www.knhs.nl
De Randmeerruiters kleedden hun rijhal voor de gelegenheid feestelijk aan met rood doek. Hier werden afgelopen weekend de KNHS Regiokampioenschappen voor Gelderse dressuurruiters verreden. Het doek was een prachtig gezicht, maar menig dressuurpaard schrok er voor terug of was kijkerig.
Gelukkig had Ultiem (v. Niveau) van Marjolein Gevaert er alleen maar tijdens zijn eerste rondjes last van, daarna liep hij als een trein. “Ultiem deed het boven verwachting. Ik ben met hem in het indoorseizoen voor het eerst Z2 gestart en hij heeft misschien zes of zeven proeven voor het kampioenschap gelopen. Het drafgedeelte was goed, alleen in de galop maakte hij een keer een foutje door om te springen in de contra.” In de klasse M2 deed Marjolein mee met twee paarden: de ruin No Nonsense (v.Rotspon) en de merrie Dansa’s Wodansa (v.Son de Niro). “Bij No Nonsense (foto 1) en Wodansa is het altijd een beetje stuivertje wisselen wie er wint en deze keer was het dus de ruin.” Marjolein verdiende met zowel Ultiem als No Nonsense een uitnodiging voor het KNHS Indoorkampioenschap op 7 maart in Wanroy.
Heerlijk gereden
Maaike Lassche ooit een bekende verschijning in het zadel van de Gelderse hengst, Parcival, leek nadat ze gestopt was met deze vos enige tijd van de aardbodem verdwenen. Inmiddels heeft ze weer een succesvolle rentree in de dressuurring gemaakt op VB’s Ulrieke (foto 2). Enkele weken eerder won deze combinatie het kringkampioenschap in de klasse Z1. In Hierden wist Maaike met haar expressief bewegende Gribaldi-dochter eerste te worden, beide juryleden plaatsten haar unaniem bovenaan. “Ik heb echt heerlijk gereden, toen ik klaar was, had ik echt zoiets van ‘ja, zo wil ik het hebben’. De galop is altijd een sterk onderdeel van haar, maar ook in de draf bleef de aanleuning fijn en liep ze vloeiend door. Mijn werkgever heeft Ulrieke een paar jaar geleden voor zijn dochter gekocht, maar daar was ze nog een tandje te gecompliceerd voor. Ze heeft heel veel kwaliteit, maar is ook heel heet. Vervolgens liep Ulrieke een blessure op en heeft lange tijd stil gestaan. Ik ben in november vorig jaar weer rustig met haar aan de gang gegaan en eigenlijk pakte ze meteen fijn aan.” Een mooi begin voor Maaike bij stal Van Bruggen in het Gelderse Oosterwolde: Nadat het in juni vorig jaar niet meer mogelijk was de paarden van mijn vorige werkgever uit te brengen, ben ik overgestapt naar deze stal. De familie Van Bruggen biedt mij een hele mooie kans om in de sport verder te komen. Deze overwinning is al een mooi begin.”
Spanning
Was het rode doek in Hierden voor sommige paarden al een aanslag op hun zenuwen, in Hulshorst, waar de klassen B tot en met de M1 werden gereden, prijkte een levensgroot buxus-beeld van een springpaard met ruiter tussen de losrijbaan en de wedstrijdbaan en zorgde daar voor de nodige opschudding. Svenja Nolsen van RV Keizerstad Campagne ging met twee paarden naar Hulshorst om in de klasse L1 uit te komen. Ze kreeg haar vierjarige ZNP Zidane met geen mogelijkheid langs het buxus-beeld en de bijbehorende borden. Die proef leverde dus niet bepaalde een hoge score op. Met Farrington-zoon ZNP Winter ging ze in de herkansing. “Winter was voordat ik er op moest, heel fris en rillerig, ik durfde haast niet op te stappen. Maar toen ik eenmaal in het zadel zat, liep hij gewoon vanzelf. Hij was heel goed aan de hulpen, deed alle oefeningen op het goede moment en liep spectaculair. Winter was in het begin ook wel bang voor het buxus-beeld, maar hem kon ik er op gegeven moment doorheen rijden en dat lukte met Zidane niet.” In de week voorafgaande aan het kampioenschap was Svenja met beide paarden nog twee keer naar haar trainer, Jo Willems geweest. Normaal lest ze daar één keer per maand bij. “Hij vindt mijn Farrington ook een goed paard. Hij heeft een mooi voorbeen en loopt makkelijk in oprichting. Het is een vos, maar ik heb mijn beste prestaties altijd neergezet met een vos, voor mij heeft een goed paard geen kleur.” De éénentwintigjarige amazone heeft haar paarden nu nog op Stal Kouwenberg in Overasselt staan, maar is momenteel volop bezig met het realiseren van een eigen trainingsstal.
Trots
Danielle Noordermeer uit Brummen behaalde de hoogste punten in de klasse L2 met de vijfjarige Zon Primaire W (foto 3). “Ik ben helemaal op trots op hem. Hij is zo’n fijn paard; vriendelijk, werkwillig en ook nog eens mooi om te zien. Ik heb hem ook helemaal naar mijn hand kunnen zetten, dat scheelt ook natuurlijk. We hebben hem gekocht als tweeënhalfjarige, toen was hij een schofthoogte van net 1.60. Inmiddels is hij dertien centimeter gegroeid en dus een heel paard geworden. Hij mag pas per 1 april over naar de M1 vanwege zijn leeftijd, dat wordt dan hoog tijd, want we hebben al tweeënzestig winstpunten in de L2. Als ik de baan inga, komt er echt wel wat binnen. In Hulshorst schrok hij eerst van het buxusbeeld en vervolgens nog een keer van een spiegel die in de wedstrijdbaan hing. Hij was nog gespannen toen we moesten beginnen, maar toen mijn moeder begon voor te lezen, voelde ik de spanning afvloeien en werd hij rustig. Hij is erg gevoelig op de stem, dat leer ik al mijn paarden aan en dat was in Hulshorst echt een voordeel. Vervolgens ging het in de proef allemaal heel fijn en makkelijk.” De docente verpleegkunde krijgt al jaren les van Carolien Reverdink en dat bevalt uitstekend.
Uitslagen Regiokampioenschap Gelderland dressuur paarden
Z2:
1. Marjolein Gevaert, Ultiem, 446;
2. Lison Gosselink-Stegeman, Rapaz, 440;
3. Annet vd Knaap-Klok, Ultimo S, 437;
Z1:
1. Maaike Lassche, VB’s Ulrieke, 450;
2. Danielle de Schepper-vd Ploeg, Pylottie W, 444;
3. Eddy Leenders, Soeverein, 430;
M2:
1. Marjolein Gevaert, No Nonsense, 401;
2. Edith Witjes-Roelofsen, Vito, 389;