De aangewezen hengst Bontendro A (Contendro I x Lux Z) viel tijdens de KWPN hengstenkeuring niet alleen op door zijn overtuigende verrichting. De Contendro I-zoon is KWPN geregistreerd, maar heeft tevens een Oldenburger brandmerk op de bil staan. Volgens het KWPN is de hengst als veulen volgens de regels bij het stamboek aangemeld en in het register A ingeschreven. Mede-eigenaar Reini Tewis: ‘De fokker heeft hem eerst opgegeven bij het KWPN en is er toen mee naar Oldenburg gegaan om hem te branden. Waarom precies is moeilijk te achterhalen. Hij is overleden.’ Volgens Tewis gebeurt het, ondanks regelgeving die dit zou moeten tegengaan, nog altijd dat paarden bij meerdere stamboeken worden ingeschreven. ‘Die regel is lulkoek. Ik heb hier nog een driejarige met twee papieren. En als ik met de aangewezen hengst naar Zangersheide ga, branden ze daar op zijn andere bil gewoon een Z. Weet je niet dat zijn grootvader Lux ook twee brandmerken heeft? Het is een Holsteiner maar hij is ook bij Zangersheide gebrand.’
Komt idd vaak voor dat paarden bij de stamboeken zijn registeerd.
s0173957
Geplaatst: 17-02-09 13:35
Onze fokmerrie is ook zowel KWPN als Oldenburg ingeschreven. Simpelwg omdat wij aangesloten zijn bij Oldenburg en ze dan daar maar ingeschreven hebben.
Maar wat is nu precies het probleem? Of is het weer een Hoefslag-oproerstukje?
Lyonesse
Geplaatst: 17-02-09 14:00
Ik zie ook geen probleem. Half KWPN heeft Oldenburgerbloed, dus over vreemdbloed kunnen ze het ook moeilijk gaan hebben. Hengst is een Oldenburger, die ook bij het KWPN geregistreerd staat, big deal
heeft het niet te maken met het feit dat de hengst dan gebrandmerkt is en dat gebrandmerkte paarden mochten niet meer opgenomen worden. Maar dat weet ik niet zeker, want iets anders kan ik me niet bedenken.
Een paard mag maar bij 1 stamboek ingeschreven staan. Dus bijvoorbeeld, KWPN of NRPS, en niet zoals vroeger bij allebei.
Die regel is lulkoek ja. Één paspoort is wat voor te zeggen, dat is logisch en voorkomt gesjoemel, maar al laat je een paard bij 10 stamboeken inschrijven, wat rukt dat nou
Eefsoll
Geplaatst: 17-02-09 19:15
Idd, waar gaat dit over. Volgens mij zijn er wel belangrijkere dingen om je over op te winden! Die mensen moeten zelf weten waar ze hun paard registreren als ie wat toevoegt aan fokkerij of sport of what ever is het toch goed...
Uhm, blijkbaar is er een regelgeving die ervoor moet zorgen inschrijving bij 2 stamboeken tegen te gaan. Daar gaat het om.
rhaps
Geplaatst: 18-02-09 10:47
Mijn merrie is ook zowel bij KWPN als bij Oldenburger ingeschreven en heeft ook een Oldenburger brandmerk. Afgelopen zomer is ze bij de merriekeuring geweest van het KWPN. Niemand die er wat van zegt.
Stamboek betekend letterlijk niet meer of minder dan een "lijst met voorouders". Wat maakt 't uit of een paard bij 2 verschillende stamboeken goedgekeurd is, en bij beiden ingeschreven zou worden? Juist een aanwinst, zou ik zeggen...
martichr
Geplaatst: 18-02-09 11:20
Torre1984 schreef:
Probleem? Er is geen probleem...
Als je geen uitnodiging krijgt voor de kampioenskeuring ivm register A dus wel...
hilden1971
Geplaatst: 18-02-09 11:22
Zal wel weer komen dat het KWPN bezwaar heeft om hem goed te keuren. Als het paard door de baan gaat als zijnde goedgekeurde KWPN-er met een Oldenburger brandmerk? goede reclame voor het oldenburger stamboek toch. KWPN muggezift niet eens zo vaak aub.
Qua dubbele registratie gaat het alleen om het land van herkomst dus geen KWPN en NRPS papier, wel een KWPN of papier van een ander stamboek uit een ander land. Wel één paspoort en één chip. Thats all folks.
hilden1971
Geplaatst: 18-02-09 11:25
martichr schreef:
Torre1984 schreef:
Probleem? Er is geen probleem...
Als je geen uitnodiging krijgt voor de kampioenskeuring ivm register A dus wel...
Dat is een bewuste keuze als fokker die je neemt. Neemt niet weg dat het eigenlijk discriminatie is ten top, maar ja stel je voor dat men kiest voor een paard met een vader van een ander stamboek..... zegt wel iets over de regelgeving maar toch, wij fokken ook met oldenburger paarden toch.....
ragna
Geplaatst: 19-02-09 20:48
Hoe komt dan dat ze in Nederland in 2001 een tweede stamboek voor een zelfde ras hebben goed gekeurd? En de paarden daar ook steeds van stamboek wisselen soms?
Voor wie het niet weet het gaat hier over de Tinker, Irish Cob en de Gypsy horse.