Aanklacht van paardenhoudster tegen LID mogelijk onterecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Aanklacht van paardenhoudster tegen LID mogelijk onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:36

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Begin februari zocht Daphne Bruijn de media op om de wantoestanden bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming onder de aandacht te brengen. De paardenhoudster die momenteel woonachtig is in Nordhorn (Duitsland) zou haar in beslag genomen paarden verwaarloosd en mishandeld teruggekregen hebben van de opslaghouder. De Paardenkrant dook in de zaak. Een blik in de stal en gesprekken met getuigen uit de omgeving zorgen voor twijfel over het relaas van de paardenhoudster.

De opslaghouder verklaarde de paarden in goede doen te hebben afgeleverd. Bruijn tekende het formulier voor ontvangst. Later zocht ze contact met de media. Ze sprak van onterechte inbeslagname, tot tweemaal toe. Volgens haar waren meerdere paarden gewond en getraumatiseerd en stonden de paarden er maandenlang apathisch bij. Ze stuurde foto’s van paarden met ernstig letsel mee. Eén paard mist een deel van de hoef. Omstanders tekenden verklaringen dat de paarden gewond zijn afgeleverd, maar deze personen waren volgens hun verklaring pas ter plekke nadat ze van Bruijn hoorden dat de paarden gewond waren aangekomen. Het is mogelijk dat de paarden pas na aankomst gewond zijn geraakt.
De Paardenkrant brengt een bezoek aan de stal. Er ligt kuilvoer in de stal, dat vies en nat is. Er staan vijf grote pony’s. Ze zijn vies en zien er schraal uit. Volgens het rapport van de AID bezat Bruijn vijftien paarden. Bij een privéstal in de buurt heeft Bruijn drie paarden staan in redelijke conditie. De nog ontbrekende zeven paarden hebben volgens Bruijn inmiddels een nieuw tehuis in Duitsland gevonden.

Bruijn claimt naar Duitsland te zijn verjaagd en niet alleen door de LID. In Nederland bezat de paardenhoudster een accommodatie genaamd Stal Duin en Daal. Een aantal van de voormalige pensionklanten is volgens Bruijn medeschuldig aan haar gedwongen uitwijk naar Nordhorn en ze zegt in een e-mailbericht aan De Paardenkrant aangifte te hebben gedaan van stalking en bedreiging. Het beschuldigde viertal wijst de aantijgingen van de hand en zegt juist door Bruijn te zijn benadeeld. Wunnink kocht in 2003 de welsh Nobody van Bruijn. ,,Al na de eerste maand werden de rekeningen steeds hoger. Mijn paard vermagerde en ik moest bijbetalen voor extra voer en strooisel.” Toen de rekening opliep tot ruim 700 euro kreeg de eigenaresse argwaan. ,,Uiteindelijk heb ik mijn paard daar sterk vermagerd weggehaald.”

Susan Brinkerink stalde in 2001 twee paarden op Duin en Daal. ,,Mijn paarden waren in goede gezondheid aangekomen, zelfs iets aan de vette kant. Maar de merrie bleef maar afvallen en at al haar strooisel op.” Toen ook haar veulen ziek werd, vertrok ze bij Bruijn. Ook moeder en dochter Wijnholds stalden twee paarden bij Bruijn. ,,Wie hinnikte werd met voeren overgeslagen en kreeg de volgende dag pas eten, tenminste als het dan stil was. Ze zei altijd dat de paarden hooi kregen, maar er was op heel het terrein niet één baaltje hooi te bekennen”, aldus dochter Bianca.

De dierenarts die de gewonde hoef behandelde, kwam enkele maanden later nog eens op de stal en trof een triest tafereel aan. ,,De paarden waren ernstig vermagerd. Ze zagen er veel slechter uit dan toen ik ze de vorige keer had gezien. De dieren zaten vol wormen en aten hun eigen mest, aangezien er geen ander voedsel voorhanden was. Een van de paarden was door koliek te ziek om op te staan. Ik heb dat paard behandeld en de zaak gemeld bij de inspectiedienst.”

Verwant artikel:

[VN] 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:42

O hoe vreselijk kan je zijn, je eigen paarden zoiets aandoen

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:49

Wat ik niet snap is dat die klanten dan hun paarden daar gestalt hebben.
Als ik mijn paard ergens wil stallen kom ik eerst een keer kijken hoe het eruit ziet en spreek ik als het kan een andere klant aan over hoe het daar gaat enzo.
Als daar geen baaltje hooi ligt en de paarden staan op op kuil en het ergste de paarden zien er niet uit gaat er bij mij wel en lampje branden hoor.

