Shetlander en Arabische volbloeden uit wei gestolen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Shetlander en Arabische volbloeden uit wei gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 07:28

www.nieuwsblad.be

Paardendieven slaan twee keer toe.

Afgelopen weekend hebben dieven een Shetlander en twee Arabische volbloeden gestolen. De dieren stonden allebei in een wei in Balen. Eigenaar Frans Valkenborghs en eigenares Inge Geukens uit Balen zijn er het hart van in.

Paardendieven hebben het voorbije weekend op twee plaatsen toegeslagen in Balen. 'Zaterdagnamiddag hebben we onze twee Arabische volbloedpaarden Aqel en Rashaaquah naar hun wei in de Canadastraat in Balen gebracht', zegt eigenares Inge Geukens. 'Diezelfde avond hebben we de paarden nog eten gegeven en was er niets aan de hand.' Zondagmiddag ontdekte Inge dat de twee merries van tien en elf jaar verdwenen waren. Ze hoopt haar twee schimmels snel terug te vinden en is er dan ook het hart van in dat de dieren weg zijn.

'De poort aan de weide was losgemaakt', zegt de jonge vrouw. 'De paarden konden niet zelf uitbreken, maar zijn wel degelijk meegenomen. In de wei vonden we ook plukken haar. Waarschijnlijk hebben de dieven eerst de paarden op hun gemak gesteld door ze te kammen en ze vervolgens op de trailer te zetten. Zowel bij Aquel als bij Rashaaquah gaat dat niet zo vlot. Het moeten dus echt mensen zijn die weten hoe ze met paarden moeten omgaan.'

De waarde van een Arabische volbloed loopt al snel op tot 10.000euro per paard. 'Ze hebben een stamboom, maar het zijn geen wedstrijdpaarden', zegt Inge Geukens. 'Paardrijden is voor mij een hobby en die kan ik nu niet meer beoefenen. Daar ben ik echt niet goed van. We houden de komende weken zeker de paardenwereld in het oog.'

Vorige week vrijdag werd uit een weide aan De Most in Balen een Shetlander gestolen. De merrie is zestien jaar oud, is 75centimeter groot en heet Isabel. Het paardje is eigendom van Frans Valkenborghs, voorzitter van de Shetlandvereniging in Balen. De Shetlander heeft een vosbruine kleur afgewisseld met een witte vlek in het midden. De manen zijn driekleurig: bruin, zwart en beige.

Niet alleen de politie, maar ook paardenspeurster Adri Hauquier uit Balen ontfermt zich over de zoektocht naar de paarden.

Meer info: www.paardenspeurder.be

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:06

Waar gaat de wereld naartoe :n
Adri, ik hoop dat je ze snel terug kan vinden!!!

Bron: www.paardenspeurder.be
Citaat:
15.02.2009 - 22.00 uur

Bericht ontvangen, de twee merries zijn teruggevonden op 5 km van hun weide, zij hebben over een brug moeten wandelen.

Een autobestuurder heeft de paarden opgemerkt, loslopend op een weg, heeft een paardengezin uit hun bed gebeld om 6 uur, deze paardenvrienden

hebben de paarden in hun weide geplaatst en om 8 uur de Politie van Lommel verwittigd. De eigenaars waren op dat moment nog niet op de hoogte van de

verdwijning van hun lievelingen, zodus geen aangifte van verdwenen paarden.

De linten van de poort lagen netjes opgevouwen met drie samen naast de ingang, en twee hopen paardenhaar, vermoedelijk gaat het om een poging tot

diefstal, met twee heel slimme paarden, die zich niet laten doen hebben.

Het is de gewoonte om bij een diefstal met de paarden een eindje te wandelen naar het voertuig, aangezien zij heel zelden geladen worden aan de weide.

De paarden zijn onrustig en hebben blijkbaar iets meegemaakt.

De eigenaars willen zeker de automobolist en het paardengezin heel hartelijk danken voor de zorgen aan hun paarden.

