Deense veilingtopper verkocht naar Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Deense veilingtopper verkocht naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:19

www.horses.nl

De driejarige goedgekeurde Deense warmbloedhengst Klebgab's Don Nido (v. Don Romantic x Solos Carex) is met één miljoen Deense kronen (135.000 euro) de veilingtopper van de Deense hengstenkeuring. Don Nido is verkocht aan het Nederlandse dekstation de IJzeren Man uit Weert.

Voorheen was Don Nido in eigendom van het Deense Blue Hors. ,,Het is geweldig dat een Deens gefokte hengst nu de interesse heeft gewekt van een Nederlandse hengstenhouder," aldus de vertegenwoordiger van de veiling Frode Jensen.

Getup

Re: Deense veilingtopper verkocht naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:40

Het is inderdaad ook wel eens interessant om een buitenlandse hengst met ander bloed naar Nederland te halen. Is hij alleen (nog) in Denenmarken goedgekeurd? Ben benieuwd of hij ook bij het KWPN gaat worden aangeboden .

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:50

Tja en vooral wat het KWPN daarvan vindt, ik heb altijd de indruk dat buitenlanders graag buiten de deur gehouden worden.
Vooral de dressuurpaarden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:29

wel super mooi bloed!!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:30

badtothebone schreef:
Tja en vooral wat het KWPN daarvan vindt, ik heb altijd de indruk dat buitenlanders graag buiten de deur gehouden worden.
Vooral de dressuurpaarden.

Nou dat vind ik nu weer niet!
Er zijn behoorlijk wat buitenlandse hengsten goedgekeurd.

Scandic is trouwens ook Solox Carex en die voldoet goed op dit moment, ik denk dat de ijzeren man er een goede aankoop aan heeft en dat het evt. een verrijking zou kunnen zijn voor de nederlandse fokkerij.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:02

Ik ben van mening dat het wel eens goed is ander bloed in de nederlandse fokkerij te hebben, nog even en het KWPN gaat de friezen achterna, er komt nu al veel inteelt voor en als we nog even zo door gaan zitten we ook op de 17%.
Ik ben benieuwd of ze de hengst ook gaan aanbieden voor het KWPN. Ik ga het in iedergeval wel zeker in de gaten houden ;).

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:20

Eenteelt bij het KWPN ?
bij de tuigers en gelderse ja ,bij de rijpaarden is dit nog lang niet aan de orde

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:08

haha nou stoffel daar vergis je je toch echt in!! heb vaak wat handels beestjes en daar komt toch echt wat inteelt in voor (ub 40 x jazz, rousseau x metall) en wat denk je van zardando?! goedgekeurd en t is een tango (= jazz x contango ) gribaldi x contango
dus geen inteelt is niet helemaal waar ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:56

stoffel schreef:
Eenteelt bij het KWPN ?
bij de tuigers en gelderse ja ,bij de rijpaarden is dit nog lang niet aan de orde

dan zou ik de lijn van jou paarden maar eens verder kijken dan 4 lagen..En nee het is niet bij alle paarden zo. Het zijn bij de dressuur momenteel allemaal jazz, united, gribaldi, flemmingh, krack, en kan nog wel even door gaan, met als resultaat dat ook de nakomelingen van die hengsten worden goedgekeurd. waardoor het steeds moeilijker is om een juiste hengst te kiezen, die ook nog eens een beetje een stabiel/makkelijk karrakter meegeeft en dat je niet heet op heet fokt.. Ook bij de spring richting. Ik heb 3 x Cottage son en cor de la bryere, 2 x ramzes in mijn springlijn zitten.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:14

Je maakt mij niet wijs dat het niet mogelijk is een KWPN hengst te vinden die geen inteelt geeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:09

TUURLIJK maar jij zegt dat het nog laang niet aan de orde is bij de kwpn dress en spring paarden:S DAS dus iets heeel anders want dat is totaal niet waar! er komt nl wel degelijk inteelt voor en vaker als je denkt hoor (niet dat t me wat uit maakt...)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:33

Noemt men dat niet 'lijnenteelt'? :P
In de fokkerij kun je zo de goede eigenschappen van zo'n hengst/lijn verankeren. Het moet natuurlijk niet te dicht bij elkaar zitten, maar het kan zeker een positief effect hebben. Er zijn veel vooraanstaande fokkers die het actief toepassen. :)
Het hoeft overigens niet, want er zijn zoveel buitenlandse hengsten die je kunt gebruiken bij het KWPN, dat ik het echt nog niet durf te hebben over een 'inteelt probleem'. :)