Maar goed hoop eigenlijk dat ze dit bij haar ook doen.Als ze praat dan krijgt ze geen eten.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:52

:oo Hoe durf je!

kazary

Re: Aanklacht van paardenhoudster tegen LID mogelijk onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:56

Dus als ik het goed begrijp kan deze dame nu nog steeds doorgaan met paarden verwaarlozen?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:14

Wat vreselijk, wat zou ik graag met dat mens in een hokje zijn.
Hoe kan je zo paarden houden, en ze zoiets aandoen.

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:20

Als ze nu in Duitsland woont, krijgt ze wellicht nog grotere problemen. Het Veterinairambt van het Landkreis legt bij misstanden al gelijk boetes op. (Moeten ze wel eerst een melding krijgen) De boetes zijn niet misselijk. Ze bekijken echt alles van de grootte van de stallen, of de paarden aangemeld zijn bij de Tierseuchenkasse tot of de entingen in orde zijn.
Als er misstanden geconstateerd zijn, komen ze nog regelmatig kijken of er verbeteringen zijn. Ik geloof dat ze als er geen verbetering komt, de paarden (en alle andere dieren) zonder pardon in beslag nemen.
Indien er dus bij haar in de omgeving iemand zo vrij is om te bellen, en ze constateren wat er hier geschreven wordt, dan is ze nog niet klaar

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:22

Dat mens spoort niet!
Helaas gaat dat dus ten koste van de bij haar gestalde paarden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:24

Oh... gaat het om die stalhoudster... Daarover is hier met enige regelmaat eea verschenen.
Goed werk van De Paardenkrant dat ze hiernaar onderzoek hebben gedaan. Als ik alles zo lees had De stichting Zinloos Geweld tegen Dieren beter actie tegen haar kunnen ondernemen, in plaats van zich voor haar karretje te laten spannen. Dat het laatste is gebeurd, vind ik behoorlijk shocking.

kinscem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:41

Even een reactie van een van haar klanten.

Ik heb zoals vermeld in haar verhaal mijn pony daar gekocht, en ben daar begonnen met paardrijlessen, daarvoor had ik met paarden niet echt ervaring en toen ik daar kwam zagen de paarden er nog goed uit. Later ging het daar pas echt mis.
Ik zou het prettig vinden als mensen mij niet zomaar veroordelen omdat ik daar mijn pony heb gekocht en gestald.
Ik heb in iedergeval een van haar paarden het leven gered, en ik ben al ruim 6 jaar bezig om deze stalhoudster aan te pakken. Dus toen ik werd gebeld door de paardenkrant heb ik vreselijk zitten janken omdat ik eindelijk serieus ben genomen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:03

Goed dat je hier reageert kinscem. Ik veroordeel je niet, zeker omdat je weinig ervaring had toen je daar kwam. En zelfs mensen met veel kennis en ervaring kunnen in de mooie praatjes van een oplichter trappen.
Gelukkig heb je een van de paarden kunnen redden. Ik hoop dat al je moeite de misstanden aan de kaak te stellen ook wat oplevert.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:17

Dank je, dank je, dank je, _/-\o_ _/-\o_

Degene tegen wie ik het heb, weet het wel ;)

joury15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:27

algeme en wo e n s d a g 1 1 ma a r t 2 0 0 9 Pagina

Onterecht beslag? Onterecht

Daphne Bruijn spreekt van onterechte inbeslagname van haar paarden,tot tweemaal toe. De LID stelt dat een gerechtelijke uitspraak de dieren terug te plaatsen niet betekent dat de dieren ten onrechte in beslag zijn genomen. Uit controle rapporten van de LID en AID blijkt dat tot inbeslagname is overgegaan, aangeziende paarden bij diverse controles werden aangetroffen in ernstig verwaarloosde toestand. Aanwijzingen van de inspecteurs, omtrent voeding en verzorging, leidden niet tot verbetering. De beschikking van de rechtbank Almelo, na de tweede inbeslagname, vermeldt dat de paarden terug kunnen naar Bruijn. Redenen voor dit
besluit zijn:
a. Bruijn kan de mindere toestand van de paarden verklaren. Zij heeft zich ten doel gesteld paarden eensoort van oudedagsvoorziening te bezorgen en heeft daartoe de stichting ‘Horse Care Good’ in het leven geroepen.
b. Een dierenarts is gevraagd een contra-expertise te verrichten. Deze contra-expertise werd verricht op het opvangadres waar de paarden toen zes weken in opslag stonden. De dierenarts vond de dieren schraal, maar al wel in zodanige conditie verkeren, dat ze teruggeplaatst konden worden.

