Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:53

http://www.horses.nl

Staatsbosbeheer maakte deze week bekend dat dit jaar 30 procent van de edelherten, heckrunderen en konikpaarden in de Oostvaardersplassen komt te overlijden. Dit nieuws leverde veel negatieve reacties op van paardenliefhebbers.

,,Het probleem is dat paardenliefhebbers wilde konikpaarden vergelijken met gehouden dieren. Konikpaarden zijn in het wild gehouden dieren en zo worden ze ook wettelijk bekeken”, aldus woordvoerder Joke Bijl. ,,Het is eerlijker om de wilde paarden te vergelijken met bijvoorbeeld in het wild levende vogels. Ook bij hen komen deze winter door natuurlijke selectie meer dieren om.”

De bezorgdheid om de wilde dieren is niet nieuw. In de winter van 2004/2005 stierven ongebruikelijk veel dieren in natuurgebied de Oostvaardersplassen met als gevolg negatieve reacties van de Nederlandse bevolking. Een internationaal comité van deskundigen, ICMO, werd ingezet door de toenmalige Landbouwminister om de situatie te beoordelen en advies uit te brengen. Het comité onderzocht of het gebied eigenlijk wel geschikt was als natuurgebied, dus zelfredzaam was. Daarnaast bekeek het welke maatregelen nodig waren om het welzijn van de dieren binnen het gebied te bevorderen. ,,Uit het onderzoek van het ICMO in samenwerking met onder meer ecologen en dierenartsen bleek dat het gebied wel degelijk geschikt is als natuurgebied. Het is een op zichzelf staand ecosysteem, het commentaar dat het geen ‘echt’ natuurgebied betreft omdat het gebied begrenst is door de mens, gaat daarom niet op”, legt Bijl uit.

Ook bijvoeren bevordert volgens het rapport van ICMO het dierenwelzijn niet. Het is bovendien simpelweg bij wet verboden, omdat het een natuurgebied betreft. ,,Door bijvoeren van groepen dieren verstoor je het ecosysteem. Uiteindelijk moet je dan als mens weer ingrijpen om het natuurlijke evenwicht te herstellen en overbevolking te voorkomen. Bovendien zorgt het bijvoeren juist voor veel onrust en stress in de gehele populatie. Het bijvoeren ter voorkoming van verhongering draagt daardoor niet bij tot het verbeteren van het welzijn van de dieren”, vertelt Bijl.

Staatsbosbeheer laat het natuurgebied niet helemaal met rust. De dieren die het niet gaan redden worden afgeschoten door boswachters. Bijl: ,,Dit is de diervriendelijkste en natuurlijkste methode om de populatie binnen de perken te houden. Zo veranderen we niks aan het natuurlijke proces, maar voorkomen we wel dat dieren die ten dode zijn opgeschreven onnodig lijden.”

Lees hier de richtlijnen die Staatsbosbeheer hanteert.

Verwant artikel
[ON] Kou velt 1200 wilde dieren

naomi109

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardenplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:02

toch best wel sneu..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:03

Laatst stond hier een mooi artikel wat ging over het bijvoeren door staatsbosbeheer ten tijde van de vorstperiode. Ik gaf te kennen dat dit netjes is en een goed idee vond. Ik werd afgebrand door één of andere natuurgek dat dit niet moet. Okee goed, maar nu spreekt volgens dit artikel men schande van het feit dat er zoveel dieren zijn gestorven. beetje krom.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:04

Hmmm lastig hoor!

Ik vind dat staatsbosbeheer het wel goed oplost. Het zijn natuurlijk wilde dieren en met strenge weersomstandigheden overleven er minder. En ze dan af te schieten is dan weer de meest humane oplossing.
Maar aan de andere kant, als ze écht wild zouden zijn, zouden ze dan niet wegtrekken voor de koude?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:08

Ik begrijp het wel. Want een het is toch uiteindelijk gewoon de natuur? Survival of the fittest?
Meestal gaat het mis zodra de mens zich er weer eens mee gaat bemoeien. En bovendien zijn deze paarden inderdaad echt niet te vergelijken met "onze" paarden.
Natuurlijk is het wel sneu dat er dieren doodgaan, maar dood is onlosmakelijk verbonden met leven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:08

Net als in het andere topic over staatsbosbeheer, vind ik het ronduit belachelijk. Kan me er ontzettend kwaad om maken!

Die dieren moeten onder het mom van "natuur" in een gebied als ideaal plaatje dienen. Vervolgens fokt alles maar raak en nemen ze niet de verantwoordelijkheid om de dieren te castreren of voldoende bij te voeren.

