nieuw wonderkind'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:35

Ik doe mee, ik zal hem ook even een mail sturen of hij toch niet stiekem wil meedoen haha. :))

Echt heel erg jammer inderdaad, ik vind hem echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:38

Rymke schreef:
Wat jammer dat hij niet op Indoor Brabant gaat starten, ik ga daar heen en zou het echt fantastisch vinden als hij mee doet.
Misschien moet ik hem even een overhaal mail sturen. _O- Om de verleiding nog wat groter te maken!

Doe maar niet, denk dat iedereen nog heel lang van Totilas wil genieten ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:46

heel verstandig juist dat hij totilas thuis houd.
dit talent moet gekoesterd en beschermd worden.
wat een paard!!!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:52

wat ik niet snap, waar was dit paard vroeger? zo een paard dat van zichzelf zo kan lopen moet toch al veel eerder ontdekt zijn... of op wedstrijd geweest zijn...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:59

Vero83 schreef:
wat ik niet snap, waar was dit paard vroeger? zo een paard dat van zichzelf zo kan lopen moet toch al veel eerder ontdekt zijn... of op wedstrijd geweest zijn...

Citaat:
Carrière
Totilas is gefokt door het duo J.K Schuil en A. Visser. Deze lieten Totilas uitbrengen in de dressuursport door de Friese dressuuramazone Jiska van den Akker. De 4-jarige Totilas kwam voor het eerst in actie tijdens de Pavo Cup en won de voorselectie in Friesland. De finale van de Pavo Cup bracht geen hoge klassering voor Totilas. De combinatie selecteerde zich voor het Wereld Kampioenschap jonge dressuurpaarden voor 5-jarigen in 2005 te Verden. Totilas en Jiska eindigden in de finale op een vierde plaats, als beste Nederlandse combinatie.

In 2006 werd Totilas aangekocht door Kees en Tosca Visser van Moorlands Stables. Dit gebeurde via Dressage Horses van Matty Marissink. Vanaf dit moment gaat de hengst door het leven als Moorlands Totilas en komt hij op stal in Harskamp bij Edward Gal. Edward nam Totilas verschillende keren mee tijdens clinics op grote evenementen zodat hij alvast aan de situatie van een wedstrijdring met publiek kon wennen.

Op 29 juli 2007 kwam de combinatie Edward Gal en Moorlands Totilas voor het eerst officieel aan de start. Het ging om een start in de Prix St. George rubriek in Schaijk. Edward en Totilas zetten een score neer van 73.36% en behaalde daarmee de eerste plaats. Een prima debuut met een afstand van meer dan 9% op de nummer 2.

December 2008 staat in het teken van Totilas' debuut in de hoogste klasse van de dressuur, de Grand Prix. Tijdens Hippisch Hengelo in de Moorlands-rubriek sluit de hengst zijn eerste Grand-Prix start af met een percentage van ruim 73%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:33

Vero83 schreef:

Ja hoor, hij liep als vierjarige onder Jiska van de Akker op de Pavocup.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:22

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:29

oke dank u wel. ;-)
maar dat zo een paard dat zo kon lopen toen niet de pannen van het dak heeft gelopen is toch niet te snappen dan.
Zijn er ook foto's te vinden van toen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:47

Vero83 schreef:
oke dank u wel. ;-)
maar dat zo een paard dat zo kon lopen toen niet de pannen van het dak heeft gelopen is toch niet te snappen dan.
Zijn er ook foto's te vinden van toen?

Ik ken meerdere paarden welke tijdens de Pavocup de halve finale gestrand zijn
of zelfs tijdens de voorselectie, maar wel op latere leeftijd LT of GP lopen.

Zegt dus niet alles de Pavocup finale ;)

Lingh heeft als jong paard bij mij op stal gestaan, nou dat was ook niet bepaald een spectaculair dier!
Later met EG liep hij met zijn voorhoeven in zijn neusgaten! Zo ook met Totilas......

Goede paarden zijn vaak niet de meest opvallende paarden op jonge leeftijd ;)
(ik kan het weten...ik heb op een stal gestaan/gewoond waar veel GP paarden stonden of jonge paarden die later GP (nat/int) zijn gaan lopen.)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:53

och gij, dus die lingh ja die liep vroeger niet zo speciaal? doen ze met die paarden iets dat die zo kunnen lopen dan?
Ik rij nu een een 4 jarige Jazz x Rolex, hij heeft zijn bouw mee en schouder heeft hij ook maar het meeste dat hij van de grond komt is niet 1/10de van wat zij laten zien en dan denk ik hoe kan je een paard zo doen lopen dat moeten ze toch van nature hebben?
niet dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:06

Vero83 schreef:
och gij, dus die lingh ja die liep vroeger niet zo speciaal? doen ze met die paarden iets dat die zo kunnen lopen dan?
Ik rij nu een een 4 jarige Jazz x Rolex, hij heeft zijn bouw mee en schouder heeft hij ook maar het meeste dat hij van de grond komt is niet 1/10de van wat zij laten zien en dan denk ik hoe kan je een paard zo doen lopen dat moeten ze toch van nature hebben?
niet dan?

Deze paarden hebben ook wel degelijk natuurlijk talent, anders stonden ze op jonge leeftijd niet op dit soort stallen.
En ze hebben natuurlijk het juiste traject gevolgd met een goede africhting en goede ervaren ruiter(s).
Dus talent komt voort uit afstamming, karakter, bouw, opfok, juiste opleiding, juiste eigenaar, juiste ruiter etc (veel acpecten dus)

Echter spectakel komt niet uit het voorbeen, maar vanuit het achterbeen.
Als ze kunnen gaan zitten, dragen en schakelen komt de schoudervrijheid vanzelf.
Dit kun je ook niet van een 4 jarige verwachten overigens, zelfs niet bij getalenteerde paarden!
Daar gaat een jarenlange training aan vooraf, eer ze daadwerklijk op niveau zijn.

Daarnaast zijn er nog allerlei andere truuken om een paard spectaculairder te laten lopen, maar die praktijken zet ik hier niet neer ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-03-09 16:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:11

listiglistje schreef:
Vero83 schreef:
niet dan?

Deze paarden hebben ook wel degelijk natuurlijk talent, anders stonden ze op jonge leeftijd niet op dit soort stallen.
En ze hebben natuurlijk het juiste traject gevolgd met een goede africhting en goede ervaren ruiter(s).

Echter spectakel komt niet uit het voorbeen, maar vanuit het achterbeen.
Als ze kunnen gaan zitten, dragen en schakelen komt de schoudervrijheid vanzelf.

Daarnaast zijn er nog allerlei andere truuken om een paard spectaculairder te laten lopen, maar die praktijken zet ik hier niet neer ;-)

OHHH dat is wel jammer, daar was ik toch serieus nieusgierig na.
waarschijnlijk op de manier voor de spaanse pas te leren, maar dan altijd... Ja van dat achterbeen begrijp ik wel
maar als je kijkt naar het filmpje van vivaldie hier op bokt nieuws met de nieuwe kur en je ziet hem daar lopen vind ik echt niks dus tegen over die van gal.