Gewond op stal
In beslag genomen dieren vallen onder verantwoordelijkheid van Dienst Regelingen (DR) van het ministerie van LNV. DR sluit overeenkomsten met stalhouders, in deze: opslaghouders. De opslaghouders worden gecontroleerd door opsporingsambtenaren
van de LID en AID. De opslaghouder verklaart de paarden in goede doen te hebben afgeleverd. Bruijn tekende het formulier voor ontvangst. Toch zijn er beelden van gehavende paarden, waarbij een dier een deel van een hoef mist. Volgens Bruijn zijn meer paarden gewond en getraumatiseerd. “Ze stonden er maanden apatisch bij.” Bruijn stelt de opslaghouder, de LID,
AID en Dienst Regelingen aansprakelijk. Er zijn geen beelden van de trailers. Omstanders tekenden verklaringen dat de paarden gewond zijn afgeleverd, maar deze personen waren volgens hun verklaring pas ter plekke nadat de trailers waren vertrokken en Paardenhoudster versus de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming

NORDHORN – Daphne Bruijn, een paardenhoudster die momenteel woonachtig is in Duitsland, wil wantoestanden bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming onder de aandacht brengen. Bij Bruijn werden paarden in beslag genomen en tijdelijk ondergebracht bij een opslaghouder. Volgens Bruijn zijn de paarden tijdens de opslagperiode en het transport mishandeld. Een blik in de stal en getuigenissen uit de omgeving zorgen voor twijfel over het relaas van de paardenhoudster.

• Vijf pony’s staan in een vieze stal in Klausheide- Nordhorn. De bodembedekking bestaat uit stenen en mest, hier en daar is nog
een sprietje stro te zien. Ze zijn waarschijnlijk nog niet ongezond genoeg voor overheidsmaatregelen.
• Daphne Bruijn stelt de LID aansprakelijk voor de verwonding aan deze hoef.

Persoonlijk bezoek
Natuurlijk wil eenieder die de beelden ziet, weten wie voor dit leed verantwoordelijk is. Het aanwezige bewijsmateriaal, afkomstig
van Bruijn, is echter voor meerdere uitleg vatbaar en de omstandigheden waaronder Bruijn op dit moment haar paarden houdt, roepen
vragen op over de kwaliteit van zorg die de dieren ontvangen. Een bezoek aan Bruijn persoonlijk en haar stal in Duitsland brengt misschien meer helderheid in dit verhaal. Er ligt kuilvoer in de stal, die overigens vies en nat is. Er staan vijf grote pony’s. Ze zijn vies en zien er schraal uit, maar waarschijnlijk niet ongezond genoeg voor overheidsmaatregelen. Volgens het rapport van de AID bezat Bruijn vijftien paarden. Op de vraag waar de anderen zijn is het antwoord: “De rest staat op een andere stal om tot rust te komen.” Bruijn wordt vergezeld door Simon Evenblij, een in Duitsland woonachtige trainer die Bruijn ondersteunt in haar strijd tegen de overheid. We volgen de auto met Bruijn en Evenblij naar het huis van Bruijn waar ze een drietal getuigenverklaringen zal uitprinten. Wachtend vertelt ook Evenblij over het onrecht dat hen wordt aangedaan door bijvoorbeeld de LID en mensen die zich op internet negatief uitlaten over het duo. Iedere auto die voorbijkomt, wordt door Evenblij nagekeken. Hij wekt een nerveuze indruk. Bij een
privéstal in de buurt heeft Bruijn drie paarden staan in redelijke conditie. De nog ontbrekende zeven paarden hebben volgens Bruijn inmiddels ‘een nieuw tehuis gevonden.’ Op de vraag of de paarden in Nederland of in Duitsland zijn geplaatst, antwoordt Bruijn: “In Duitsland natuurlijk, in Nederland wil ik ze niet hebben, dan blijft de LID achter ze aan zitten. Die man zal altijd op ze blijven jagen.”

