Nieuwe aanwinst voor Springpaarden Fonds Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe aanwinst voor Springpaarden Fonds Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:12

www.dehoefslag.nl

Het Springpaarden Fonds Nederland heeft een nieuw paard aan haar collectie toegevoegd. Het gaat om BMC Floreen, een zesjarige merrie van de Hannoveraanse hengst Fly High I (v. For Pleasure). Deze Fly High is interessant gefokt. Grootmoeder Gigantin (v. Grannus), is namelijk ook de moeder van zijn vader For Pleasure.

Hiermee zijn de gevestigde waarden van de Duitse springpaardenfokkerij verankerd. BMC Floreen zal haar verdere opleiding gaan volgen bij Ben Schröder, tweelingbroer van Wim Schröder. De merrie is het zevende exemplaar in de collectie van getalenteerde paarden die de SFN rijk is. Ook BMC Floreen gaat voortaan door het leven met het bijkomende achtervoegsel, SFN.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:28

Ze kopen vrij veel aan de laatste tijd...

Getup

Re: Nieuwe aanwinst voor Springpaarden Fonds Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:50

Ben heel benieuwd hoe en of deze paarden de verwachtingen waar gaan maken in de toekomst.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:31

ja ik ook :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:51

Dus dat is moeder x zoon?

djeezes... inteelt kan tot op bepaalde hoogte, maar dit is toch nogal...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:06

s0173957 schreef:
Dus dat is moeder x zoon?

djeezes... inteelt kan tot op bepaalde hoogte, maar dit is toch nogal...

.....interessant gefokt :+
Dit is geen inteelt of lijnteelt maar gewoon pure incestfokkerij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:35

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:26

Ffortuna schreef:
Het is niet moeder x zoon, maar moeders moeder en vaders moeder zijn hetzelfde (persoonlijk vind ik dat ook nogal dichtbij maar ik neem aan dat de fokkers er verstand van hadden):
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=22573

Ben erg benieuwd naar deze merrie.

Ik denk dat ze hier bewust lijnenteelt toegepast hebben zodat ze Grannus (vader van de merrie Gigantin) vast verankerd hebben. Dat de springkwaliteiten zich doorgefokt hebben is dus gebleken...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:45

Een jaar of tien - twintig geleden was er het "Nederlands Olympiade Paard (NOP) als ik me niet vergis. Dat fonds deed eigenlijk hetzelfde, maar draaide uiteindelijk uit op een flop.

De aankoop vond zowel bij dressuur als springen plaats. De conclusie van dat verhaal bleek later dat het beter voorspelbaar was om een jong dressuurpaard aan te kopen dan een jonge springer. Met name het doorbreken op het allerhoogste niveau (1.60) bleek zeer moeilijk voorspelbaar. Bijna alle beloftevolle angekochte springpaarden bleken te sneuvelen in het 1.45-1.50. Daarom is dit later ook opgeheven. Ik ben benieuwd of het ditmaal beter gaat.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:48

Dat klopt maar of je er nu van die gezonde paarden in de kop van krijgt vraag ik mij toch echt af....

CGJ12, ik denk dat dit een leuk speeltje is voor de mensen die het zich kunnen permiteren en nu kunnen blaten dat ze iets heel interessants doen maar feitelijk geen zoden aan de dijk gaat zetten als in een team vol van deze paarden in Londen 2012.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 08:50

Die garantie heb je nooit.

Als het een groep talentvolle springpaarden in ons land kan behouden, waarom niet? Okidoki is op een zelfde manier nog steeds hier.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:58

Maar Okidoki is een bewezen paard. Van een vijfjarige kan je gewoon niet voorspellen of het een topper wordt of dat het gewoon niet verder gaat dan 1.45m, nog afgezien van of het paard heel blijft en verkoopbaar is. Laten we dan zorgen dat de paarden die zich al wat meer hebben bewezen en waar je een beter beeld van kan vormen niet verkocht worden naar het buitenland zoals bij Okidoki is gebeurd.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:21

Zoer heeft per jaargang al gauw een stuk of 10 paarden om aan te houden voor het grote werk. Een groot deel daarvan haalt uiteindelijk wel het 1.45 niveau. Da's best knap.
Maar die éne die ook 1.60 springt kan Zoer óók niet voorspellen. Dat zegt hij zelf. Die éne topper komt pas naar voren als de groep een leeftijd van een jaar of 8/9/10 heeft bereikt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:28

Maar jij weet net zo goed als ik dat een paard dat goed bruikbaar is voor de lichte toer niet voor een godsvermogen weggaat, dus de optie verkoop kan nooit zo lucratief zijn voor het fonds om hoog rendement uit te betalen. Ik blijf het handel in gebakken lucht vinden aangeizen er vanaf het moment van de aankoop van de veelbelovende vijfjarige de jaren die nodig zijn om tot eventueel een toppaard uit te groeien teveel onzekere faktoren zijn. Als ik het geld had zou ik dan liever in een eigen potentieel toppaard investeren waar ik zeggenschap over heb en zelf gedeeltelijk kan bepalen wie wat doet met het paard.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:45

daniella74 schreef:
Maar jij weet net zo goed als ik dat een paard dat goed bruikbaar is voor de lichte toer niet voor een godsvermogen weggaat, dus de optie verkoop kan nooit zo lucratief zijn voor het fonds om hoog rendement uit te betalen. Ik blijf het handel in gebakken lucht vinden aangeizen er vanaf het moment van de aankoop van de veelbelovende vijfjarige de jaren die nodig zijn om tot eventueel een toppaard uit te groeien teveel onzekere faktoren zijn. Als ik het geld had zou ik dan liever in een eigen potentieel toppaard investeren waar ik zeggenschap over heb en zelf gedeeltelijk kan bepalen wie wat doet met het paard.

Dan zijn wij het eens........ :j

daanthom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:57

nu maar kijken of ze de verwachtingspatronen waar kunnen maken.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:02

nou ik ben ook benieuwd.
Maar het is niet zo dat ze zomaar paarden aankopen, het paard wordt wel eerst een tijd gevolgd en door veel verschillende mensen die daar kijken op hebben beoordeeld!
Ze zijn wel heel voorzichtig hoor!
Vorig jaar zijn ze bij ons op de CAH een lezing komen geven over het hoe en wat, best interessant hoor!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:04

vincentlover schreef:
nou ik ben ook benieuwd.
Maar het is niet zo dat ze zomaar paarden aankopen, het paard wordt wel eerst een tijd gevolgd en door veel verschillende mensen die daar kijken op hebben beoordeeld!
Ze zijn wel heel voorzichtig hoor!

De stichting NOP was dat destijds ook.......