Met de drie grotere straô's achter de rug maken de kleinere dorpen zich op voor hun straô's. Afgelopen zaterdag was het de beurt aan Ellemeet. Het aantal paarden in vergelijking met Renesse, Burgh en Noordwelle mag dan kleiner zijn dat maakt het er niet minder gezellig op! Ook deze zaterdag waren de weergoden Schouwen goed gezind. Op een verwaarloosbare regendruppel na, scheen de zon volop.
Vanaf half twaalf verzamelden de ruiters met hun paarden zich op het dorpsplein. Er waren veel koudbloeden, de echte trekpaarden zoals vroeger, maar ook Haflingers en Fjorden en enkele warmbloedpony's en - paarden hadden zich versierd om de voeten te gaan wassen op het strand. Voorafgaand werden de paarden gekeurd en om half één verstrok de stoet via Renesse naar het strand. Op het strand werd onder het oog van toegestroomde toeschouwers, om het hardst gegaloppeerd. Na een korte stop ging de stoet via de polder weer richting het dorp. Rond drie uur werd de groep, traditiegetrouw, het dorp in begeleid door de plaatselijke fanfare. Vanaf vier uur konden ook de niet-paardrijders meedoen met het festijn. De live-muziek op het dorpsplein hield tot elf uur 's avonds aan en iedereen mee kon feesten.
Bokker Shan reed mee met de straô van Ellemeet en schreef onderstaand verslag:
Nadat ik in een onbezonnen moment had geroepen dat ik mee zou rijden, was er geen weg meer terug!
Na maandenlange voorbereidingen, bestaande uit het kiezen van het juiste paard (daar valt mijn eigen paard niet onder) en het maken van honderden crêpe-papieren twee kleurige roosjes, was het dan eindelijk zover.
De keuze was, op advies van een vriendelijke collega van me, op Noortje gevallen. Noortje is een stoere haflinger.
's Ochtends heb ik gepoetst en versierd dat het een lieve lust was, vervolgens opgezadeld en ben ik met een groepje naar het verzamelpunt gereden, het dorpsplein van Ellemeet.
Nadat alle paarden en hun versierselen gekeurd waren, gingen we op weg naar het strand.
Mijn plan was om het rustig aan te doen en een beetje achteraan in de groep te blijven hangen.
Dat plan moest ik snel wijzigen, want Noortje had een ander idee.......
Voordat ik het wist was ze alle paarden voorbij gegaloppeerd en reden we dus vooraan in plaats van achteraan! Later bleek dat Noortje juist meegenomen wordt als begeleidingspaard voor de strandritten, ze is namelijk in staat om alle grote paarden voor te blijven........
Na het strand was het tijd voor de eerste stop, dit houdt in: Zorgen voor een groom die je paard vasthoudt en verzorgd en je duikt met zijn allen de kroeg in. Na nog zo'n stop was het tijd om weer richting het dorp te gaan, hier werden we opgehaald door de fanfare.
Allemaal weer opgesteld op het dorpsplein, want het grote moment was aangebroken: De prijsuitreiking, hier had ik de hele dag al reikhalzend naar uitgekeken! Nou, laat ik het zo stellen, ik zat niet bij de eerste drie...........

Al met al een zeer geslaagde dag en weer een straô die werd bedeeld met goed weer!
De volgende foto's zijn gemaakt van het straôfeest. Alle foto's zijn gemaakt door Horsecapture Fotografie. Meer foto's kun je zien op hun website.
De trekpaarden staan weer klaar voor de versieringen

Als alles weer..

..netjes zit..

..en gekeurd is op het dorpsplein..

vertrekt de stoet richting het strand,

om na een stukje te stappen,

over het strand te galopperen..

Na het strand was de eerste stop, waarbij ook aan de inwendig mens werd gedacht.

Via de polders ging de stoet weer richting het dorp

Aan het eind werd de stoet door de fanfare het dorp in begeleid.

Er zijn nog twee straôfeesten te gaan. Het volgende straôfeest is aanstaande zaterdag in Scharendijke en als laatste in Serooskerke.
Het programma van Scharendijke vind je hier.
Het programma van Serooskerke vind je hier.
Doe jij mee in Scharendijke of Serooskerke en lijkt het je leuk om een verslag te schrijven? Neem dan contact op met de Nieuwsredactie.
Verwant artikel
[VN] Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon
[ON] Straôfeesten in volle gang
[VN] Fotoimpressie van het straôrieën in Burgh-Haamstede
[VN] Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009