Verjaagd uit Nederland
Bruijn claimt naar Duitsland te zijn verjaagd en niet alleen door de LID. In Nederland bezat de paardenhoudster een accommodatie met de naam Stal Duin en Daal. Een aantal van de voormalige pensionklanten zijn volgensBruijn medeschuldig aan haar gedwongen uitwijk naar Nordhorn en ze zegt in een e-mailbericht aan De Paardenkrant dan ook aangifte te hebben gedaan van stalking en bedreiging
door onder meer José Wunnink, Susan Brinkerink en Carin en Bianca Wijnholds.
Wunnink wijst de beschuldigingen van Bruijn van de hand. “Wij zijn door haar benadeeld, niet andersom.” Wunnink kocht in 2003 de Welsh Nobody van Bruijn. “Al na de eerste maand werden de rekeningen steeds hoger. Mijn paard vermagerde en ik moest bijbetalen voor extra voer en strooisel. In eerste instantie geloofde ik dat wel, je wilt toch het beste voor je paard.”
Toen de rekening opliep tot ruim 700 euro en het paard in conditie nog altijd achteruit ging, kreeg de eigenaresse argwaan. “Uiteindelijk heb ik mijn paard daar sterk vermagerd weggehaald.” Er was begeleiding van de politie bij nodig, aangezien Bruijn het paard niet wilde meegeven. Wunnink moest nog een laatste rekening betalen van meer dan 1.000 euro en weigerde dat. “Als genoegdoening hield Bruijn al mijn spullen achter. Die spullen heb ik nooit meer teruggezien, maar mijn paard knapte al snel op in zijn nieuwe stal.”
Hinniken bestraft Susan Brinkerink stalde in 2001 twee paarden op Duin en Daal. “Al snel merkte ik dat er nogal soepel werd omgegaan met prijzen. Altijd kwamen er extra dingen op de rekening. Ook voor voer en strooisel. Mijn paarden waren in goede gezondheid aangekomen, zelfs iets aan de vette kant. Toen ze iets begonnen af te vallen vond ik dat nog wel goed, maar de merrie bleef maar afvallen en at al haar strooisel op. Ondertussen betaalde ik voor 4 kilo extra krachtvoer per dag. Toen mijn jaarling ook ging vermageren en al eens koliek had gehad door het eten van strooisel, was de maat vol en ben ik met de paarden vertrokken. De paarden kwamen snel wat bij, maar bij de oudere merrie is wel blijvende schade door ondervoeding.”
Moeder en dochter Wijnholds stalden twee paarden bij Bruijn. Het begon allemaal gemoedelijk, maar na verloop van tijd vonden de Wijnholds dat het er vreemd aan toeging op de stal. Dochter Bianca vertelt: “Met brokken voeren mochten de paarden niet hinniken. Ik ging met de kar langs en Daphne liep er met de zweep achter zodat ze de paarden een klap kon geven als ze wel
hinnikten. Wie hinnikte werd overgeslagen en kreeg de volgende dag pas eten, tenminste als het dan stil was. Ze zei altijd dat de paarden hooi kregen, maar er was op heel het terrein niet één baaltje hooi te bekennen. De paarden waren er zo slecht aan toe, dat ze na een les niet meer konden staan. Het was te erg voor woorden.”

Geen voedsel
De dierenarts die de gewonde hoef behandelde, kwam enkele maanden later nog eens op de stal en trof een triest tafereel aan. “De paarden waren ernstig vermagerd. Ze zagen er vele malen slechter uit dan toen ik ze de vorige keer had gezien. De dieren zaten vol wormen en aten hun eigen mest, aangezien er geen ander voedsel voorhanden was. Een van de paarden was door koliek te ziek om op te staan. Ik heb dat paard behandeld en de zaak gemeld bij de inspectiedienst.”

Onterecht in beslag genomen? Of onterecht terug ontvangen?
Het ministerie van LNV streeft naar meer bestuurlijke handhaving, waarbij bedrijfsbegeleiding door de inspecteurs van de AID en LID
kan worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van Dienst Regelingen.
Men hoopt daarmee misstanden allereerst op te lossen door begeleiding, maar waar de grens is bereikt zal inbeslagname volgen. Namen van betrokken functionarissen en dierenartsen zijn bekend bij de redactie.

