Muilezel intelligenter dan zijn paardenvader of ezelmoeder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Muilezel intelligenter dan zijn paardenvader of ezelmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 13:50

NRC Handelsblad, wetenschapsbijlage 14 februari

De muilezel, blijkt bij proeven veel intelligenter dan ezels of paarden (Aminal Cognition januari 2009).

Muildieren en muilezels vormden altijd al een aansprekend voorbeeld van een hybrid vigour op fysiek vlak. Dat genetische principe - zoveel als 'de kracht van de bastaard'- behelst dat kruisingen vaak over kwaliteiten beschikken die de som van de delen overstijgen. Muildieren en muilezels zijn groter, robuuster en bezitten meer uithoudingsvermogen dan de ouderdieren. Nu komt daar een mentale meerkwaliteit bij.

Dierpsychologe Leanne Proops van de universiteit van Sussex in Engeland beproefde met een team het leervermogen van paarden, ezels en muilezels. Muildieren (vader ezel, moeder paard) bleven buiten beschouwing.

In een reeks experimenten kregen de dieren keuzes voorgezet. Ze konden kiezen tussen twee voedselemmers die werden afgeschermd door een plaat met een duidelijke markering: bijvoorbeeld een zwarte cirkel tegenover een witte driehoek. De dieren leerden dat aan één van de twee symbolen een voedselbeloning in de emmer verbonden was - en dat in allerlei wisselende varianten.

De muilezels leerden duidelijk sneller. Ook wisten zij meer soorten symboolparen de onderscheiden dan ezels en paarden. Bovendien waren ze consistenter: ze waren zeker van hun zaak. Ezels en paarden vielen na een eenmaal gelegd verband toch af en toe terug in trijwel en foute keuzes. Proops twijfelt er niet aan dat dit een verschijningsvorm van 'hybrid vigour' is. Bij goed behandelde muilezels viel altijd al op dat ze nieuwsgieriger zijn dan ezels en vooral paarden.

Tegelijkertijd kwamen de dieren te boek te staan als erg koppig. Hun vasthoudende onwil te gehoorzamen, zelfs na mishandeling, werd wel geweten aan de domheid ten opzichte van de andere landbouwhuisdieren. Daar wordt nu een ander licht op geworpen. Met lichte ironie stellen de onderzoekers dat hun faam, zoals die blijkt uit bijvoorbeeld de uitdrukking 'stubborn as a mule', juist alles te maken heeft met hun hogere intelligentie. Die maakt hen gevoeliger voor slechte ervaringen, die ze goed en langdurig opslaan. Ook lijden de dieren eerder onder verveling, zijn ze gevoeliger voor frustratie en raken ze eerder in verwarring door aperte inconsequentie in hun behandeling. Allemaal niet bevordelijk voor willig presteren op afroep. Muilezels hebben natuurlijk een bezwaar bij overlevering van hun bijzondere inzichten aan het nageslacht - ze zijn steriel. Ze vormen een mentaal superras, dat steeds opnieuw gecreëerd moet worden.

Zie hier voor een foto.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:28

Leuk om te lezen maar de conclusie dat ze dus een mentaal superras zijn gaat me wel wat ver...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:53

Dat muilezels slimmer zijn is toch zeker geen nieuwtje. Wel leuk om te lezen, dat onderzoek. :)

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:26

Okee dus de uitspraak "ZO DOM ALS EEN EZEL" schrappen we...
En "EEN EZEL STOOT ZICH IN HET ALGEMEEN NIET TWEE KEER AAN DE ZELFDE STEEN" houden we erin _O- _O-

anneliesdj

Re: Muilezel intelligenter dan zijn paardevader of ezelmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:00

Ze zijn een superras?? Ze zijn niet eens vruchtbaar, das ook lullig als je een ras wilt zijn.

Dat ezels slim waren was al wel bekend maar dat muilezels slimmer zijn dan pa en ma kan natuurlijk goed benut worden. Ik zit zelf te denken aan manege's voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen, daar zouden zulke slimme dieren natuurlijk perfekt van pas komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:01

anneliesdj schreef:
Ze zijn een superras?? Ze zijn niet eens vruchtbaar, das ook banketstaaf als je een ras wilt zijn.

Dat ezels slim waren was al wel bekend maar dat muilezels slimmer zijn dan pa en ma kan natuurlijk goed benut worden. Ik zit zelf te denken aan manege's voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen, daar zouden zulke slimme dieren natuurlijk perfekt van pas komen.

_O-

Daar sla je de spijker op zijn kop. Zónde van die intelligente dieren!

Al denk ik dat het varken nog steeds slimmer is. }>

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:04

detour schreef:

Maar om die nou te gebruiken op een manege....... :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:05

Varkens zijn erg slim idd :j Kun je alleen niet op rijden of spullen vervoeren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:05

Nou, wie weet- ze hebben heerlijke vlakke gangen en je valt niet ver.. 8-)

Alleen lijkt de rollkur me lastig met zo'n korte hals.. 8)7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:10

Sta je een beetje voor paal als je ermee op concours komt he, zie maar eens een B parcours rond te komen :=

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:46

ALs een schrijver een artikel schrijft porbeert diegene met een leuke gevatte slotzin te komen. Het woord superras moet je dus niet al te letterlijk nemen mijns inziens. Het slaat op de titel van het stuk waar gezegd wordt dat ze slimmer zijn dan hun ouders. Daarbij wordt in de slotzin gemeld dat het een superras is dat steeds opnieuw gecreerd moet worden, wat duidt op hun onvruchtbaarheid! Niet alles zo letterlijk nemen bokkers! Dichterlijke vrijheid maakt het leven leuker!

