Australië is in shock. De jaarlijkse bosbranden hebben de bevolking gehard, maar de vuurzeeën die nu zwartgeblakerde sporen trekken door het zuiden, zijn ongekend.
Het dodental stond gisteravond op ruim 170. Er wordt rekening mee gehouden dat dat oploopt tot 230.
Sommigen spreken van de ‘ergste ramp in vredestijd ooit’. Anderen zwijgen en laten hun tranen lopen. De enorme snelheid waarmee het verzengende vuur zich verplaatst, ontketent in de staat Victoria blinde paniek. Over een breed front van honderden kilometers, van Horsham in het westen tot Dargo in het oosten, worden bewoners compleet verrast.
De vlucht leidt tot aangrijpende, bloedstollende taferelen. Hulpverleners vinden in Kinglake uitgebrande auto’s die op elkaar zijn gebotst. In een klein waterreservoir ligt een zwartgeblakerd wrak. In opperste radeloosheid heeft de chauffeur, omringd door vuur, zich in het allerlaatste stukje verkoeling geboord.
,,Overal zie je dat mensen geen tijd meer hebben gehad. Er liggen lichamen in auto’s, langs wegen,’’ zegt de politiecommissaris van Victoria, Christine Nixon.
Jack Barber en zijn vrouw kunnen het wel navertellen. Zij sloegen op de vlucht toen de vlammen al aan hun huis likten, in Pheasant Creek nabij Kinglake. De Barbers zochten hun heil op een nabijgelegen sportveld. In de auto wachtten ze tot de vuurzee om hen heen, opgezweept door harde windvlagen, was uitgeraasd. Toen de temperatuur was te harden, reden zij het rampgebied uit.
,,Wat we onderweg zagen, was verschrikkelijk. Dode paarden, op de rug gelegen stijf met de benen omhoog, levende versufte paarden, kangoeroes met de vlammen op de rug, aangevreten door het vuur. Verschrikkelijk,’’ zegt Jack Barber.
Volgens Pat O’Brien van de Wildlife Protection Association of Australia zijn er duizenden wilde dieren verbrand, vooral kangoeroes, koala’s en buidelratten. Ook schapen, paarden en en ander vee vielen ten prooi aan de vlammen. Overlevenden treuren om hun hond of kat die ze noodgedwongen moesten achtergelaten. Hulpverleners vertellen over huiveringwekkende taferelen. ,,Ik zag een brandend schaap door een stal rennen... het was afgrijselijk!’’ aldus een brandweerman.
In Wandong, 20 kilometer ten noorden van de Barbers in Pheasant Creek, sprong Daryl Hogan in zijn zwembad toen hij de vlammen zag naderen. ,,Dat was de enige veilige plek,’’ vertelt Hogan de brandweerlieden die hem vinden.
,,Het maakt me niet uit dat ik mijn huis kwijt ben,’’ fluistert Rachel Johnson uit Kinglake West, waar twintig mensen zijn gestorven. ,,Ik heb mijn kinderen nog. Ik ben wel ongerust over onze vrienden. Ik kan er niet één bereiken.’’
Kinglake, midden in de ‘bush’ , is wel wat gewend, maar dit jaar zijn de branden volgens inwoners van ‘een totaal andere categorie’. ,,We hebben het niet eens zien aankomen. Plotseling was het er, het vuur. Er waren geen brandweerauto’s. Er was geen politie om ons te alarmeren, om ons toe te roepen dat we weg moesten komen,’’ klaagt Christine Ogilvie. Haar huis is door de vlammen weggevreten. Michelle McKenna staart verderop in Kinglake voor zich uit bij haar afgebrande huis. ,,Er is niets meer van over.’’ Ze vindt nog wat juwelen. De verzengende hitte heeft er een vormeloze klomp metaal van gemaakt. Ook van de watertank, van de sprinklerinstallatie, is niets meer over. Deze wapens tegen het vuur waren dit keer van een te klein kaliber. De vlammen hebben gewonnen.
Zie hier voor een foto van een omgekomen paard in de vuurzee.
Echt enorm erg wat daar gebeurd is zeg! Heb de beelden op tv gezien, denk niet dat we kunnen inschatten hoe erg het daar is!
shera
Geplaatst: 10-02-09 09:13
Wat een vreselijke hel voor die mensen daar...... En voor de hulpverleners die al die lijken aantreffen. Echt verschrikkelijk! En idd een onwerkelijke foto van dat dode paard.
Riddershow
Geplaatst: 10-02-09 09:14
Las vandaag in de krant dat 2 meiden levend verbrand waren toen ze hun paarden wouden redden...
Ik open de link niet, weet om welke foto het gaat, las gisteren bij de fysio de papieren versie van het AD. Kon het niet opbrengen om het bijbehorende artikel te lezen, ik vond die foto zo gruwelijk.
Heb zelf een bushfire meegemaakt toen ik elf jaar geleden in die omgeving was, maar gelukkig niet zo erg als dat het nu is. Wel was toen nog goed te zien wat voor schade de branden van 1983 hadden aangericht (toen was het daar ook een hel). De natuur ondervindt daar nog tientallen jaren ellende van - om nog maar te zwijgen over wat voor impact het heeft op mensen die hun hele hebben en houden zijn kwijtgeraakt, inclusief dieren en misschien wel familieleden.
Wat een vreselijke toestand daar zeg, ik leef erg mee met die mensen, dieren komen nu even op een latere plaats. De foto geeft wel aan hoe snel het gaat, vuur raast er zo hard overheen dat het niet eens de tijd krijgt om normaal 'op te teren'.