Lynn_Nikita

Re: Shetlander en Arabische volbloeden uit wei gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:11

ik heb nog nooit meegemaakt dat de dieven het paard eerst poetsen, kunnen het geen leuke pennys zijn geweest die even wandeling wilde maken op zondag ochtend waarbij ze zijn losgeraakt?
wel fijn dat ze terecht zijn

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:25

Fijn dat ze terug zijn, maar even niet om het een of ander, maar 10.000 euro voor een arabier??? Lijkt me ook een beetje overdreven...

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:26

de eigenaresse gaf al aan dat ze niet makkelijk te laden zijn ,dus dat is een geluk bij een ongeluk !

Zowel bij Aquel als bij Rashaaquah gaat dat niet zo vlot. Het moeten dus echt mensen zijn die weten hoe ze met paarden moeten omgaan.'

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:39

vanitymay schreef:
Fijn dat ze terug zijn, maar even niet om het een of ander, maar 10.000 euro voor een arabier??? Lijkt me ook een beetje overdreven...

kennis van me heeft er een met een nulletje extra .. dus ja dat kan ;)

gelukkig zijn deze 2 terug !
nu het kleine shettertje nog
hopelijk word die ook snel gevonden

chippen dna is allemaal onzin .. dat moet je aan de eigenaar overlaten
net als bij honden bv

wanneer gaan de paarden nu 1 paspoort krijgen en word DAT het eigendoms bewijs
welke koper en verkoper moeten wijzigen
zoals een kenteken bewijs van een auto bv ?

zucht ...

hopelijk komt shetje ook snel boven water

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:58

Lynn_Nikita schreef:
ik heb nog nooit meegemaakt dat de dieven het paard eerst poetsen, kunnen het geen leuke pennys zijn geweest die even wandeling wilde maken op zondag ochtend waarbij ze zijn losgeraakt?
wel fijn dat ze terecht zijn

De eigenaars van de Arabieren waren tot 23 uur zaterdagavond bij hen gebleven, in de morgen om 6 uur heeft een autobestuurder de paarden opgemerkt op de weg, 5 km verder dan hen weide, daar loopt een kanaal, zij zijn een brug overgegaan die enkele km van hun weide ligt. Paardeneigenaars hebben de paarden in hun weide geplaatst, pas gisterenavond om 8 uur zijn de eigenaars hun paarden terug gaan ophalen.
De politie van Mol is in de namiddag om 15/15.30 nog bij mij thuis geweest voor Sneeuwvlokje, toen wisten zij nog steeds niets van de Arabieren.
De paardjes zijn wel niet zoals ze gewoonlijk zijn, heel alert, direkt oortjes naar achter, er zijn tekens van ongerustheid bij de paarden.
Paardjes zijn terug, nu hopen op de thuiskomst van Sneeuwvlokje.
Dank aan RTV, alle kranten en alle personen die geholpen hebben en aandacht schenken aan de site http://www.paardenspeurder.be
Er komt een professionle, prachtige nieuwe site van paardenspeurder, ontworpen door een hele lieve man die hem gratis aangeboden heeft uit liefde voor de paarden en omdat hij na mijn tegenslag van Hart Voor Elkaar mij wilde steunen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:05

Adri,

we zijn dan ook zéér benieuwd naar je nieuwe website!!!

Succes met de verdere zoektochten!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:07

even voor de mensen die samen met adri hun ogen open houden
dit is een foto van sneeuwvlokje ,

Afbeelding

kom je deze mooie dame tegen , aub direct paardenspeurders.be contacteren

bvd !

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:09

vanitymay schreef:

Emotioneel is een paard goud, diamantjes waard voor zijn eigenares, als je tenminste van paarden houdt, mijn ezeltje krijg je nog niet voor 100 miljoen euro's.
Speelt het een rol wat het paard waard is, groen, geel, rood, welke kleur een paard heeft, het heeft EEN HART, en dat kan je van sommige mensen niet zeggen.
Sorry maar de waarde speelt in mijn ogen geen rol, alleen de liefde en de vriendschap.
Ben ik te emotioneel ????????????????????

