Debbie McDonald en Brentina
foto door Cealy_te
Het Amerikaanse Olympische dressuurpaard Brentina heeft gisteren een koliekoperatie ondergaan. De Hannoveraanse merrie van Brentano II x Lungau kreeg opeens last van een zeer zware koliekaanval.
Omdat haar conditie na een injectie Banamine nog niet verbeterde, werd Brentina met spoed naar een veterinaire kliniek gebracht.
De operatie is relatief goed verlopen omdat de chirurgen geen stuk darm hebben hoeven verwijderen. De merrie staat op dit moment weer op de benen en krijgt een infuus, maar de eerste dagen zal haar toestand nog kritiek zijn.
"Brentina staat op dit moment zelfstandig, maar we zijn nog zeker niet uit de gevarenzone," aldus een aangeslagen Debbie McDonald. "Ik weet dat er ontzettend veel mensen zijn die van deze dappere merrie zijn gaan houden en ik hoop dat deze mensen voor haar bidden. Ik ben afgelopen jaar mijn broer ook al verloren en Brentina is als een kind voor mij."
Brentina zou tijdens de Wereldbekerfinale in Las Vegas officieel afscheid nemen van de wedstrijdsport. Amazone Debbie McDonald en eigenaren Peggy en Parry Thomas zullen hoe dan ook tijdens dit evenement aanwezig zijn om de merrie te eren. Brentina was samen met Debbie een van de meest succesvolle combinaties in de geschiedenis van de Amerikaanse dressuursport.
In 2003 won de combinatie de Wereldbekerfinale, waarmee ze de eerste Amerikaanse combinatie waren die dit ooit had volbracht. In 2004 en 2008 vertegenwoordigden ze Amerika op de Olympische Spelen, en tijdens de Olympische Spelen van 2004 in Athene won de Verenigde Staten dankzij Debbie en Brentina de bronzen team-medaille.
Update:
Nieuwsredactie / www.dressagedaily.com
Deze foto van Bretina wil ik met jullie allemaal delen. Door de goede zorgen van de geweldige Dr. Nicole Johnson van Humphreys Giacopuzzi Veterenary Hospital en alle mensen die voor haar gebeden hebben ging het vandaag alweer een stuk beter met haar. Al haar belangrijke waardes zijn normaal en ze krijgt elke vier uur kleine hoeveelheden voer. Ze is weer helemaal zichzelf, schopt tegen de deur voor extra aandacht.
Er kan nog steeds veel mis gaan dus ik wil niet te optimistisch zijn. Het enige wat ik en de familie Thomas willen is dat ze eindelijk kan genieten van haar pensioen. Ze heeft zo hard gewerkt en zoveel gedaan dat ze een groene weide echt verdiend. Ze heeft vriendschap gesloten met de mini's bij Epona en vind het leuk om op ze te passen in de wei.
Ik kan jullie niet genoeg bedanken voor de overweldigende hoeveelheid gebeden, e-mails, sms-jes en telefoontjes. Het is onvoorstelbaar dat Mama zoveel mensen geraakt heeft.
Liefs Debbie
zie hier voor de foto.
hoop dat ze de operatie goed doorkomt