"Paardenrijhal is geen absolute basisvoorziening"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EP4D

"Paardenrijhal is geen absolute basisvoorziening"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:08

www.destentor.nl

Wethouder René de Vries (sport) is onvermurwbaar over de vraag of een rijhal nu wel of geen basisvoorziening voor de paardensport is. "We kunnen van mening verschillen, maar een overdekte rijbak is geen absolute noodzaak voor de paardensport", aldus De Vries gisteravond tijdens de raadscommissie waarin de nota Sportbeleid in Epe werd besproken. Drie vertegenwoordigers van de lokale organisaties op het gebied van rijden en mennen, Ton Grijpstra (Hippische Vereniging Epe), Gert Mossink (ponyclub en rijvereniging Cannenburgh, Hippische Centrum Vaassen) en Jan-Otto Jansen (Hippisch Platform Epe), spraken daar hun onvrede uit over de uitsluiting van hun overdekte accommodaties als basisvoorziening.
Maar ook de raad lijkt vooralsnog niet het voornemen te hebben de paardensporters in deze tegemoet te komen.

In de nog vast te stellen sportnota geeft de gemeente Epe aan welke sportvoorzieningen als basisvoorzieningen worden aangemerkt: zoals gymzalen en het zwembad. Maar niet de tennis- en rijhallen. Daardoor missen die mogelijk subsidie. Maar wil je als vereniging sportief en sociaal goed functioneren, dan is tegenwoordig een overdekte accommodatie onontbeerlijk, menen de organisaties.

Ook vindt Grijpstra het vreemd dat de paardensport niet genoemd wordt in de nota. Maar volgens De Vries wordt er sowieso geen sport specifiek genoemd. "Paardensport hoort er vanzelfsprekend bij", aldus De Vries.

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:43

jha je kunt het ook wel zonder overdekte rijhal. ( doe ik zelf ook )
maar het is wel zo handig vooral met het vriezen en regenachtige weer hier.

marrlinde

Re: "Paardenrijhal is geen absolute basisvoorziening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:44

heb ook alleen buitenbak, kan prima, alleen is het als het regend of in de winter toch wel fijner als je overdekt kan rijden :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:48

Ja, kan prima als je gewoon je paardjes op een stal hebt staan. Maar inderdaad, als vereniging of manege vind ik een rijbak zéker een basisvoorziening. Want de 'enige reden' dat je daar komt is toch wel om te rijden, dat is in elk geval de hoofdreden, en dan heb je echt wel een rijbak nodig, al dan niet overdekt.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:50

Is het de bedoeling dat er nog een binnenbak voor verenigingen bijkomt dan?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:56

ik ben het hier niet 100% mee eens eerlijk gezegd.
We runnen sinds kort zelf een paardenpension, maar hebben nog geen rijbak, omdat het nog aardig prijzig is en dat geld moeten we eerst hebben. Een onoverdekte rijbak kost namelijk al minstens €10 000,- In nederland is het miss niet noodwendig om een overdekte rijbak te hebben, maar hier eigenlijk wel, want hier ligt gewoon de hele winter sneeuw. Ik kan nu alleen een stuk langs de weg rijden en weer terug, maar ook daar moet ik oppassen doordat het sneeuw nu begint te smelten en er veel ijzige stukken op het fietspad zijn.

ik vind dat als je een vereniging bent waar paardrijles word gegeven (wat bij ons NOG niet het geval is) je wel een overdekte rijbak moet hebben, dat ondanks de weersomstandigheden je altijd kunt rijden.
De paarden moeten tenslotte ook genoeg beweging blijven houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:57

Voor een manege vind ik het zeker een basisvoorziening.
De lessen moeten doorgaan als ze willen blijven bestaan. Het is ook veiliger voor de beginnende ruiters, want paarden worden door de wind etc vaak drukker....
Ook met officiele wedstrijden in de winter heb je een binnenbak nodig.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:01

of moet iedere paarden eigenaar die ook paard rijd in welke vorm dan ook een binnen bak gaan bouwen

ik doe het al jaren zonder binnenn bak en ik leef nog steeds

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:06

Ik dacht hier toevallig laatst nog over, onze ponyclub heeft zo ongeveer de hele winter stil gelegen omdat de buitenbak te slecht was..

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:07

Verder heb ik zelf thuis trouwens niet eens een buitenbak, en mijn ponyclub is 14 km weg, maar in iedergeval één keer in de week in een goede bak rijden zou fijn zijn.. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:16

voor recreatieruiters vind ik het nog geen pre, voor sportruiters/manege's wel! want sportpaarden moeten gewoon gereden worden en manege moeten gewoon lessen kunnen blijven geven.

ergens anders naartoe gaan om te rijden kan ook prima als je 1 of misschien twee paarden hebt, maar als je er al 10 moet doen op een dag, is het niet handig dat je tig keer heen en weer moet rijden om te..rijden!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:20

Het lijkt mij dat voor een manege een binnenbak wel een basisvoorziening is. Die paarden moeten eruit, lessen moeten altijd doorgaan.

Bij een vereniging valt inderdaad te twijfelen. Omdat al die paarden gewoon bij de mensen thuis staan.

Ik ken zelf een hoop mensen die puur lid zijn van de vereniging zodat ze iig altijd 1 a 2 x per week (meestal zit bakgebruik erbij en dan kunnen ze nog vaker) droog en op een fatsoenlijke bodem kunnen trainen. Lessen doen ze liever dmv priveles.