Procedure rond inbeslagname van dieren
1. Controle door een opsporingsambtenaar van AID, LID of de politie.
2. De constatering van een overtreding door de opsporingsambtenaar.
3. Nu zijn er twee mogelijkheden:
a. Bij bestuursrechtelijke handhaving is Dienst Regelingen de vervolgende instantie en zal beslissen of de dierenhouder begeleiding nodig heeft of dat de dieren in bewaring moeten worden genomen.
b. Bij strafrechtelijke handhaving is het Openbaar Ministerie de vervolgende instantie en zal al dan niet beslissen tot in beslagname van de dieren.
4. In geval van in bewaring-/in beslagneming brengt de opsporingsambtenaar het dier/de dieren bij een door Dienst Regelingen aangewezen opslaghouder. Bij het ophalen van de dieren zijn de opsporingsambtenaar en de vervoerder aanwezig.
5. Het vervoer organiseren naar de opslaghouder.
6. De opsporingsambtenaar verstrekt alle benodigde gegevens over de dieren en over de verdachte aan Dienst Regelingen.
7. Dienst Regelingen draagt zorg voor de opvang en (medische) verzorging van de dieren tijdens bewaring. Dieren die in bewaring zijn genomen wegens verwaarlozing of mishandeling, worden direct gezien door een dierenarts en waar nodig behandeld.
8. Dienst Regelingen of het Openbaar Ministerie beslist over de bestemming van de dieren. Het OM heeft de mogelijkheid de verdachte te vervolgen.
9. Dienst Regelingen voert de beslissing uit ten aanzien van de dieren.
10. Na uitvoering (en dat kan zijn verkoop, teruggave, vrijlaten (bij wilde dieren) of euthanasie) sluit DienstRegelingen het dossier af.

hier een foto die er bij stond de andere lukte mij niet helaas. groetjes joury15 of wel carin115 om misverstanden te voorkomen het is gelukt met hulp van bokt het oude carin115 weer te kunnen gebruiken bedankt hier voor

Afbeelding

Ook mijn paardje is een slachtoffer van die dame. Ook ik had weinig of geen ervaring met paarden. Ik heb er nachtmerries van gehad
en een heel groot schuldgevoel hier om. Daarom ben ik misschien ook wel zo vel op dit soort mensen die deze dingen doen. Ik hoop dat eindelijk nu iemand het red om wel wat te doen met mij samen zijn er al zo veel bezig geweest om dit te stoppen. Maar deze dame kan zo mooi praten je houd het niet voormogelijk hoe aardig ze in het begin was.

nou ja dit was een gedeelte van mijn verhaal

groetjes joury of wel carin
Laatst bijgewerkt door Winged op 13-03-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enters verwijderd + leestekens toegevoegd

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:31

Kun je nog editten om de tekst normaal neer te zetten?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:33

En nu is het wachten op Annemieke19.....

Ik ben heel blij dat er eindelijk ook een bericht verschijnt waaruit duidelijk blijkt hoe het nu eigenlijk werkelijk is.

Amy, ik sluit me bij je aan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:39

die is gebanned Frisian Girl ;)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:51

Ach, denk dat er genoeg mensen zijn die dit wel even door kunnen geven.... ;)

Sabje, ik kan me helemaal je reactie voorstellen...maar als je op een pensionstal staat en de eigenaresse verteld je dat je paard genoeg te eten krijgt en dat de DA erbij is geweest, dan geloof je haar toch? Je gaat er toch van uit dat zulke mensen het beste met je paard voor hebben? Tenslotte moeten zij er toch hun brood mee verdienen?
Voor mij de vraag wat zij hiermee wil(de) bereiken....en hoe iemand dit paarden en mensen kan aandoen....

Dat zulke mensen überhaupt nog paarden houden, wat doe je ermee als je blijkbaar toch geen liefde voor paarden bezit!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:18

Klinkt meer als een machtspelletje van iemand die psychisch niet in orde is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:07

Hoop dat de paarden gauw van dat Daphne Dump en de professor verlost worden.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:09

birken187 schreef:
Als ze nu in Duitsland woont, krijgt ze wellicht nog grotere problemen. Het Veterinairambt van het Landkreis legt bij misstanden al gelijk boetes op. (Moeten ze wel eerst een melding krijgen) De boetes zijn niet misselijk. Ze bekijken echt alles van de grootte van de stallen, of de paarden aangemeld zijn bij de Tierseuchenkasse tot of de entingen in orde zijn.
Als er misstanden geconstateerd zijn, komen ze nog regelmatig kijken of er verbeteringen zijn. Ik geloof dat ze als er geen verbetering komt, de paarden (en alle andere dieren) zonder pardon in beslag nemen.
Indien er dus bij haar in de omgeving iemand zo vrij is om te bellen, en ze constateren wat er hier geschreven wordt, dan is ze nog niet klaar

