Paarden mogen niet langer meer in garage blijven staan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden mogen niet langer meer in garage blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:19

www.ad.nl

Paard Diego heeft een chronische wond aan zijn been.
Hij staat op stal in de garage van zijn 's-Gravendeelse baas Christel Verhoef, die daardoor de wond elke dag kan ontsmetten. Die dagelijkse verzorging komt echter in gevaar, nu de gemeente Binnenmaas vindt dat de paarden uit de garage weg moeten.

Christel en haar man Stefan zijn echte dierenliefhebbers. In hun huis aan de Molendijk lopen verschillende katten en een hond rond. In de garage hebben ze 's avonds hun andere twee huisdieren staan: Diego en pony Billi. Maar die moeten weg van de gemeente Binnenmaas, die dreigt met een boete van 150 euro per dag. Voor 20 april moeten de paarden zijn verdwenen.

,,Waar moet ik een stal vandaan toveren?'' vraagt Stefan. ,,We staan met onze rug tegen de muur. Het lijkt wel of de gemeente de pik op ons heeft.'' Vorig jaar bepaalde Binnenmaas al dat de grote zandbak in de tuin, waar de paarden konden lopen, wegmoest. Nu moeten de paarden zélf verdwijnen, ook al staan ze overdag altijd in een wei en alleen 's avonds in de garage.

,,Hoe ver gaan ze in het wegpesten van iemand?'' vraagt Stefan zich verontwaardigd af. De gemeente stelt in een brief dat de garage de 'ruimtelijke uitstraling' van het gebied aantast. Christel: ,,Maar buiten is niets te zien. Ook ruik je niks als je in de tuin loopt, want we houden de boel goed schoon. Er is echter nog nooit iemand van de gemeente hier langs geweest om te kijken of te ruiken.''

Het stel verwijt de gemeente bovendien met twee maten te meten. Ze kunnen verschillende andere plekken in het dorp noemen, waar paarden middenin een woonwijk worden gehouden.

De gemeente laat zich echter niet vermurwen: het houden van paarden is in strijd met het bestemmingsplan, vindt Binnenmaas. De wijk Schuilingen, waaronder de Molendijk valt, heeft namelijk een woonbestemming. Daarbij is de garage waar de paarden 's avonds staan volgens het bestemmingsplan te groot om als dierenverblijf door te mogen gaan.

Christel en Stefan Verhoef hebben bezwaar gemaakt tegen het besluit van de gemeente.

Jasmijn76

Re: Paarden mogen niet langer meer in garage blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:22

..ik weet wat ze bedoelen en idd er zijn meerdere kleine pensionstallen die midden in het dorp zitten...ik weet waar ze staan en ik snap eerlijk gezegd ook niet wat het probleem is, nu lijkt het net of het midden in een woonwijk is maar dat is niet zo..ik hoop voor ze dat ze het doorheen krijgen maar heb er een hard hoofd in..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:25

Ik ben wel benieuwd door het bericht van jasmijn hoe die paarden er staan, anders zou ik zeggen heel logisch dat het niet mag.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:27

als de paarden altijd buiten staan, wat is het probleem dan?

Of is het omdat je (geloof ik, weet niet zeker) niet met je beesten onder 1 dak mag wonen?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:30

in de wet staat anders dat een paard een huisdier is...
niet eens landbouw-vee...
en een huisdier...hoort in huis ;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:31

Alexx schreef:

Of is het omdat je (geloof ik, weet niet zeker) niet met je beesten onder 1 dak mag wonen?

Nee, het heeft dus te maken met het bestemmingsplan. Ik woon net buiten mijn dorp en omdat er op ons huis geen paardenbestemming rust mag ik thuis ook geen stal zetten ( we wonen dus niet ín het dorp) en daarom staan ze 30 meter verder bij mijn opa en oma omdat het dáár toevallig wel mag.
Best wel rot.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:36

bicci schreef:

Genoeg honden die ook nooit in huis komen en hun hok in een tuin hebben.

Ik snap ook niet wat het probleem is als deze paarden overdag buiten staan en alleen 's nachts binnen staan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:38

Daarbij is de garage waar de paarden 's avonds staan volgens het bestemmingsplan te groot om als dierenverblijf door te mogen gaan.