Ik zelf heb les op een club met 2 buitenbakken. Opzich prima, maar de afgelopen 3 maanden was er geloof ik 4 x les.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:28

Rena100 schreef:
voor recreatieruiters vind ik het nog geen pre, voor sportruiters/manege's wel! want sportpaarden moeten gewoon gereden worden en manege moeten gewoon lessen kunnen blijven geven.

ergens anders naartoe gaan om te rijden kan ook prima als je 1 of misschien twee paarden hebt, maar als je er al 10 moet doen op een dag, is het niet handig dat je tig keer heen en weer moet rijden om te..rijden!

Volgens mij gaat het hier om een openbare bak of iets dergelijks? Net als bij een voetbalveld?
Dus die is natuurlijk niet aan huis, voor een voetbalveld aan huis krijg je ook geen subsidie..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:36

ah dan kun je ook wel gymen in de open lucht. Moesten wij op school ook. In de vrieskou op zo'n nat veldje. Gelijke monniken gelijke kappen ;)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:38

Het gaat hier gewoon over sportclubs, die krijgen voor bepaalde dingen subsidie van de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:38

EP4D schreef:
Maar wil je als vereniging sportief en sociaal goed functioneren, dan is tegenwoordig een overdekte accommodatie onontbeerlijk, menen de organisaties.

Daar ben ik het mee eens.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:39

oh dan heb ik het niet helemaal goed gelezen :o
maar dan nog vind ik dat je binnen moet kunnen rijden...als je dan al lid wordt van een vereniging dan wil je ook ten alle tijden kunnen rijden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:40

ja klopt. en gemeenten zijn al jaar in jaar uit gewend dat de paardensport geen subsidie nodig heeft. Wel moet iedere wijk voorzien zijn van een sporthal voor gym en zaalsporten. Maar ook die kunnen in de openlucht. Een binnenzwembad of ijsbaan is ook niet direct nodig. Maar die komen er vaak wel. De paardensport wordt in vrijwel iedere gemeente van Nederland redelijk 'vergeten'.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:43

Olijkje schreef:
Rena100 schreef:

Volgens mij gaat het hier om een openbare bak of iets dergelijks? Net als bij een voetbalveld?
Dus die is natuurlijk niet aan huis, voor een voetbalveld aan huis krijg je ook geen subsidie..

Nee, De Cannenburgh is een grote manege, maar er zit ook een ponyclub bij in, maar die hebben al een binnenrijhal. Epe is dacht een ponyclub, ook met binnenbak.

Ik vind het voor manege's en ponyclub eigenlijk wel een basisvoorziening. Voor thuis niet, een redelijke buitenbak kun je goed mee doen, daar bestaan regenjassen voor.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:59

Tja, er zijn wel meer sporten die niet noodzakelijkerwijs binnen beoefend hoeven te worden. Dat geldt niet alleen voor de ruitersport.
Ik denk wel dat wanneer je subsidie zou krijgen (en nu bedoel ik absoluut niet de bouwvergunning), je er niet aan ontkomt dat de hal voor andere zaken gebruikt gaat worden dan alleen de ruitersport. Dan zou ik als groep paardensportbeoefenaars liever alles zelf financieren en het gebruik zelf willen en kunnen bepalen.
Na het voor de 2e keer lezen van het eerste bericht lees ik dat het over reeds bestaande hallen gaat. Op welke grond wordt er dan nog subsidie gegeven?
Wat houdt het begrip "basisvoorziening" in de praktijk in?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:43

Dan zijn alle binnnen accomodaties overbodig.
Alle sporten kunnen in principe buiten, ik zie de turners al met windkracht 5 (of met regen) op de evenwichtsbalk staan, zal even wennen zijn............
Of het veilig is, is vraag 2 en of je dan nog voldoende gemotiveerde mensen treft als club zijnde, tja das ook de vraag.
Dus indoor voetbal aflasten, indoor tennis, indoor volleybal, binnen zwemmen, binnen hockey en ga zo maar door.

Er wordt wel met 2 maten gemeten, want wat zijn de criteria wanneer een sport alleen maar binnen kan plaats vinden of juist binnen/ buiten of alleen maar buiten?

Maar dat een ieder maar een binnenbak nodig heeft is ook wel alles over 1 kam scheren.

Er zijn meer wegen naar Rome, daarom ook meer oplossingen die toch tot een gewenst resultaat kunnen leiden.

Maar bijvoorbaad al ergens niet voor openstaan is wel erg kort door de bocht.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:02

Ik had de eerste 6 jaar niet eens een rijbak............ :roll:

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:21

Ik heb ook bijna een jaar gereden op een manege met alleen een buitenbak, daar is geen les uitgevallen, dus het is best mogelijk. Maar goed, ik snap wel dat het afgelopen winter wat moeilijker was en dat een binnenbak gewoon prettig is (dat vind ik zelf net zo goed :P).

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:25

Ik vind voor de paardensport een binnenbak noodzakelijk, wij hebben sinds kort ook een bedrijf maar nog geen binnenbak, ons wedstrijd seizoen komt eraan maar we moeten nog maar zien of we dan al kunnen starten want met het weer in NL kun je gewoon niet optimaal trainen zonder binnenbak!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:28

De gemiddelde recreatieruiter kan in principe zonder binnenbak. Het is handig, het is luxe, maar in principe kan het.

Maar als je nou een trainingsstal hebt? Of een fokkerij? Waardoor je de hele winter die jonge paarden niet kan rijden, waardoor ze eigenlijk een stuk opleiding missen?

Ik denk dat er wel een scheiding moet komen tussen recreatie en professioneel. := Zo zwart wit is het niet.