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:13

En dan nog, er lopen arabs rond die nog veel meer waard zijn dat dit ;) Vind het sowieso maar een rare opmerking en vind je dus niet emotioneel, dit paard zal voor de eigenaar waarschijnlijk van onschatbare waarde zijn!
Hopelijk wordt de kleine shet ook snel teruggevonden! :(:)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:16

Adri, ik heb Isabel even op ons minipaardenforum geplaatst.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:17

mijn paard heeft waarde nul komma nul
zelfs geen slachtwaarde :D
maar och man onbeschrijvelijk gelukkig dat we m terug hebben !
voor ons is die meer dan goud waard !
..

er worden helaas nog steeds vaak paarden verduisterd en gestolen
dure en goedkope paarden in aanschaf
maar voor de juiste eigenaren ONBETAALBAAR

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:02

wie zegt dat die arabieren terug zijn?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:04

zou zeggen lees dit topic even nog een keer GOED door ;)

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:53

naomi109 schreef:
wie zegt dat die arabieren terug zijn?

Ik ben zelf verwittigd door de eigenares die dolgelukkig is, zoek de paarden, heb kontakt met Politie zowel Belgie als Nederland, zoek de gestolen paarden, weet ook uit de eerste hand dat ze teruggevonden zijn en weer op hun vertrouwde plek staan.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:26

Het shetje is een grullo-bonte (zwart-dun) is wel handiger een correcte kleur opgeven als je zoekt.
En aangezien dat best bijzonder is ook wat gemakklijker weer terug te vinden. ;)

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:40

Meavey schreef:
Het shetje is een grullo-bonte (zwart-dun) is wel handiger een correcte kleur opgeven als je zoekt.
En aangezien dat best bijzonder is ook wat gemakklijker weer terug te vinden. ;)

Dit zijn de kenmerken uit zijn paspoort, zijn eigenaar tevens voorzitter van de Shetlandervereniging/Belgie heeft mij dit paspoort persoonlijk overhandigd en in zijn aanwezigheid is dit op internet gezet.

Tevens is zijn naam bij de eigenaar Sneeuwvlokje en niet Isabel. (vergissing van de journalist.
Mijn taak is, de foto van het paardje zoveel mogelijk te verspreiden en niet telkens mij moeten inzetten om het een en het ander te verduidelijken. Paardje vinden is mijn grootste opdracht.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:13

Inge Geukens woont op een 200m van bij mij thuis en de paarden zijn inderdaad terug terecht! Nu te hopen dat Sneeuwvlokje ook snel terug is. Mijn paarden lopen aan de rand van de Most, vlakbij waar Sneeuwvlokje is verdwenen, ik moet er niet aan denken dat die van mij plots weg zouden zijn.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:23

Adri schreef:
Meavey schreef:

Dit zijn de kenmerken uit zijn paspoort, zijn eigenaar tevens voorzitter van de Shetlandervereniging/Belgie heeft mij dit paspoort persoonlijk overhandigd en in zijn aanwezigheid is dit op internet gezet.

Tevens is zijn naam bij de eigenaar Sneeuwvlokje en niet Isabel. (vergissing van de journalist.
Mijn taak is, de foto van het paardje zoveel mogelijk te verspreiden en niet telkens mij moeten inzetten om het een en het ander te verduidelijken. Paardje vinden is mijn grootste opdracht.

Als mensen uit moeten kijken naar een vos/bruin bonte zullen ze geen grullo bonte zoeken, grullo is wel even wat bijzonderder en valt dus ook veel eerder op, grullo heeft ook een aalstreep.
Lijkt me dat je met de juiste kleur er effectiever kan worden gezocht.
En dat dit dier grullo is weet is 100% ben er geen leek in, en de meeste paspoorten staan nu eenmaal verkeerd op kleur.

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:35

Het is echt verschrikkelijk dat je je tegenwoordig zorgen moet maken omdat je je paarden in de wei hebt staan.
Fijn dat ze terug zijn!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:20

Tja, Als je een arabier van 10.000 op het land zet, dan is het zo foetsie.

Ik heb alleen het allereerste bericht gelezen aan het begin, de rest heb ik niet gelezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:20

Fijn dat ze nu terug zijn, las ik net.

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:21

:oo
er worden de laatste tijd wel erg vaak paarden uit de wei gestolen zeg!
wel erg zijn dat deze iig weer terug gevonden zijn!

l_iind_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:26

:oo
Hier schrok ik echt van...
Fijn dat ze terug zijn, maar toch even wat meer opletten (ik dan :P )