Ik mag er toch van uitgaan dat de LID dit doorspeelt aan hun collegae |(

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:11

Deze vrouw is echt heel erg, mijn moeder is hier al een tijd mee bezig, niet alleen met de paarden maar ook de mensen die besodemieterd zijn door haar, echt een rasoplichtster, zo veel leed veroorzaakt ongelovelijk.
Stom dat ik in het vorige topic niet begreep dat het om haar ging en zelfs die henk van dalen nog verdegigde, een fijne man maar zoals hij zich nu inlaat met dit monster, nou sorry, zo iemand verdedigen daar klopt iets niet.

Verder zijn er hier fotoos van hoe zij nu haar paarden verzorgd (niet verzorgd dus) haar slachtoffers enz, walgelijk deze vropuw.
Ik heb trouwens van Annemieke19 een mailtje gehad, mijn oma komt uit Beverwijk en heb haar wat vragen gesteld maar zij komt echt niet uit Beverwijk vandaan (Zwarte markt kennen we allemaal natuurlijk)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:17

Annemieke19 was duidelijk een schaduwaccount van dat zooitje :j

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:33

slimmerik schreef:
Annemieke19 was duidelijk een schaduwaccount van dat zooitje :j

Zeker weten aangezien ze niet eens de Breestraat kende (hoofdstraat van Beverwijk) en ook niet de Schans (cultureel centrum van Beverwijk) en de kinder boerderij bij het station had ze nog nooit van gehoord, de feestweek in Beverwijk is een begrip maar ook daar geen antwoord op, nou ja sommige dingen spreken voorzichzelf, jammer dat iemand zich op bokt anders voor moet doen zoals hij wekelijk in elkaar zit, tjee doe dan geen stoute dingen hoef je je ook niet te verantwoorden hier.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:17

Hier het gehele artikel.

Onterecht beslag? Onterecht teruggeplaatst?

NORDHORN – Daphne Bruijn, een paardenhoudster die momenteel woonachtig is in Duitsland, wil wantoestanden bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming onder de aandacht brengen. Bij Bruijn werden paarden in beslag genomen en tijdelijk ondergebracht bij een opslaghouder. Volgens Bruijn zijn de paarden tijdens de opslagperiode en het transport mishandeld. Een blik in de stal en getuigenissen uit de omgeving zorgen voor twijfel over het relaas van de paardenhoudster.

Daphne Bruijn spreekt van onterechte inbeslagname van haar paarden,tot tweemaal toe. De LID stelt dat een gerechtelijke uitspraak de dieren terug te plaatsen niet betekent dat de dieren ten onrechte in beslag zijn genomen. Uit controle rapporten van de LID en AID blijkt dat tot inbeslagname is overgegaan, aangeziende paarden bij diverse controles werden aangetroffen in ernstig verwaarloosde toestand. Aanwijzingen van de inspecteurs, omtrent voeding en verzorging, leidden niet tot verbetering. De beschikking van de rechtbank Almelo, na de tweede inbeslagname, vermeldt dat de paarden terug kunnen naar Bruijn. Redenen voor dit
besluit zijn:
a. Bruijn kan de mindere toestand van de paarden verklaren. Zij heeft zich ten doel gesteld paarden eensoort van oudedagsvoorziening te bezorgen en heeft daartoe de stichting ‘Horse Care Good’ in het leven geroepen.
b. Een dierenarts is gevraagd een contra-expertise te verrichten. Deze contra-expertise werd verricht op het opvangadres waar de paarden toen zes weken in opslag stonden. De dierenarts vond de dieren schraal, maar al wel in zodanige conditie verkeren, dat ze teruggeplaatst konden worden.