Deze laatste zin vind ik helemaal nergens op slaan, het is te groot als dierenverblijf. Dus een stal heeft geen minimale maar wel een maximale afmeting.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:42

Karin schreef:
bicci schreef:

Genoeg honden die ook nooit in huis komen en hun hok in een tuin hebben.

Ik snap ook niet wat het probleem is als deze paarden overdag buiten staan en alleen 's nachts binnen staan.

je snapt de onderliggende sarcastische toon niet...

een paard hoort niet in huis..is niet meer he..
dat is van vroeger..
maar ik bedoel ermee..dat een paard dan niet weggestuurd kan worden toch?
het is immers een huisdier.

en nee....
ik heb absoluut geen problemen met paarden die dag en nacht buiten staan mits ze kunnen schuilen..al is het maar onder een boom...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:45

Volgensmij valt een paard toch echt niet onder huisdier maar onder vee.
En dat is dan ook precies waarom de gemeente kan zeggen dat het paard daar niet mag staan.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:46

..zal eens kijken hoe ik kan uitleggen hoe je de situatie moet zien...men neemt een dijk!..daar zet je een huis op met daarnaast een lange tuin..zij zijn als ik me zo kan herr. het laatste huis die aan de dijk staan..achter hun begint de woonwijk schuilingen,....wat ik heel eerlijk moet zeggen, dicht op hun huis staan, deze huizen zijn later gebouwd dan het huis waar hun in wonen dus ik snap niet zo goed dat deze bij plan schuilingen hoort...maar goed...

waar ze over vallen is dat er 1 pensionstal(letje)is, daar waar ik toevallig rijd...echt MIDDEN in het dorp is...je moet het zeg maar zien als een soort groene kern van het dorp met daaromheen allemaal huizen..die stal ligt qua loopafstand nog geen 2 min! van de winkels af..maar nu is het wel zo dat die stal er al eerder was dan alles eromheen, dit incl.grote paddocks en bak

en er is nog een stal te noemen, die de paarden houden zoals hun maar dan aan de andere kant van de dijk, ook aan huis/in huis met zandbak

en er is nog een stal...die ook aan de rand van het dorp is geplaatst ook incl. bak en het ziet er daar nu niet echt bepaald sjiek uit

dus ik kan begrijpen dat deze mensen vinden dat er met 2 maten wordt gemeten..volgens mij(er is weleens een topic over geweest)..hebben ze toen ze het huis kochten ook eerst navraag gedaan maar omdat de gemeente s'deel is veranderd in gemeente binnemaas, komt nu het gezeur..maar dit kan ik me niet goed meer herr.dus pin me er niet aan vast

Alexx

Olijkje schreef:
Alexx schreef:

Nee, het heeft dus te maken met het bestemmingsplan. Ik woon net buiten mijn dorp en omdat er op ons huis geen paardenbestemming rust mag ik thuis ook geen stal zetten ( we wonen dus niet ín het dorp) en daarom staan ze 30 meter verder bij mijn opa en oma omdat het dáár toevallig wel mag.
Best wel rot.

ja ontzettend rot. Ik begrijp het nog wel dat je iets niet mag bouwen omdat je daar dan misschien de buren mee hindert. Maar zo te horen stond deze garage daar al langer.

bicci

zo is het mij verteld..dat paarden in de wet staan beschreven als huisdieren...

zou in dit geval jammer zijn als ik geen gelijk heb...
dan moeten de dieren vast vertrekken daar... :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:48

"Waar moet ik een stal vandaan toveren" _O-
De meeste mensen regelen dat soort details vóór ze tot de aanschaf van paarden overgaan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:49

ah joh, die bestemmingsplannen zijn allemaal bullshit.. zo hebben wij ook problemen ermee. wat er nu staat aan schuren, mag er niet staan, maar als we het willen veranderen mag dat ook weer niet? keer na keer worden de plannen afgekeurd!!
gezeik :(

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:49

@ Bicci, ik vind het raar dat paarden onder huisdieren vallen, eigenlijk. Ze komen immers niet in huis en ze hebben wel degelijk een flinke ruimte nodig. Maar bij hier hebben die paarden dat en klinkt het alsof andere mensen niet gehindert worden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:51

Kippen vallen toch ook onder vee? Pluimvee wel te verstaan? Mag je dan ook geen kippetje in je achtertuin hebben in de bouw?

