'Opvang vinden is niet makkelijk maar lukt ons wel'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Opvang vinden is niet makkelijk maar lukt ons wel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 08:26

http://www.nieuwsblad.be

De tien paarden, veulens en pony's die deze week in beslag genomen werden bij de Wetterse vzw Los Vaqueros, worden tijdelijk opgevangen in The Old Horses Lodge, een opvangcentrum voor oude en verwaarloosde paarden.
Voor Marina Tondeleir, van de vzw The Old Horses Lodge, is het dweilen met de kraan open. Terwijl haar vzw zich ruim dertig jaar inspant om verwaarloosde en oude paarden tijdelijk op te vangen, ze opnieuw gezond te maken en op de been te brengen voor plaatsing bij de echte liefhebbers, blijven meedogenloze handelaars hun zin doen, schiet de overheid te kort in controles, en blijft de consument veel te naiëf.

'De tien paarden die begin deze week op bevel van Dierenwelzijn in beslag genomen zijn, hadden niet eens een chip. Terwijl dat sedert begin van dit jaar wettelijk verplicht is. Zo'n chip is een soort identiteitskaart, waardoor een koper zekerheid heeft over de afkomst. Nu worden paarden vaak door handelaars opgekocht op markten en doorverkocht als rijpaarden. Met leeftijd en gezondheidstoestand wordt gesjoemeld. Maar achteloze kopers lopen in de val en laten zich verleiden door een veel te goedkope prijs. Dan begint het nog maar: de nieuwe eigenaar moet een manege zoeken, betaalt 300 euro per maand om het paard te stallen. Als na een paar dagen blijkt dat het paard mank is, dan wil hij van dat dier af. En dat soort mensen zijn dan weer een makkelijke prooi voor individuen die zich via het internet profileren als centrum voor opvang van oude paarden.'

De malafide praktijken zoals ze begin deze week aan het licht kwamen stralen ook af op andere asielcentra.

Marina Tondeleir: 'We krijgen gemengde reacties. Mensen die de sector niet goed kennen kunnen inderdaad de neiging hebben om alle centra over dezelfde kam te scheren. Terwijl er fundamentele verschillen zijn: wij zijn een erkend asielcentrum, wij verkopen de paarden niet, we verzorgen ze, en eens ze in orde zijn plaatsen we zie bij geïnteresseerde mensen. Die moeten een contract tekenen, wij gaan jaarlijks controleren of de paarden goed verzorgd worden, en - wat niet onbelangrijk is - de paarden blijven eigendom van de vzw. Praktijken van oplichters, zoals die nu aan het licht kwamen, hebben dan ook weer een klein positief aspect: nogal wat mensen kennen het verschil tussen betrouwbare instellingen en oplichters.

Bij The Old Horses Lodge moeten ze nu wachten op een beslissing van hogerhand. 'De paarden zijn hier tijdelijk. Er zijn er bij met gescheurde gewrichtsbanden aan de knie, andere hebben problemen met de hoeven, lopen mank. Er zijn oude paarden bij, pony's, veulens, een drachtige merrie. Als we de paarden toegewezen krijgen, dan zoeken we er een goede thuis voor. Dat is niet makkelijk, maar lukken zal het. Het lukt ons altijd.'

'Ik begrijp niet dat mensen zich laten vangen. Als je maar 500 euro voor een paard betaalt, dan weet je toch dat je bedrogen bent? Daar moet je toch geen kenner voor zijn? Als je voor 200 euro een auto koopt, weet je toch ook dat de kans groot is dat je met rommel opgescheept zit?

Klik hier voor een foto.

Verwant artikel:

[VN] paardenopvang Los Vaqueros blijkt een grote oplichting

geerke

Re: 'Opvang vinden is niet makkelijk maar lukt ons wel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:31

het lijkt mij inderdaad in deze tijd niet makkelijk om een paard te herplaatsen....het lijkt net of veel mensen juist van hun paard afwillen....meer dan voorheen zie ik hier op bokt ook veel paarden te koop staan....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:56

Oew ja, dat lijkt me idd moeilijk om deze dieren te herplaatsen.. Vooral ook omdat ze al oud zijn. Hoop dat ze snel een goed thuis zullen vinden..

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:56

nou vind ik de vergelijking rommel niet echt op een paard slaan :?

sgatjuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:31

geerke schreef:
het lijkt mij inderdaad in deze tijd niet makkelijk om een paard te herplaatsen....het lijkt net of veel mensen juist van hun paard afwillen....meer dan voorheen zie ik hier op bokt ook veel paarden te koop staan....

de krediet crisis hé

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:52

sgatjuss schreef:
geerke schreef:

de krediet crisis hé

Dat valt vast wel wat mee, denk ik.

Hoop dat ze alsnog een goed plekje vinden!

trekruiter

Re: 'Opvang vinden is niet makkelijk maar lukt ons wel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:46

The old Horse lodge is wel een bonafide organisatie,goed gekend in Belgie.
Puik werk,doe zo voort.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:35

[quote="trekruiter"]The old Horse lodge is wel een bonafide organisatie,goed gekend in Belgie.
Puik werk,doe zo voort
Mark en Rita doe zo voort,
Trekruiter(je Entre deux caps-de Brand)vriend

vanmeiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:51

De pony op de foto is Filou ! Van zodra er een uitspraak in deze zaak is (en de paarden / pony's worden toegewezen aan the old horse lodge), komt Filou samen met Mieke (een shetlandpony, ook van een inbeslagname) bij ons wonen !! Ik zit al vol ongeduld te wachten op deze 2 kleine engeltjes. In tussentijd gaan wij nu al 2 maand elke week helpen als vrijwilliger in the old horse lodge (vooral om ons voor te bereiden op hun komst, want ervaring met pony's hebben wij niet - en uit boeken alleen leer je niet veel ;) ), zo kunnen we ze al wekelijks een bezoekje brengen, en ondertussen leren we enorm veel bij qua verzorging en omgang.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1147357