'Salinero pakt de training weer goed op ondanks bouwdrukte'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Salinero pakt de training weer goed op ondanks bouwdrukte'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 07:32

www.telegraaf.nl

Ik had er graag bij willen zijn, maar door omstandigheden miste ik dit jaar de KWPN-hengstenkeuring in de Bossche Brabanthallen. De verhalen over de keuring heb ik wel in diverse Europese talen gehoord. Afgelopen zondag, op de laatste dag, kwam een bus Engelsen, Oekraïners, Amerikanen, Belgen en Scandinaviërs bij mij op stal. Zij bezochten het evenement en waren er vol van.

De belangstelling uit het buitenland is groot voor het Nederlandse fokproduct. Onder aanvoering van het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland worden vooral in het springen absolute toppaarden afgeleverd. Ook in de dressuur doen ze goed mee. Ik blijf wel altijd kritisch naar dit soort keuringen kijken. De jury beoordeelt namelijk driejarige hengsten. Op die leeftijd kan je gewoonweg niet zeker weten welke kant het opgaat. Natuurlijk kunnen deze jonge paarden mooi gebouwd zijn en heb je een idee over hun presteren afgaand op hun basisgangen stap, draf en galop. Maar er kan nog zo veel gebeuren. Ze hebben bij het KWPN een goede keuringscommissie, dus ze zullen zeker de high potentials eruit plukken voor verdere testen.

Hier op stal is het verder hectisch. We zitten midden in de verbouwing en ondertussen ben ik Salinero volop aan het trainen en is IPS Painted Black even in de ruststand. Hij gaat de dekdienst in en heeft daar zijn energie voor nodig. Salinero komt juist van een rustperiode van bijna een half jaar en ik ben druk bezig hem weer wedstrijdklaar te krijgen. Over een paar weken maakt Salinero na de Olympische Spelen afgelopen augustus zijn rentree tijdens Göteborg en even daarna bij Indoor Brabant. Ik vind overigens dat hij zijn trainingen goed en geconcentreerd oppakt. Helemaal als je bedenkt wat een bouwdrukte hij hier op stal momenteel om zich heen heeft.

Wat Painted Black betreft, hou ik een goed gevoel over aan de laatste tijd. Vorige week zijn we als slotopdracht voor hem naar Wellington in Florida geweest. Op het grootste concours van Amerika maakte hij in een paar dagen behoorlijk wat mee. Vanuit het binnenconcours in Amsterdam, moest hij het vliegtuig in, ging hij twee dagen in quarantaine, waarbij hij slechts aan de hand gestapt mocht worden om tot slot met een jetlag 's avonds laat bij kunstlicht de buitenlucht te trainen. Ik besloot een helmpje op te doen. Voor de zekerheid.

Achteraf bleken mijn zorgen ongegrond. Painted gedroeg zich voorbeeldig. Alleen toen wij twee dagen later de Grand Prix liepen, sloeg het weer ineens om. Van dertig graden met stralende zon naar vijftien graden met wind en regen. Bij het binnenkomen van de ring schrok Painted van een cameraman, die zijn jas over zijn camera hing ter bescherming tegen het slechte weer. Vervolgens reed ik twee lijnen verkeerd. Uit pure schaamte heb ik me een uur in de stallen opgesloten.

Als afsluiting liep een dag later de kür op muziek helemaal fantastisch. Painted maakte geen fout. Net als in Amsterdam. Ik vond hem alleen iets minder flitsend in uitstraling, maar na alles wat hij op Wellington had meegemaakt, had ik daar alle begrip voor. Hij heeft het boven verwachting gedaan.

Anky van Grunsven

jarco

Re: 'Salinero pakt de training weer goed op ondanks bouwdrukte'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:38

'uit pure schaamte heb ik me een uur in de stallen opgesloten'

tjah, zelfs onze paardrij koningin heeft wel eens haar dag niet, niet iedereen is perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:51

haha idd...

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:20

*D
Anky schrijft altijd zo leuk en open, ik kijk iedere week naar deze column uit!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:05

En zo hoort het ook.............. :D :D

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:15

Erg leuk geschreven! Ze komt heel anders over dan in de artikelen waarin ze altijd `haar ongezouten mening` geeft. Dat zullen dus ook niet haar echte woorden zijn.

Kan me wel goed voorstellen dat ze zich schaamt voor het verkeerd rijden. Vergissen is menselijk, maar ik denk zomaar dat ze dit ook niet had verwacht van zichzelf na al die jaren.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:20

Anky kan altijd zo goed schrijven en vertellen!
Echt leuk om te lezen!

