Grote revolutie op komst in drafsportland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote revolutie op komst in drafsportland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:35

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
foto: Eline

In ons land verdienen ongeveer 2500 mensen een meestal niet te best belegde boterham in de paardensport. Een groot gedeelte van die groep kenners houdt van hun vak, maar is het gekluns aan de top meer dan beu. Het was vooral de laatste jaren één groot gedoe van geruzie en processen, gelardeerd met torenhoge rekeningen van juristen, die de sport al lang niet meer kan betalen . Een 99% grote achterban stelde, samen met geterge eigenaren van dravers, trainers en fokkers, een advertentie op om die op de cover van hun profmagazine, nr. 7. van ‘Draf&Rensport’ te laten plaatsen.

Uitgever BCM, ook de uitgever van bijvoorbeeld ‘De Hoefslag’ meende plaatsing te moeten weigeren. Een maand geleden al liet topfokker John Bootsman weten het hier in Nederland voor gezien te houden en pakweg 50 fokmerries voor definitieve verzending naar zijn thuisland Zweden te prepareren. De Boko-paarden drukken al meerdere decennia een enorm groot stempel op de nationale drafsport. Bij gelegenheid meende Bootsman dat hij nu nog 25 jaarlingen in september op de sales aan de man wil brengen en het er dan maar bij laat. “Tenzij er een andere wind gaat waaien en we in staat zijn onze sport uit het slop te trekken.”

Net als iedereen heeft hij vertrouwen in de mensen van het Verenigingsbestuur; Jan van Rossum, Peter ter Borgh en Henk Roos. De advertentie luidt, samengevat: “Wij eigenaren, fokkers, professionals, veilingorganisaties en liefhebbers maken ons grote zorgen. De Stichting NDR ( Nederlandse Draf en Rensport) heeft ontrechtmatig het bezit en rechten van de Vereniging NDR overgenomen.Dit moet onmiddellijk teruggedraaid worden. Het Stichtingsbestuur dient af te treden. Wij willen een integer, transparant bestur.”

Het nieuwe Verenigingsbestuur gaat de uitdaging aan. Een lange namenlijst van personen uit de sport, die nu eidelijk eens verandering wil, wenst hen succes. Er bestond al lang en steeds groeiende onvrede met de wijze waarop de sport wordt bestuurd. Dat was al jaren vanwege geldgebrek beroerd, maar met het in gang zetten van de kersverse stichting zijn op de werkvloer de rapen helemaal gaar.

Op 3 maart ontmoeten vertegenwoordigers van Stichting en Vereniging elkaar voor de Haagse rechter in een civiele procedure. Peter ter Borgh meende desgevraagd dat het nieuwe Stichtingsbestuur zijn volstrekt legitieme club slechts overliet in een soort sterfhuisconstructie, die het verenigingsdeel van de club niet alleen volledig vleugellam maakt maar ook nog eens opzadelt met alle-, zeker niet geringe schulden.

Wel is het zo dat de overheid, Justitie, Raad voor de kanspelen, e.d. heeft aangedrongen op het instellen van een stichting, van waaruit een raad van toezicht zou moeten toezien op onder andere voldoende transparantie in de sport. Het voorkomen van belangen tussen bestuurders en sport, alsmede de algemene integriteit. Op zich zo gek nog niet. Het echte werk zou dan onder verantwoordelijkheid komen van mannen als Ter Borgh en zijn crew.

Met daarbij een stichtingsvorm, zou men , Europees gedacht, ook in aanmerking kunnen komen voor subsidies en dergelijke, een vorm waarin verenigingsstructuur solo niet voorziet.

De wijze waarop nu één en ander geschiedt, loopt over van frustaties en zal bij voortduren nog deze zomer het einde van de officiële sporttak inhouden. Een enorme vernietiging van kennis, geld en een uittocht van honderden paarden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:02

Cayenne schreef:
In ons land verdienen ongeveer 2500 mensen een meestal niet te best belegde boterham in de paardensport.

2500 maar? := :')

knooopje

Re: Grote revolutie op komst in drafsportland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:25

nou we zullen zien!of deze poging helpt,ben blij dat er mensen zijn die zich er voor inzetten,om het anders te krijgen.

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:59

ben het met knooopje eens :j

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:07

zou mooi zijn als de drafsport eens goeds overkomt :)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:39

De winnende bedragen zijn ook flink achteruit gegaan, en een paar nulletjes minder als je hebt gewonnen, het word niet meer leuk om te starten daarom. Ik denk dat veel draverijen dan moeten gaan stoppen, hoop dat het goed komt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:40

Ik hoop dat het nu eindelijk een keer de goede kant op gaat...

