Huilende amazones bij Manege De Hoge Devel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Huilende amazones bij Manege De Hoge Devel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:27

www.ad.nl

Om het fonds te spekken, had De Hoge Devel vandaag een manegepaardendag georganiseerd.
Onder geen beding gaat Anita van de Water van De Hoge Devel prijsgeven welk paard bijna de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. ,,Als ik dat vertel, gaan de kinderen nu al tranen met tuiten huilen,'' verzekert Van de Water. ,,Maar ze hebben al wel een vermoeden.'' Als het zover is, krijgt het betrokken paard een afscheidsfeestje aangeboden.

Van de Water is voor De Hoge Devel de drijvende kracht achter het pensioenfonds van de Manegedag, die zondag voor de twee keer werd gehouden. Bij de eerste gelegenheid werd 1350 euro opgehaald voor het pensioenfonds. De instructrice vertelt dat de leden van de ruitersportvereniging, veelal meisjes, enorm begaan zijn met het lot dat de dieren staat te wachten. Het leven van de paarden en pony's van De Hoge Devel eindigt in ieder geval niet bij het slachthuis.

Op alle mogelijke manieren werd gisteren geld ingezameld. Zo was er een sponsorloop. Van de Water vertelt dat een deelnemend meisje zo gedreven was geld op te halen, dat ze op de parkeerplaats bij De Hoge Devel voor auto's ging liggen om bestuurders te dwingen een financiële bijdrage te leveren aan de sponsorloop. ,,Eerder mochten de chauffeurs van het meisje het parkeerterrein niet verlaten,'' weet van de Water. Het enthousiasme van de paardenliefhebster was uiteindelijk goed voor honderden euro's.

Assistent bedrijfsleider Debby Verhagen vertelt dat het oudste paard bij De Hoge Devel negentien levensjaren telt. De oudste pony is 23. Leeftijd alleen is niet bepalend voor het pensioen, licht ze toe. ,,Fysieke gezondheid en geestelijke gesteldheid van het paard speelt ook een rol. Een paard kan bijvoorbeeld afgestompt zijn doordat het tien jaar rondjes heeft gelopen in de binnenbak.''

Volgens Verhage komt een paar hoe dan ook in aanmerking voor zijn pensioen als het dier 'niet genoeg uren meer maakt om zijn brood te verdienen'. De Hoge Devel heeft twintig manegepaarden en evenzovele pony's. Daarnaast zijn er bij de ruitervereniging zestig privépaarden ondergebracht.

Naast de sponsorloop bood de manedag een keur aan andere activiteiten. Zo speelden pony's in viertallen een voetbalwedstrijd. Aangestuurd door ruiters moesten de viervoeters een bal met een doorsnede van anderhalve meter in het doel zien te krijgen. Hoogtepunt was echter de grand prix kür op muziek van dressuur-amazone Kirsten Beckers. Die trok veel toeschouwers.

Hoeveel geld er gisteren is ingezameld, is nog niet bekend.

milkystar

Re: Huilende amazones bij Manege De Hoge Devel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:01

Begrijp ik nu goed dat de manege geld inzamelingsacties houdt voor hun eigen paarden?
Wat gaan ze doen met het geld dan? Om het fonds de kas te spekken vind ik erg algemeen.

Anke_Amigo

Re: Huilende amazones bij Manege De Hoge Devel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:04

Wat ik ervan begrijp is dat ze geld inzamelen om een paard met pensioen te kunnen sturen. Vind dat persoonlijk wel goed, het zal je verbazen hoeveel manege hier andere oplossingen voor hebben.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:08

Ze zamelen geld in om de paarden/ponies die met pensioen moeten een fijne oude dag te kunnen bezorgen. Hun 'afdankertjes' gaan dus niet naar de slacht maar krijgen een fijn plekje elders, wat dus wel ergens van betaald moet worden. Zo lees ik het in elk geval.

carool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:47

Heel toevallig kwam ik weer eens in deze rubriek, en las daar over de dag van het manegepaard van de hoge devel.

Normaal ben ik een "stille" bokker, ik lees wel mee, maar plaats bijna nooit berichtjes.
Maar nu zag ik dat er wat vragen waren naar aanleiding van dit stuk, en die wil ik graag beantwoorden.
Wat ik daarmee te maken heb ?? zal ik even uitleggen.

Ik ben nl de eigenaresse van het manegepaardenpensioenfonds, waar de hoge devel de dag voor heeft georganiseerd, ik vang uitgewerkte manegepaarden en pony's op vanuit heel nederland, die niet meer geschikt zijn voor het werk, maar nog wel een fijne oude dag kunnen hebben.
Er zijn nog steeds heel veel manege;s die ervoor kiezen deze dieren naar de slacht te brengen, alsof het een gebruiksartikel is wat stuk is, en vervangen moet worden.
De hoge devel heeft inmiddels al 5 paarden en pony's bij mijn stichting ondergebracht, Zero, Volita, Prisca, Hannelore en Diana.
Als ze een dier hebben wat aan zijn pensioen toe is, dan gaan ze binnen de manege zoeken voor voldoende donateurs ( een groep van 36 mensen die met elkaar elke mand 5,00 willen laten incaseren ) en dan kan het betreffende paard met pensioen, wnat het kost ongeveer 180,00 per maand om een paard met pensioen te kunnen laten gaan.

Daarnaast heb ik als opvang natuurlijk ook regelmatig te maken met dierenartsen, en daarvoor is er een noodpotje, die wordt gevuld met geld uit acties zoals de dag van het manegepaard van de hoge devel.

Ik hoop dat er nu wat meer duidelijkheid is over het stuk, want wat deze manege allemaal voor hun paarden doen, is gewoon geweldig, als meer manege's zo zouden omgaan met hun dieren, dan zou ik een gat in de lucht springen hoor, en ik heb regelmatig met diverse manege's te maken, dus dit zeg ik niet zomaar.

De hoge devel is een manege, die hun klanten duidelijk maakt dat het niet alleen om het paardrijden gaat, er is ook nog een stukje verantwoordelijkheid van ons als mensen als de paarden en pony's het werk niet meer kunnen doen.

mochten er vragen zijn, dan hoor ik ze graag !!!

groetjes carola
Stichting manegepaarden pensioenfonds Bergen op zoom.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:43

TOP!!!!!

zazalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:40

De dag van het manegepaard was echt te leuk voor worden:D En er is veel geld ingezameld!!!!! Ik mocht meerijden met het behendigheidsspel en heb me kapot gelachen het was een hele drukke en gezellige dag en ik ben blij dat er veel geld is ingezameld voor de oude paardjes waaronder wat favorietjes!!!! en Carool je doet echt super werk!!! vind het zo stoer van je ben blij dat onze oude knollies bij jou mogen genieten van de rest van hun leventje:D