Gewond op stal
In beslag genomen dieren vallen onder verantwoordelijkheid van Dienst Regelingen (DR) van het ministerie van LNV. DR sluit overeenkomsten met stalhouders, in deze: opslaghouders. De opslaghouders worden gecontroleerd door opsporingsambtenaren
van de LID en AID. De opslaghouder verklaart de paarden in goede doen te hebben afgeleverd. Bruijn tekende het formulier voor ontvangst. Toch zijn er beelden van gehavende paarden, waarbij een dier een deel van een hoef mist. Volgens Bruijn zijn meer paarden gewond en getraumatiseerd. “Ze stonden er maanden apatisch bij.” Bruijn stelt de opslaghouder, de LID,
AID en Dienst Regelingen aansprakelijk. Er zijn geen beelden van de trailers. Omstanders tekenden verklaringen dat de paarden gewond zijn afgeleverd, maar deze personen waren volgens hun verklaring pas ter plekke nadat de trailers waren vertrokken en Paardenhoudster versus de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming

Afbeelding

• Vijf pony’s staan in een vieze stal in Klausheide- Nordhorn. De bodembedekking bestaat uit stenen en mest, hier en daar is nog
een sprietje stro te zien. Ze zijn waarschijnlijk nog niet ongezond genoeg voor overheidsmaatregelen.

• Daphne Bruijn stelt de LID aansprakelijk voor de verwonding aan deze hoef.
Afbeelding

Persoonlijk bezoek

Natuurlijk wil eenieder die de beelden ziet, weten wie voor dit leed verantwoordelijk is. Het aanwezige bewijsmateriaal, afkomstig
van Bruijn, is echter voor meerdere uitleg vatbaar en de omstandigheden waaronder Bruijn op dit moment haar paarden houdt, roepen
vragen op over de kwaliteit van zorg die de dieren ontvangen. Een bezoek aan Bruijn persoonlijk en haar stal in Duitsland brengt misschien meer helderheid in dit verhaal. Er ligt kuilvoer in de stal, die overigens vies en nat is. Er staan vijf grote pony’s. Ze zijn vies en zien er schraal uit, maar waarschijnlijk niet ongezond genoeg voor overheidsmaatregelen. Volgens het rapport van de AID bezat Bruijn vijftien paarden. Op de vraag waar de anderen zijn is het antwoord: “De rest staat op een andere stal om tot rust te komen.” Bruijn wordt vergezeld door Simon Evenblij, een in Duitsland woonachtige trainer die Bruijn ondersteunt in haar strijd tegen de overheid. We volgen de auto met Bruijn en Evenblij naar het huis van Bruijn waar ze een drietal getuigenverklaringen zal uitprinten. Wachtend vertelt ook Evenblij over het onrecht dat hen wordt aangedaan door bijvoorbeeld de LID en mensen die zich op internet negatief uitlaten over het duo. Iedere auto die voorbijkomt, wordt door Evenblij nagekeken. Hij wekt een nerveuze indruk. Bij een
privéstal in de buurt heeft Bruijn drie paarden staan in redelijke conditie. De nog ontbrekende zeven paarden hebben volgens Bruijn inmiddels ‘een nieuw tehuis gevonden.’ Op de vraag of de paarden in Nederland of in Duitsland zijn geplaatst, antwoordt Bruijn: “In Duitsland natuurlijk, in Nederland wil ik ze niet hebben, dan blijft de LID achter ze aan zitten. Die man zal altijd op ze blijven jagen.”