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:18

Ik woon op dit moment een jaar in Engeland, en hier is de drafsport echt nog groot, dit komt ook denk ik om dat die engelse wel van een gokje houden en er dus veel meer geld in te verdienen is..:P Nederlanders zijn denk iets zuiniger daarin.. Goed dat er iets aan gedaan word want het zou zonde zijn als dit uit Nederland verdwijnt!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:46

ehh, de rensport bedoel je denk ik. De drafsport is daar echt niet groot :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:10

Ja idd Wendy...

Geloven jullie er nog in? Ik niet... Alleen in de kortebaan :D

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:53

het zou mooi zijn als het in Nederland ook weer eens wat meer ging leven.Elke zaterdagavond drafsport kijken op de tv? :P

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:04

het is nu nog steeds zo dat men alleen nog maar ruzie maakt!!!
Als lidmaatschap moet je 248 euro betalen en dan ben je alleen maar lid er wordt NIETS gedaan. Je staat voor dit geld alleen geregistreert !!!!! Laten ze het eens wat meer toegankelijker maken voor iedereen krijg je meer leden en hoef je geen crimi te zijn om deze sport te betalen......

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:38

SBS 6 zou ook OOIT iets uitzenden met betrekking tot de drafsport (ism Duindigt), maar tot nu toe nog helemaal niks van gezien. (Ja, af en toe pijltjes gooien naar een dartbord...)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:39

Traber schreef:
Elke zaterdagavond drafsport kijken op de tv? :P
Ja, net zoals op de BBC in de weekenden... :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:39

Ik kan er niet mee zitten, wat mij betreft mag alle sport terug naar amateurstatus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:40

Kuggur schreef:
Ik kan er niet mee zitten, wat mij betreft mag alle sport terug naar amateurstatus....

MMm gaat het wel met je? :(:)

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:49

HorseyDude schreef:
SBS 6 zou ook OOIT iets uitzenden met betrekking tot de drafsport (ism Duindigt), maar tot nu toe nog helemaal niks van gezien. (Ja, af en toe pijltjes gooien naar een dartbord...)

Tja, dat is tegen gehouden door de politiek. Daar kan de drafsport weinig aan doen. De ChristenUnie was het er niet mee eens en heeft afgedwongen dat het niet op TV mocht. Dan kun je nog zoveel willen, maar als dat niet mee werkt.

Kuggur, fijn dat je meeleeft met de mensen die hier hun brood mee verdienen...

Jolien, jammer dat je er geen vertrouwen meer in hebt, alleen in de kortebaan. De sport leeft echt nog wel, dat blijkt wel uit het aantal mensen uit de sport die hier zich op deze manier voor inzet. Jij bent toch ook wel eens op een grasbaan geweest? Daar is het soms nog een groter feest als op de kortebaan. Maar feit blijft dat de sport in Nederland op sterven na dood is. Laten we hopen dat dit offensief helpt en dat de sport weer gaat leven onder het Nederlands publiek! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:36

Ja
Peet, er zijn genoeg mensen die zich ervoor inzetten, maar het lijkt dweilen met de kraan open...
Ik ben idd wel eens op een kortebaan geweest. Behalve dat ik last had van een bepaald persoon vond ik het idd heel leuk en het was superdruk. En iedere pikeur wilt zo'n lelijke klok! :P

1,5 jaar geleden heb ik in de omgeving van Heemskerk een poging gedaan om (paarden)mensen enthousiast te maken voor de langebaan, omdat de kortebaan hier ook heel erg leeft. Ik heb posters opgehangen, mensen uitgenodigd, meegesleept en dit lukte aardig. Maar het ging hun gauw tegenstaan dat het een rommeltje was, het spel vaak niet eerlijk ging en wat voor hommeles er nog meer was (dit op Alkmaar).
Ik heb dus ontzettend mijn best gedaan om nieuwe mensen te interesseren voor de drafsport, maar dit is mij niet gelukt, omdat teveel dingen hun tegenstonden. Er is er slechts 1 gebleven, zij is nu actief werkzaam bij Rob (de vlieger ) maar ze is dan ook de enige....

wirbelstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:38

Ik vind het jammer dat het nu zo gaat in de drafsport.

Mijn broer is op het moment leerling pikeur en heeft bij onder andere Peter strooper gewerkt en werkt nog voor Hugo langeweg jr.
Dus ik kom vaak op de drafbaan in alkmaar. (soms ook wolvega en duindigt)

ook hoop ik dat er meer talent komt (qua paarden en pikeurs)
ik ben well weer uitgekeken op de overwinningen van Hugo jr. die eigenlijk bijna altijd plaatsvinden.
Nieuw en fris talent zou niet verkeerd zijn!