http://www.pzc.nl
In de dame die de voordeur opent, valt in eerste instantie niet de vrouw te herkennen die een paar dagen eerder in Tremelo een sprookjesachtige proef heeft laten zien.
Daar draagt ze een witte jurk en een enorme pruik in dezelfde kleur; nu is ze in het zwart gekleed en is het nephaar in geen velden of wegen te bekennen. ,,Ze zeiden: maak er wat moois van, dus dat heb ik gedaan. Creativiteit wordt gewaardeerd'', legt Nympha Minnaar (meisjesnaam Van der Feen) de verkleedpartij in België uit.
Haar ogen twinkelen als ze over haar overwinning in het Freestyle Reining vertelt. Maar wat houdt die sport eigenlijk precies in? ,,Reining komt uit het werken met koeien zoals de cowboys in Amerika dat deden'', legt de Middelburgse uit. ,,Freestyle is daar een apart onderdeel van. Je moet verschillende verplichte onderdelen laten zien. De manoeuvres zijn anders dan bij de dressuur die de meeste mensen kennen. Je haalt hogere snelheden, je maakt sliding stops, rijdt je paard op één hand en met een losse teugel.''
Om de moeilijkheidsgraad nog wat te verhogen heeft ze in Tremelo zonder hoofdstel gereden. ,,Ik heb een lint gebruikt. Ik wilde het één keer zo doen, om over een bepaalde drempel heen te stappen. Want als het me daar zou lukken, zou ik het in een gewone wedstrijd ook kunnen. Je vormt een team met je paard, dan krijg je de mooiste proeven. De vele uren training moet je niet kunnen zien. Het moet een wisselwerking zijn. Mijn paard geeft me zoveel vertrouwen. Door met alleen een lint rond zijn nek te rijden, geef ik dat aan hem terug. Daar ging de proef over.''
Ze praat vol liefde over haar paard Majors Terminator, een Quarter Horse met een bijzonder verhaal. Major, zoals Nympha Minnaar hem steevast noemt, is aan één oog blind geslagen door zijn 'trainer' in Denemarken. ,,Hij werd alleen nog als dekhengst gebruikt toen we Major in België zagen. De nieuwe eigenaar wilde hem alleen verkopen als hij goed terecht zou komen. Hij kende ons en heeft Major daarom aan ons verkocht.''
Meedoen aan wedstrijden lijkt op dat moment onmogelijk. Het getraumatiseerde paard is niet meer te showen en staat bol van de spanning. De arts keurt hem zelfs af voor de wedstrijdsport. Toch gaan Nympha Minnaar en haar man Paul, die als paardentandarts en -trainer werkt en de enige Zeeuw is op het hoogste niveau van het Reining, met Major aan de slag.
Nympha: ,,Er was meteen een klik tussen ons. We zijn met hem gaan trainen en het vertrouwen nam toe. Paarden reageren op jouw gedrag. In september hebben we meegedaan aan het NK en werden we in de gewone Reining meteen vierde.'' In Tremelo rijdt ze haar proef op het nummer 'Flying Blind' van Ilse Delange. Toepasselijker kan bijna niet. ,,Ik had nog nooit aan zo'n Freestylewedstrijd meegedaan. Je moet zelf een kür bedenken, die maximaal drieënhalve minuut mag duren. Er zitten verplichte onderdelen in, maar de jury wil ook dat je er iets moois van maakt. Je moet fun hebben met je paard. Major en ik straalden plezier uit en kregen erg hoge scores van de jury. Het moet technisch goed zijn, maar je krijgt ook punten voor originaliteit.''
,,Ze noemen het ook wel 'The Art of Performance", vertelt Paul Minnaar. ,,Je haalt soms snelheden van zestig kilometer per uur. Met je benen en je stem geef je eigenlijk aan wat je van je paard verwacht. Als we op volle snelheid liggen en ik zeg 'wow', dan moet-ie meteen een sliding stop maken. Het is dus niet zo dat ik hard aan een teugel of touw trek om hem tot stoppen te dwingen. Reining betekent ook 'sturen met de teugels'.'' Een Quarter Horse – zo genoemd omdat het de snelste paarden op de kwart mijl zijn – is wendbaar en niet zo heel erg groot. Nympha Minnaar: ,,Daarnaast zijn ze koel en hebben ze een werklustig karakter. Ze worden niet voor niets door cowboys gebruikt. Een aantal jaren geleden kwam ik in het Western-rijden terecht. Ik was op zoek naar een paard en hoe langer ik zocht, hoe meer ik een Quarter wilde. Major is een heerlijk paard. We trainen in België bij wereldkampioenen An en Bernhard Fonck en boeken vooruitgang.'' De sport zit overduidelijk in de lift. In Nederland komen steeds meer wedstrijden, het prijzengeld gaat omhoog en de bekendste amazone van Nederland heeft het Reining eveneens ontdekt. ,,Anky van Grunsven doet het nu ook'', vertelt Paul Minnaar. ,,En dan vinden veel mensen het bijzonder. Ze heeft het tijdens Jumping Amsterdam laten zien en traint bij een klant van mij, waar ik voor de tanden van de paarden kom. Dat Anky het nu doet is een impuls voor onze sport."