Liefhebbers van Shagya Arabieren promoten hun ras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Liefhebbers van Shagya Arabieren promoten hun ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:20

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Nieuw promotiewerk voor de Shagya Arabier in Amerika moet er voor gaan zorgen dat mensen zich meer bewust worden van de veelzijdigheid van het ras.

Het Amerikaanse verband voor Shagya Arabieren (ASAV) geeft merrie-eigenaren de kans op hun merries door een Shagya hengst te laten dekken voor de lage dekprijs van $200. Er zijn maar zo'n 150 Shagya arabieren in Amerika en zo'n 1500 exemplaren over de hele wereld.

Een bekende afstammeling van de Shagya is de "hengst van de eeuw" Ramzes. Dit paard kwam uit een volbloed vader en een Shagya moeder. Hij begon de "R" lijn welke prominent aanwezig is in een aantal dressuur en Grand Prix springfamilies. Het ASAV heeft een registratieboek dat de Anglo-Shagya kruizingen probeert bij te houden.

De op het Arabische ras gebaseerde Shagya bestaat al meer dan 200 jaar. Fokkers proberen een bepaald type te fokken en te behouden. Volgens hen heeft de Shagya een geweldig meegaand temperament en denkt altijd met je mee.

In Europa wordt Shagya bloed meestal zeer gewaardeerd en veel Shagya hengsten zijn te vinden bij de warmbloed stamboeken. Het is een van de gebruikte rassen in de Trakehner fokkerij. "Ze kunnen elegantie toevoegen zonder dat de botstructuur ten onder gaat en de paarden van de eerste generatie zijn vaak al superieur. Ze mogen er niet uit zien als pure arabieren, alhoewel niets anders dan arabieren toegelaten worden tot het Shagya stamboek. De oude meesters selecteerde de paarden via hun superieure werkwilligheid en temperament," aldus het ASAV.

Het barokke Shagya type is doorgaans goed te kruizen met alle rassen en kan de heup en schouderlijn positief verbeteren. De benen, voeten en een zachte rug waar je makkelijk op kunt zitten zijn vaak op typische kenmerken van paarden met Shagya bloed. De veulens worden meestal groter met meer bot en massa."

Het ras vond zijn oorsprong doordat men een ideaal cavaleriepaard probeerde te fokken. Dit lukte en resulteerde dan ook in een gewild ras. Het ras is inmiddels ook ontdekt door enduranceruiters en veel zuivere Shagya's en kruizingen doen mee op FEI nivo en hebben al internationale wedstrijden gewonnen.

De kruizing die het meeste aantal winnaars produceerde is het kruizen van een Shagya hengst met een Volbloed merrie. De veulens zijn doorgaans groot, met een verbeterde houding, betere voeten en benen, en de vluchtige reactie van de Volbloed is verdwenen waardoor het paard nu ideaal is voor springen, samengestelde wedstrijden en veel andere disciplines.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:46

Shagya's! :+: Hocuspocus was een kwart Shagya. Hij had er veel van meegekregen o.a. de bouw en het superkarakter! Het zou leuk zijn als deze paarden wat meer gebruikt zouden worden in Nederland. Tot nu toe zie je ze meer in Duitsland eigenlijk...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:54

HocusTivoli schreef:
Shagya's! :+: Hocuspocus was een kwart Shagya. Hij had er veel van meegekregen o.a. de bouw en het superkarakter! Het zou leuk zijn als deze paarden wat meer gebruikt zouden worden in Nederland. Tot nu toe zie je ze meer in Duitsland eigenlijk...

Doet het EASP het toch leuk met hun stamboek.

blackstar

Re: Liefhebbers van Shagya Arabieren promoten hun ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:57

ik heb in eenverleden stage gelopen op een kleine shagya fokkerij. Geweldige paarden vind ik het.

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:12

Ik heb een Shagya gefokt, hij is nu 9 en nogsteeds van mij. zo'n geweldig ras!!! ze gaan voor je door het vuur en zijn nergens bang voor. helemaal mijn paard! :+:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:55

hilden1971 schreef:
HocusTivoli schreef:

Doet het EASP het toch leuk met hun stamboek.

Hoeveel echte Shagya paarden zitten er eigenlijk in dit stamboek voor Shagya paarden?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:32

Ook in mijn beide warmbloeden zit heel veel Sagya Arabisch bloed. Ik zou dat wel zien zitten als haar sportloopbaan erop zit om haar door een Shagya te laten dekken. *D

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:26

Misschien kan Karel de Lange daar solliciteren }> :P

Moosje

Re: Liefhebbers van Shagya Arabieren promoten hun ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:06

Ik ken er ook n aantal, erg leuke dieren!