Wat weer een waardeloos gezeik van de gemeente. Ik snap best dat als het overlast veroorzaakt, dat de zaak dan eens goed bekeken moet worden. Maar zolang dit niet het geval is en niemand heeft er last van in wat voor vorm dan ook, dan zou ik niet weten waarom ze hier zo moeilijk over moeten doen. Laat ze liever kijken bij al die beestjes die hun kont niet kunnen keren die op plekken worden gehouden waar het zogenaamd wel mag! Laten ze zich daar maar eens druk om maken!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:54

Alexx schreef:
@ Bicci, ik vind het raar dat paarden onder huisdieren vallen, eigenlijk. Ze komen immers niet in huis en ze hebben wel degelijk een flinke ruimte nodig. Maar bij hier hebben die paarden dat en klinkt het alsof andere mensen niet gehindert worden.

zo'n 100 jaar geleden en ervoor sliepen de mensen bewust met de dieren (paarden-varkens-koeien) in huis...omdat dat de vorst buiten de deur hield...
was een goekopere methode dan kachel stoken...

van daaruit komt de term "huisdier"

later zijn de grotere dieren naar stallen verplaatst,met de komst van betere isolatie etc etc..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:00

Dan zou een koe nog steeds een huisdier zijn?

Ik ben wat aan het googelen, maar lukt me niet echt.
Maar ik om wel op deze zin uit:
Het reizen met paarden: de wet
Voor het reizen met vee, waar dus ook paarden onder vallen, bestaat wetgeving

http://ww.knhs.nl/news.asp?pCatID=157&C ... =11&men=09

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:02

Citaat:
Daarbij is de garage waar de paarden 's avonds staan volgens het bestemmingsplan te groot om als dierenverblijf door te mogen gaan
.

........ huh? te groot? Enne.. een auto mag dan weer wel?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:04

kazary schreef:
Dan zou een koe nog steeds een huisdier zijn?

Ik ben wat aan het googelen, maar lukt me niet echt.
Maar ik om wel op deze zin uit:
Het reizen met paarden: de wet
Voor het reizen met vee, waar dus ook paarden onder vallen, bestaat wetgeving

http://ww.knhs.nl/news.asp?pCatID=157&C ... =11&men=09

zal me er nog wel eens over buigen,kan dat de wet weer is aangepast he..

zou voor deze mensen in elk geval erg jammer zijn..

ik ga naar stal toe :)

zwaaiiiiii

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:05

Ik denk niet dat de wet is aangepast. Ik denk alleen dat veel mensen hun paard een huisdier vinden, dat is natuurlijk anders dan dat het dat ook echt is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vee
Laatst bijgewerkt door kazary op 13-03-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:07

Sjonge wat een gemauww, als niemand er last van heeft..wat maakt het dan uit!

Wij wonen ook midden in een woonwijk en de buren hebben een paard in de wei/schuur/garage en 2 huizen naast ons ook en daar hebben wel elke zomer overlast van alle strontvliegen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:36

Een paar jaar geleden stond er hier in de stad ook een paard in een garage.. Daar werd ook tegen geprotesteerd.. Gemeente of particulier, dat weet ik niet meer. Maar ze hebben verloren. Paarden zijn huisdieren en daarom mocht het gewoon.. Paard is wel weg voor zover ik weet, maar de rechtzaak was verloren.

Weetje ze worden steeds gekker hier.. Als ze iets niet aanstaan dan verzinnen ze wel iets. Ze lullen recht wat krom en visa versa.. Echt! De afgelopen tijd heb ik dingen gehoord :n Ongelovelijk. Ook al heeft de omgeving er geen last of kwaad van. Het MOET anders van de gemeente. Totaal nutteloos..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:40

Ik ken wel meer paarden die gehouden worden in garage boxen, en die komen er amper uit in de wintermaanden. Zelfs de mest ligt buiten gewoon opgeslagen op de grond zonder gesloten betonnen vloer die wij moesten aanschaffen wat heel normaal is. Er wordt altijd met twee maten gemeten zonder te kijken.