Paarden mogen niet meer mesten in Leeuwarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Paarden mogen niet meer mesten in Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:22

http://www.leeuwardercourant.nl / Nieuwsredactie

Ruiters moeten de keutels van hun paard in Leeuwarden voortaan opvegen en meenemen. Burgemeester en wethouders willen deze regel invoeren op verzoek van hondeneigenaren. Die vinden het niet eerlijk dat hun huisdier niet op straat mag poepen, terwijl de veel grotere paardenhopen wel blijven liggen.

De nieuwe paardenpoepregel geldt alleen binnen de bebouwde kom. De gemeente bemoeit zich er niet mee hoe de poep wordt opgeruimd. De paarden mogen een poepzak dragen, maar ruiters kunnen de drollen ook opvegen of het opruimen overlaten aan iemand anders.

Deze regel is eveneens van toepassing op Schouwen-Duivenland. Paarden mogen niet meer mesten op recreatieve plaatsen, zoals het strand, de openbare weg en overige aangewezen plaatsen.
De ruiter kan hiervoor een boete krijgen, tenzij de ruiter de uitwerpselen direct opruimt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-03-09 20:42, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

Dana01

Re: Paarden mogen niet meer mesten in Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:33

zouden er zulke grote poepzakjes zijn ? :x
werkelijk waar.....

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:35

ik denk niet dat iemand in de stad zou gaan rijden eigenlijk xd

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:36

heb eigenlijk ook nog nooit een paard gezien in de stad zelf eigenlijk...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:37

ja je hebt van die poeptassen voor paarden...
wel goede regel hoor ;)

suusje26

HAHAHA.. en die mensen de zitten te zeuren dat ze het niet eerlijk vinden ruimen zeker ook hun hondendrol op!!

Wat een onzin. Ok, in de bebouwde kom vind ik het wel goed, dat heb je gewoon geen fatsoen als je het laat liggen, maar de reden waarom.....

xGaab

Hoe bestaat het! Eerst moest je het van je hond op ruimen en nu van je paard wat zal het volgende worden? Ik heb wel eens een paard in de stad gezien hoor! Alleen vind ik dan dat de Bereden politie zijn poep dan ook moet opruimen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:38

Wat een grap... hebben ze in Leeuwarden ook bereden politie? zie ze al stront scheppen, haha!
In Groningen is het enige wat je aan paardenpoep tegenkomt van de bereden politie en die laten het gewoon liggen...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:38

xGaap: 2 zielen, 1 gedachte ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:44

Nou jaaa zeg :D maar ja ergens geef ik de hondeneigenaren wel gelijk... Eerlijk is eerlijk..

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:45

sorry hoor, ben je net lekker aan het rijden, moet je paard mesten, moet je van paard afstappen, zorgen dat paard stil wil staan ( helemaal bezweet van rijden )MIDDEN OP EEN KRUISPUNT ;) ff plasticzak openvouwen, hondenschepje je poep in zakje doen, poep in je rugzak doen ( mag nergens anders heen ) opstappen, verder rijden met stinkzak achterop tot je thuis bent..

dat is toch belachelijk?? sorry hoor, maar een hond kun je niet vergelijken met een paard, met een hond oke, dat vind ik al erg genoeg maar kan daar nog mee leven maar met een paard???

en het ergste is ook nog, je mag het zakje met de poep NIET in de gemeente ton gooien omdat het onder huishoudelijk vuil hoort en in hondenpoep prullenbakken mag ook niet omdat het een paard is.. en als je wel in gemeente tonnen gooit krijg je 90,- boete..

dat is toch van het zotte.. sorry hoor maar kom je zoveel paarden in de binnenstad tegen dan?? NEE dus dan mag die ene poep toch wel liggen blijven.. dan moet de gemeente maar zorgen dat er beter schoon gemaakt word.. in plaats van blijven kletsen met de buurman..

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:46

Dus je moet het meteen opruimen?
Je staat in de stad, moet je afstappen van je paard, mest opruimen, in een zak ofzoiets doen, en dan weer opstappen? Nee, dat is lekker veilig lijkt mij :+

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:52

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:54

Huh paarden in de stad? Ik kom dagelijks in Leeuwarden en zie nooit een paard. :+

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:55

Heb hier nog niet iemand in de stad zien rijden :+
En daarnaast, prima regel als die verdomde honden eigenaren dan ook de troep opruimen. Ligt hier elke keer weer poep voor de deur, en dat komt echt niet van een paard hoor!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:58

Rosie_Posie schreef:
heb eigenlijk ook nog nooit een paard gezien in de stad zelf eigenlijk...

Wij zijn vorig jaar met de elfstedentocht te paard dwars door Leeuwarden gereden te paard, echter zonder poepzak................... 8-)

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:59

hmm er zit toch wel wat in.. vind ik al is het wel heeel onhandig als je er ooit van plan bent om door heen te rijden..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:00

Gewoon een stop in z'n reet, lost alles op :)*

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:04

Op last van de hondeneigenaren?? Die beesten die altijd los lopen en niet luisteren naar hun baas terwijl ze luid blaffend op mijn paarden afrennen?? Ik vind hondenpoep ook altijd nog iets anders dan paardenpoep. Paardenpoep is hardstikke 'groen en verteerbaar'. Mensen, gebruik het voor je tuin! 1 dag regen en paardenpoep is voor het grootste gedeelte al weggespoelt. Kun je van hondenpoep niet zeggen...

Ik rijd regelmatig door de bebouwde kom. Als mijn paarden ergens poepen waar het vervelend zou zijn voor mensen stap ik af en schuif ik het aan de kant of in de berm.

Waarom leggen ze in de gemeente Leeuwarden geen ruiterpaden aan? Hebben we veel meer aan dan dit soort overdreven regeltjes! Kom op zeg, je woont toch op het platteland of niet...straks kom je in hartje Amsterdam nog meer paardenpoep tegen op straat dan in omgeving Leeuwarden.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:05

ik zie geregeld paarden over de grote brug in leeuwarden rijden ;) en idd soms ligt er een "Hoop" ;) maar goed... en er is idd bereden politie! (niet altijd...) maar idd die moeten dan ook verplicht ;)

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:06

Overigens stap ik 100 x liever in een paardendrol dan in een hondendrol :r

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:07

mmm gat in de markt! Firma de Poepdoos. Bel en ik zal snel de paardenpoep opscheppen. 1 E per oproep binnen de bebouwde kom :+ .

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:08

Misty2001 schreef:
sorry hoor, ben je net lekker aan het rijden, moet je paard mesten, moet je van paard afstappen, zorgen dat paard stil wil staan ( helemaal bezweet van rijden )MIDDEN OP EEN KRUISPUNT ;) ff plasticzak openvouwen, hondenschepje je poep in zakje doen, poep in je rugzak doen ( mag nergens anders heen ) opstappen, verder rijden met stinkzak achterop tot je thuis bent..

_O- :')

Ik rij zelf nooit in Leeuwarden maar dit is echt niet te geloven :\ :n
Arme sinterklaas moet dus ook elk jaar gaan poepscheppen := :')

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:12

EngeltjeS schreef:
ja je hebt van die poeptassen voor paarden...
wel goede regel hoor ;)

:o tja en die doe je om de staart en wala, een lacherige bedoeling!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:14

magicmist schreef:
De paarden mogen een poepzak dragen, maar ruiters kunnen de drollen ook opvegen of het opruimen overlaten aan iemand anders.

Ik laat het opruimen aan iemand anders over. Namelijk dat mannetje van de gemeente wat 1x per week met zo'n bezemwagen door de straten rijdt. }> :Y)