HET IS EN BLIJFT EEN DIER! In welke situatie dan ook, dient dit bijgevoerd of opgelost te worden. Ze sterven gewoon aan de hongerdood of worden maar afgeschoten! Niet aan de koude. In nederland kunnen dieren daar uitstekend tegen MITS ze bijgevoerd worden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:10

Zijn dit wilde paarden of uitgezette paarden?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:15

Je kan de natuur wel zijn gang moeten laten gaan, maar échte wilde paarden kunnen verder trekken als er voedseltekort is.
Deze paarden stuiten dan op een hekwerk.
Natuurlijk? imo niet echt.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:18

Snap staatsbosbeheer wel. In het wild overleven nou eenmaal de sterkste. Wel sneu natuurlijk dat er zoveel dieren zijn omgekomen maarja er komt ook weer nieuw leven bij.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:19

iedereen vergeet, dat het paard als zodanig, niet in het wild bestaat. het is heel, heel lang geleden door de mens selectief gefokt.deze paarden zijn verwilderd, en het ras word ook als gewone huis-pony gehouden.dan hadden ze beter przewalskis kunnen nemen.
dus "in het wild" bestaat niet, net als kippen/schapen/ of koeien in het wild.wel verwilderd.
en "in het wild "verhongeren beesten niet.die vallen ten prooi aan een roofdier, ook niet echt fraai, maar wel heel wat sneller. verhongeren is een onnatuurlijke dood, voor beesten die in het wild leven. en idd in het wild zouden ze verder trekken. doordat ze hier toch in een beperkte ruimte zitten, en niet door kunnen trekken, veroorzaak je deze gruwelijke dood. want geloof me, verhongeren is een pijnlijke en langdurige zaak!
dit soort stichtingen en verenigingen krijgen dus ook nooit meer een cent van mij....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:22

spicegirl schreef:
iedereen vergeet, dat het paard als zodanig, niet in het wild bestaat. het is heel, heel lang geleden door de mens selectief gefokt.deze paarden zijn verwilderd, en het ras word ook als gewone huis-pony gehouden.dan hadden ze beter przewalskis kunnen nemen.
dus "in het wild" bestaat niet, net als kippen/schapen/ of koeien in het wild.wel verwilderd.
en "in het wild "verhongeren beesten niet.die vallen ten prooi aan een roofdier, ook niet echt fraai, maar wel heel wat sneller. verhongeren is een onnatuurlijke dood, voor beesten die in het wild leven. en idd in het wild zouden ze verder trekken. doordat ze hier toch in een beperkte ruimte zitten, en niet door kunnen trekken, veroorzaak je deze gruwelijke dood. want geloof me, verhongeren is een pijnlijke en langdurige zaak!
dit soort stichtingen en verenigingen krijgen dus ook nooit meer een cent van mij....

Ah!Dat wilde ik net zeggen.
Moeten ze maar wolven en beren erbij gooien(minder gezellig voor wandelaars,maar dat is de 'natuur' nu eenmaal niet)

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:23

Dood hoort bij het leven, maar mens of dier laten lijden is in m.o. barbaars. De natuur is wreed, de mens is in staat om lijden te beperken, vind het dan ook heel erg als men dit niet doet onder het mom van de natuur moet zijn gang gaan, alsof dit heilig is. Natuur beschermen : prima, maar niet ten koste van een lijdensweg voor dieren. Bovendien kan je een afgesloten gebied niet als vrije natuur zien.
Ik word gewoon misselijk van al dat dierenleed.

_Sigrid_ schreef:
Ik begrijp het wel. Want een het is toch uiteindelijk gewoon de natuur? Survival of the fittest?
Meestal gaat het mis zodra de mens zich er weer eens mee gaat bemoeien. En bovendien zijn deze paarden inderdaad echt niet te vergelijken met "onze" paarden.
Natuurlijk is het wel sneu dat er dieren doodgaan, maar dood is onlosmakelijk verbonden met leven.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:27

Een paard in het wild sterf nooit door de langzame dood honger.
Deze is al veel eerder ten prooi aan een roofdier. Wat hier gedaan wordt heeft daarom ook niets te maken met het nabootsen van de natuur.

Wijziging: ik lees nu de post pas van spicegirl en daar kan ik het helemaal mee eens zijn.
Laatst bijgewerkt door kazary op 19-02-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:27

Wild? Volgens mij kunnen ze geen kant op??? Hopelijk laten ze die dieren niet onnodig lijden?!?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:30

Ik ben het met Spicegirl eens.
Bovendien zijn de Oostvaardersplassen niet de van oorsprong natuurlijke omgeving van wilde paarden.
Als je dus dieren uitzet en laat verwilderen, moet je de verantwoording er ook voor nemen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:30

jodi schreef:
spicegirl schreef:

Ah!Dat wilde ik net zeggen.
Moeten ze maar wolven en beren erbij gooien(minder gezellig voor wandelaars,maar dat is de 'natuur' nu eenmaal niet)

