www.anky.nl
‘Ik geef nog maar 10% been vergeleken met enkele weken geleden’, vertelt eventer Raf Kooremans enthousiast na zijn dressuurles van Anky. Naast Tim Lips begeleidt Anky nu ook Raf Kooremans in zijn dressuurtrainingen.
Raf (32) heeft altijd voor België gereden maar start sinds kort onder Nederlandse vlag. ‘Ik bezit zowel de Nederlandse als de Belgische nationaliteit dus deze wisseling was zo gebeurd. Mijn vader is Nederlands en mijn moeder is Belgisch. In België reed ik mee aan de top en ben ik enkele malen nationaal kampioen geweest. In Nederland krijg ik meer mogelijkheden qua wedstrijd rijden en begeleiding. Daarom kom ik nu uit voor Nederland.’
Het toppaard van Raf is de elfjarige Belgisch gefokte Vadrouille en Solo (v. Pik Solo) en daarmee lest Raf nu dus bij Anky. ‘Ik ben in korte tijd veel vooruitgegaan. Ik kan niet echt een heel groot verschil noemen met hoe ik voorheen reed, maar Anky leert me veel duidelijker te zijn naar mijn paard toe. Daardoor is Vadrouille en Solo veel beter aan de hulpen komen te staan en heb ik veel meer tempocontrole. Ik gaf vroeger veel te veel been. Dat is door Anky echt enorm verbeterd.’
Raf is van beroep hoefsmid maar doet daarin steeds minder. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse verzorging en training van tien paarden en ik geef ook nog enkele uren per dag les, dus voor paarden beslaan blijft weinig tijd meer over. Ik moet zelfs tijd vrijmaken om mijn eigen paarden op tijd te beslaan’, lacht Raf.
Het vizier van Raf staat gericht op het Europees kampioenschap dat dit jaar plaats vindt in september in het Franse Fontainebleau. ‘Daar zou ik Nederland graag vertegenwoordigen!’