Nerrida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:33

dat vind ik ook zo leuk van anky dat ze open is voor aneren en oook gewoon grappige dingen mee maakt en verteld hoe zij zich voeld vindt ik ook erg leuk om te lezen

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:47

Niet normaal hé? Wat die wedstrijdpaarden meemaken.. Van hot naar her en dan nóg zo presteren! Ze mag zeker trots zijn op haar dieren...

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:24

Leuk stuk om te lezen :)

En inderdaad LadyJane ze mag echt trots zijn!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:04

Idd ook eens leuk om te lezen dat Anky ook wel eens uit de hum van het paard stapt!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:04

Nou, er staat nergens dat ze uit haar hum van het paard stapte. alleen dat ze zich schaamde; dat is toch iets anders.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:15

Weer leuk geschreven, benieuwd hoe Salinero het doet de eerstkomende wedstrijd!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:20

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Ik besloot een helmpje op te doen. Voor de zekerheid.

Anky van Grunsven

sorry hoor je bent een voorbeeld voor honderde ruitertjes .. je hoort je helmpje altijd op te hebben.. klaar.!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:40

Relien schreef:
sorry hoor je bent een voorbeeld voor honderde ruitertjes .. je hoort je helmpje altijd op te hebben.. klaar.!!

Och och krijgen we dat weer..... :roll:

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:58

Cayenne schreef:
Uit pure schaamte heb ik me een uur in de stallen opgesloten.

Anky van Grunsven

ik kan het me zo inbeelden :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:06

Leuk stukje!!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:22

Geweldig geschreven! Vind het altijd ontzettend leuk om deze column te lezen! Heerlijk open en écht.
Heel anders dan wat journalisten vaak van interviews maken, soms om misselijk te worden.

Relien schreef:
Cayenne schreef:

Anky van Grunsven

Hier zat ik al op te wachten... :')
Ik denk niet dat Anky dat veranderd omwille van de mening van sommige mensen. Ze begrijpt zelf ook wel wat voor gevaar ze loopt.
Gelukkige hebben we meer grote voorbeelden in de paardenwereld, en lopen Penny's snel mee met de menigte. Dus voor iedereen die hier z'n woordje alweer klaar over heeft; Zoek een Penny op, en vertel er uitgebreid over!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:41

Relien schreef:
Cayenne schreef:

Anky van Grunsven

*slaakt een diepe zucht* Guttegut op pagina 1 alweer een 'zoekt en gij zult vinden'-opmerking....

Leuk stukje van Anky!!

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:29

Aaaaaaaa Anky iedereen maakt weleens een foutje :D kan gebeuren.....

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:32

Cayenne schreef:
Salinero komt juist van een rustperiode van bijna een half jaar en ik ben druk bezig hem weer wedstrijdklaar te krijgen. Over een paar weken maakt Salinero na de Olympische Spelen afgelopen augustus zijn rentree tijdens Göteborg en even daarna bij Indoor Brabant.

Anky van Grunsven

Anky van Grunsven moet met wildcard naar finale in Las Vegas
„Salinero is momenteel niet vol in training. Neumünster komt voor hem te vroeg. We gaan nu eerst naar Florida en tijdens Göteborg zit ik in China”, lichtte Janssen de problematiek toe. Licht dreigend vervolgend: „Als ze haar in Las Vegas niet laten starten dan gaan we niet. Maar een organisatie is er alleen bij gebaat dat de besten starten.”

Kennelijk dus geen wildcard. Heeft Sjef nu zijn China reisje afgezegd of gaat Anky alleen?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:36

Leuk, dat zo kan schrijven.......... helaas is ze ook maar een mens en paarden zijn paarden
en zo kan dit natuurlijk gebeuren............
Ze heeft in ieder geval humor.........

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:54

Suzanne F. schreef:
Relien schreef:

Och och krijgen we dat weer..... :roll:

Dat dacht ik dus ook al....
Het KNHS heeft zelf de regels bedacht dat je in klasse z (volgens mij vanaf deze klasse) en op dat niveau een hoedje moet dragen tijdens wedstrijden volgens mij.

Verder ben ik blij te horen dat het bij anky ook niet altijd perfect gaat, door haar lijkt het paardrijden altijd zo makkelijk totdat ik zelf ga zitten hahah :D

charlot08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:19

hahahah idd
anky schrijft altijd zo leuk en open :)
groetjes

charlot08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:22

hhahahhahhaahaahaha idd
anky schrijft altijd zo leuk en open :):P
groetjes *D