Ik vind het een super onderzoek en een hele conclusie die ook op onze paarden van toepassing is. Als een paard onwillig is een commando op te volgen duidt dat niet altijd op domheid van het paard! Tenslotte doe je paardrijden met zijn tweeën ;)

Wij mensen doen ook niet altijd wat ons wordt opgedragen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:47

Dat we 't niet zo letterlijk moeten nemen snappen wij ook wel. Punt is dat je weinig met deze info kunt, 't is niet een echt ras en je zult altijd paarden en ezels nodig hebben om ze te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:03

Ezels zijn sowieso al slimmer dan paarden, muilezels zullen zeker ook slim zijn. :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:14

detour schreef:
anneliesdj schreef:
Ze zijn een superras?? Ze zijn niet eens vruchtbaar, das ook banketstaaf als je een ras wilt zijn.

_O-

Daar sla je de spijker op zijn kop. Zónde van die intelligente dieren!

:Y)

Wel leuk om te lezen, en dan maakt het niet uit of de intelligentie gebruikt moet worden door de mens of niet. Maaree...mentaal superras? := Dat gaat wel wat ver.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:37

Haha, zo dom als een ezel kunnen we iig schrappen! :Y)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:40

anneliesdj schreef:
Sta je een beetje voor paal als je ermee op concours komt he, zie maar eens een B parcours rond te komen :=

Maar misschien kunnen ze zelf wel het parcours onthouden.... *D

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:42

en muildieren dan?
hebben die nog mee mogen doen?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:11

Oh dear.... :\

Ik zie de foto van de muilezel/dier:
Afbeelding

En krijg het beed van m,n eigen ventje, ook een kruising...
Afbeelding

:D :D :D Z,n kleur is nu bijna hetzelfde, alleen zijn z,n oortjes nu meer in verhouding met de rest... :+

Deze onderzoeken zijn wel eens meer gedaan geloof ik, kan me herinneren dat er iets van in 'Aard van het Paard' stond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:23

casanova schreef:
en muildieren dan?
hebben die nog mee mogen doen?

Ik zou het niet weten eigelijk, denk dat het wel kan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:05

Ik denk niet dat je bij een hybride kruising kunt spreken van een ras. Eerder van een soort...tenminste...dat denk ik wel.

Erg leuk zo'n wetenschappelijk onderzoek. Misschien toch onze KWPN'ertje maar eens inruilen voor zo'n robuust en intelligent exemplaar die ook nog eens veel minder kost in onderhoud, haha.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 04:07

mijn vader werd een ezel genoemd dat hij met zo"n molenpaard van een vrouw trouwde,ik ben daar het product van en ben inderdaad steriel :+ dat maakt mij dus ook mentaal superieur :+ of zie ik het nou verkeerd? _O-

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 04:30

Nadeel lijkt mij wel dat er geen genetische overdracht mogelijk is, dus dat het resultaat in principe altijd een soort van gok blijft aangezien een succesvolle paard-ezelcombinatie maar een beperkt aantal nakomelingen kan verzorgen. Om goede nakomelingen te krijgen zal je altijd meer moeten blijven gokken, terwijl je met paarden of ezels onderling van bepaalde bloedlijnen wel enigzins kan inschatten wat eruit gaat komen.

Paarden met goede ouders en voorouders presteren vrijwel allemaal zeer aardig in de sport (uitzonderingen daargelaten), hoewel mischien niet allemaal aan de absolute top. Al zegt dat niet alles, net zoals bij mensen. Vrienden van mijn ouders zijn hoogintelligent, beide, hebben goede universitaire opleidingen genoten die ze probleemloos afgerond hebben, terwijl een van hun dochters het LBO (destijds, zou nu VMBO-praktische leerweg zijn) niet bleek aan te kunnen en mentaal gewoon een achterstand heeft (hoewel het een schat van een meid is en een zeer goede vriendin). Dat was te hoog gegrepen voor haar, de andere dochter heeft in recordtempo meerdere universitaire studies cum-laude afgerond. Afkomst zegt dus ook niet alles. Voor zowel mensen als dieren. Dus ook onder muilezels/ dieren zullen er slimme en minder slimme dieren zitten. Koppige en minder koppige, net naar gelang de genen die overgegeven worden. Daar kunnen ook foutjes insluipen. Maar bij muildieren zijn de erfelijke eigenschappen beperkt tot de ouders en een extreem talentvol dier zal zelf nooit nakomelingen kunnen krijgen waardoor het resultaat toch moeilijker te bepalen wordt.

Vraag me ook af met hoeveel dieren deze test uitgevoerd is en hoe deze dieren opgegroeid zijn, hoe ze beleerd zijn. Dat lijkt me ook nog altijd een vrij belangrijke factor voor dergelijke tests. Een intelligent dier dat niet geprikkeld wordt zal die intelligentie minder goed kunnen benutten, net zoals bij mensen.

Geeft trouwens voor mijn gevoel goed aan dat mensen in feite ook een diersoort zijn. Genetica is ook voor mensen van belang voor de toekomst van kinderen, daar is genoeg onderzoek naar gedaan en het gezegde (met helaas grote kern van waarheid) van wie geboren is voor een dubbeltje zal nooit een kwartje worden bestaat ook niet voor niets. Ouders die beide laag opgeleid zijn (maar wel op het maximale van hun kunnen!) zullen betrekkelijk weinig intelligente kinderen voortbrengen, hoewel ook dat niet onmogelijk is. En bij atechnische ouders is een kind met groot technisch inzicht geen grote kans, net zoals bij zeer technische ouders de kans klein is dat het kind een talentalent blijkt te zijn zonder gevoel voor techniek. Bij dieren net zo en daar is zo mogelijk nog meer onderzoek naar gedaan.

Is een onderwerp wat me enorm interesseert en zou er ook eindeloos over kunnen praten.