www.destentor.nl
Zorgstal De Mikke aan de Rietbergerweg houdt zaterdag 14 maart van 14.30 tot 17.00 uur open huis.
Bezoekers kunnen rondkijken en krijgen tekst en uitleg over deze vorm van dagbesteding van de 'hulpboeren' van Alfred Harmsen.
Deze paardenman heeft het roer omgegooid en is van manege overgestapt op de zorgstal voor mensen met een verstandelijke beperking en ouderen. Vorig jaar is hij begonnen met bouw, verbouw, aanpassingen van de bedrijfsruimtes en de aanleg van een veilige dierenweide. Ook de veestapel is uitgebreid. Naast paarden en pony's waar je alles mee kan doen zijn er kippen die eieren leggen, konijnen die graag geborsteld willen worden in de knuffelbak, tierige cavia's, zwangere geitjes en noem maar op. Al is de natuur nu nog niet op zijn mooist, toch kan je je voorstellen hoe het is om op een warme zomerdag vanaf het overkapte terras naar de dieren te kijken.
Harmsen gebruikt bewust het woord 'hulpboeren' in plaats van cliënten. ,,Ik heb geen speciale opleiding gevolgd om met deze mensen om te gaan. Hier wordt op de deelnemers geen wetenschap los gelaten. Ik ben van nature inschikkelijk, pas me aan aan wat de mensen willen.'' Sinds september vorig jaar scharrelt de eerste hulpboer tevreden rond en helpt met het voeren van de dieren en andere kleine klusjes. ,,Mensen voelen zich vaak heel vertrouwd bij dieren, vinden het prettig een dier te aaien, zijn blij als ze door een hinnikend paard begroet worden.'' Hij kijkt over de netjes omheinde dierenweide waar straks als het ingezaaide gras gegroeid is de paarden en de pony's zullen grazen. Een vlucht ganzen vliegt over. ,,Hier ben je lekker in de buitenlucht, hier kan alles maar niets hoeft en haast kennen we niet.'' De zorgstal biedt op dinsdag, woensdag en donderdag plaats aan maximaal vijf personen. ,,Ik wil iedereen die aandacht kunnen geven die wenselijk is en ook de dieren moeten natuurlijk niets te kort komen.'' De rolstoelvriendelijke zorgstal beschikt ook over een gezellige kantine en een recreatieruimte waar je kunt knutselen en allerlei spelletjes doen.