Volgens een wolvendeskundige komen wolven weer naar Nederland. Als die nou deze kuddes vinden, zou het probleem misschien opgelost worden?
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/14294

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:34

Dacht dat ik ook gelezen had dat ze wel bijgevoerd werden toen het zo vreselijk koud was.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:36

De dieren die te zwak zijn worden door staatsbosbeheer uit hun lijden verlost. Dit is dus een relatief nette oplossing. Doordat er geen natuurlijke vijanden zijn, groeit te populatie uit hun proporties en zullen de rang laagste dieren minder eten krijgen en dus in het uiterste geval sterven.
Daarbij zijn er procentueel niet meer dieren gestorven. In getal wel maar dat komt doordat er veel meer dieren zijn. Dus in verhouding is er eigenlijk niks veranderd.

Ik denk dat natuurlijke selectie een betere optie als van de zomer op ons gemak met een geweer over het terrein gaan lopen en zomaar beesten te gaan afschieten om zo de populatie terug te dringen.

Ergens is het dus idd jammer dat er geen roofdieren lopen, want dat zou dit proces op een natuurlijke manier plaats vinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:36

Ik vind dit krom.

Echte wilde dieren kan gewoon doortrekken naar andere gebieden om er wat te kunnen eten, maar hier in Nederland is de mogelijkheid er niet, ze worden tegengehouden door hekken en wildroosters, dus dan verhongeren ze, omdat binnen de wildroosters en hekken niets meer te halen valt, dan is het voor mij geen echte wilde dieren meer, die echt in het wild leven, en dan dien je ze bij te voeren, of anders de geboortes proberen te beperken, door de mannelijke dieren te laten castreren.

Ik vind zelf, als het niet echt in het wild leeft dat het overal heen kan trekken, moet je ervoor zorgen dat het niet omkomt van de honger, doordat ze beperkt worden door hekken en wildroosters en ze te verzorgen, door ze bij te voeren en wat meer mannelijke dieren te castreren.

Pas als het echte wilde dieren zijn in een echt wilde natuur zonder beperkingen, moet en kan je de natuur zijn gang laten gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:37

Precies ben ik ook mee eens, er zijn geen roofdieren, zoals dat hoort in de echte vrije natuur en wild.

Daarom als je ze uitzet in een beperkte gebied, moet je voor ze zorgen en castreren, en ervoor zorgen dat er niet teveel komen, en daar waar tekort is ervoor zorgen dat het aangevuld wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:44

Sammie schreef:
,,Uit het onderzoek van het ICMO in samenwerking met onder meer ecologen en dierenartsen bleek dat het gebied wel degelijk geschikt is als natuurgebied. Het is een op zichzelf staand ecosysteem, het commentaar dat het geen ‘echt’ natuurgebied betreft omdat het gebied begrenst is door de mens, gaat daarom niet op”

Ik ben het alvast niet eens met de conclusies van dit onderzoek. Een 'echt' natuurgebied had je gekregen als er niets (planten noch dieren) in het gebied was geherintroduceerd. Gezien er gemeend wordt dat de natuur moet geholpen worden met o.a. grazers heb je dus in de feiten een wild uitziende tuin. Open landschap creëren, o.a. voor de belangrijke vogelpopulatie, is hoe je het draait of keert een keuze van mensen, en die wordt kunstmatig in stand gehouden. Dat wil zeggen dat je als beheerders ook de verantwoordelijkheid hebt over het welzijn van de semi-wilde grazers die voor dat landschap moeten zorgen.
Paarden (of andere dieren) laten verhongeren kan niet, paarden afschieten om ze uit hun leiden te verlossen ook niet. Verantwoordelijk beheer begint m.i. bij geboortebeperking.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:13

Toen ik de titel las dacht ik dat ze werden afgemaakt ofzo, gelukkig is dat niet het geval! Tsja, het is niet ontzettend verbazend dat er meer dieren overlijden met deze temperaturen.

Als de dieren in een voor hun geschikt gebied leven, zou bijvoeren toch ook niet nodig zijn? Aan de andere kant, is er een gebied in NL 100 procent geschikt voor Konikpaarden?

Het is natuurlijk wel zo dat men blijft denken aan deze dieren als wílde dieren, maar hoe ver dat gaat? Lastig.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:21

Het is de natuur. Sowieso bemoeien wij ons in Nederland veels te veel met de natuur, dat is helemaal niet nodig, zij redt zichzelf wel.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:25

Natuur, welke natuur in Nederland? Al die snelwegen door het bos heen?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:28

Het beetje natuur dat er in Nederland is, kan zichzelf zonder bemoeienis van de mens prima handhaven. Als wij tenminste bereid zijn het de ruimte te geven.

En ik ben het met je eens, dat dit een struikelpunt is, want we geven de natuur geen ruimte :+