Verjaagd uit Nederland
Bruijn claimt naar Duitsland te zijn verjaagd en niet alleen door de LID. In Nederland bezat de paardenhoudster een accommodatie met de naam Stal Duin en Daal. Een aantal van de voormalige pensionklanten zijn volgensBruijn medeschuldig aan haar gedwongen uitwijk naar Nordhorn en ze zegt in een e-mailbericht aan De Paardenkrant dan ook aangifte te hebben gedaan van stalking en bedreiging
door onder meer José Wunnink, Susan Brinkerink en Carin en Bianca Wijnholds.
Wunnink wijst de beschuldigingen van Bruijn van de hand. “Wij zijn door haar benadeeld, niet andersom.” Wunnink kocht in 2003 de Welsh Nobody van Bruijn. “Al na de eerste maand werden de rekeningen steeds hoger. Mijn paard vermagerde en ik moest bijbetalen voor extra voer en strooisel. In eerste instantie geloofde ik dat wel, je wilt toch het beste voor je paard.”
Toen de rekening opliep tot ruim 700 euro en het paard in conditie nog altijd achteruit ging, kreeg de eigenaresse argwaan. “Uiteindelijk heb ik mijn paard daar sterk vermagerd weggehaald.” Er was begeleiding van de politie bij nodig, aangezien Bruijn het paard niet wilde meegeven. Wunnink moest nog een laatste rekening betalen van meer dan 1.000 euro en weigerde dat. “Als genoegdoening hield Bruijn al mijn spullen achter. Die spullen heb ik nooit meer teruggezien, maar mijn paard knapte al snel op in zijn nieuwe stal.”
Hinniken bestraft Susan Brinkerink stalde in 2001 twee paarden op Duin en Daal. “Al snel merkte ik dat er nogal soepel werd omgegaan met prijzen. Altijd kwamen er extra dingen op de rekening. Ook voor voer en strooisel. Mijn paarden waren in goede gezondheid aangekomen, zelfs iets aan de vette kant. Toen ze iets begonnen af te vallen vond ik dat nog wel goed, maar de merrie bleef maar afvallen en at al haar strooisel op. Ondertussen betaalde ik voor 4 kilo extra krachtvoer per dag. Toen mijn jaarling ook ging vermageren en al eens koliek had gehad door het eten van strooisel, was de maat vol en ben ik met de paarden vertrokken. De paarden kwamen snel wat bij, maar bij de oudere merrie is wel blijvende schade door ondervoeding.”
Moeder en dochter Wijnholds stalden twee paarden bij Bruijn. Het begon allemaal gemoedelijk, maar na verloop van tijd vonden de Wijnholds dat het er vreemd aan toeging op de stal. Dochter Bianca vertelt: “Met brokken voeren mochten de paarden niet hinniken. Ik ging met de kar langs en Daphne liep er met de zweep achter zodat ze de paarden een klap kon geven als ze wel
hinnikten. Wie hinnikte werd overgeslagen en kreeg de volgende dag pas eten, tenminste als het dan stil was. Ze zei altijd dat de paarden hooi kregen, maar er was op heel het terrein niet één baaltje hooi te bekennen. De paarden waren er zo slecht aan toe, dat ze na een les niet meer konden staan. Het was te erg voor woorden.”

Geen voedsel
De dierenarts die de gewonde hoef behandelde, kwam enkele maanden later nog eens op de stal en trof een triest tafereel aan. “De paarden waren ernstig vermagerd. Ze zagen er vele malen slechter uit dan toen ik ze de vorige keer had gezien. De dieren zaten vol wormen en aten hun eigen mest, aangezien er geen ander voedsel voorhanden was. Een van de paarden was door koliek te ziek om op te staan. Ik heb dat paard behandeld en de zaak gemeld bij de inspectiedienst.”

Onterecht in beslag genomen? Of onterecht terug ontvangen?
Het ministerie van LNV streeft naar meer bestuurlijke handhaving, waarbij bedrijfsbegeleiding door de inspecteurs van de AID en LID
kan worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van Dienst Regelingen.
Men hoopt daarmee misstanden allereerst op te lossen door begeleiding, maar waar de grens is bereikt zal inbeslagname volgen. Namen van betrokken functionarissen en dierenartsen zijn bekend bij de redactie.

Procedure rond inbeslagname van dieren
1. Controle door een opsporingsambtenaar van AID, LID of de politie.
2. De constatering van een overtreding door de opsporingsambtenaar.
3. Nu zijn er twee mogelijkheden:
a. Bij bestuursrechtelijke handhaving is Dienst Regelingen de vervolgende instantie en zal beslissen of de dierenhouder begeleiding nodig heeft of dat de dieren in bewaring moeten worden genomen.
b. Bij strafrechtelijke handhaving is het Openbaar Ministerie de vervolgende instantie en zal al dan niet beslissen tot in beslagname van de dieren.
4. In geval van in bewaring-/in beslagneming brengt de opsporingsambtenaar het dier/de dieren bij een door Dienst Regelingen aangewezen opslaghouder. Bij het ophalen van de dieren zijn de opsporingsambtenaar en de vervoerder aanwezig.
5. Het vervoer organiseren naar de opslaghouder.
6. De opsporingsambtenaar verstrekt alle benodigde gegevens over de dieren en over de verdachte aan Dienst Regelingen.
7. Dienst Regelingen draagt zorg voor de opvang en (medische) verzorging van de dieren tijdens bewaring. Dieren die in bewaring zijn genomen wegens verwaarlozing of mishandeling, worden direct gezien door een dierenarts en waar nodig behandeld.
8. Dienst Regelingen of het Openbaar Ministerie beslist over de bestemming van de dieren. Het OM heeft de mogelijkheid de verdachte te vervolgen.
9. Dienst Regelingen voert de beslissing uit ten aanzien van de dieren.
10. Na uitvoering (en dat kan zijn verkoop, teruggave, vrijlaten (bij wilde dieren) of euthanasie) sluit DienstRegelingen het dossier af.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:31