www.horseandhound.co.uk / nieuwsredactie
World Horse Welfare heeft een oproep tot donaties gedaan om het leven van de werkende paarden in zuidafrika te verbeteren
De paarden liefdadigheidsinstelling hoopt meer dan 98.000 pond bij elkaar te halen om ambachten zoals hoefmid en tuigenmaker te leren aan de in armoede levende eigenaren in Soweto, een stadsdeel van Johannesburg
Ian Kelly, directeur van de internationale training van World Horse Welfare zegt hierover: De mensen in Soweto die paarden in bezit hebben zijn niet moedwillig wreed voor hun paard, dit komt puur door het gebrek aan basis paardenkennis.
De nieuwe dingen die onze studenten geleerd hebben blijven zeker hun hele leven bij. Als iedere student de geleerde zaken overbrengt aan meer mensen die dit willen leren, des te meer paarden zullen op deze manier gespaard blijven en leven zonder onnodig pijn.
De liefdadigheidsinstelling hoopt dat de training ervoor gaan zorgen dat meer dan 3.000 paarden gespaard blijven van honger en uitputting door de lange werkuren en het leven in viezigheid en vuilnis.
Gereedsschap voor het beoefenen van het smidswerk en tuigenmaken zal aan iedere student gegeven worden om hen de kans te geven de paarden thuis al beter te kunnen verzorgen.
De instelling hoopt dat op deze manier het aantal wonden veroorzaakt door slecht remmende karren en slecht passend tuig wat gerepareerd is met ijzerdraad zal verminderen.
Themba Tshabalala, een van de eerste studenten die het programma heeft gevolgd verteld dat de training zijn manier van zorgen voor zijn paarden heeft veranderd.
Ik weet nu hoe ik hoeven moet verzorgen en hoe ik problemen snel herken zegt hij.