www.knhs.nl
Op de locatie waar afgelopen weekend de KNHS Regiokampioenschappen springen voor paarden werden gehouden, vond het weekend daarvoor nog een grote CSI wedstrijd plaats. De eigenaar van de manege De Leistert te Roggel had de aankleding en het grote scorebord van de SCI wedstrijd compleet in stand gehouden. Daarnaast waren er ook nog extra prijzen ter beschikking gesteld. Dit alles bij elkaar zorgde voor een sfeervol, zeer druk bezet en bezocht kampioenschap. Tevens werd door de bondscoach Rob Ehrens op beide dagen een leerzame springclinic verzorgd.
Klasse ZZ
Een paar jaar geleden behaalde de nu 45-jarige Loewie Joppen, die in Maasbree zijn eigen springstal heeft, vooral met het paard Larinda succes op succes. Het leek er op alsof de jongere generatie het bewind in de klasse ZZ springen had overgenomen. Niets bleek echter minder waar. Na twee manches en een spannende barrage behaalde Joppen met de paarden Calvara PZ en Ribo Dandy goud en zilver in de klasse ZZ. Na twee manches waren er zes deelnemers die foutloos waren gebleven en in de barrage moesten uitmaken wie de nieuwe Regiokampioen zou worden. In de barrage zette Joppen in een foutloze ronde met Calvara PZ, een achtjarige donkerbruine merrie van Calvaro Z, de snelste tijd van 31,01 seconden neer. Deze snelle tijd werd door niemand verbeterd en alléén Joppen zelf kwam met zijn andere paard Ribo Dandy in de buurt met een geklokte tijd van 31,71 seconden.
Klase Z
In de klasse Z prolongeerde de 17-jarige Fleur Winkelmolen (foto) uit Grashoek, studente fysiotherapie, haar titel in deze klasse. Afgelopen zomer werd ze outdoor Regiokampioen met haar paard Roxan een elfjarige bruine merrie van Celano. Als laatste starter in de barrage, waarin diverse Limburgse topruiters reden, had ze de druk om foutloos te blijven omdat haar acht voorgangers allemaal een springfout hadden gemaakt. Winkelmolen reed ondanks dat nog een behoorlijke snelle barrage, waarbij ze de bochten bij de wendingen iets ruimer nam als haar voorgangers. Ook bij de laatste hindernis, waar veel springfouten waren gemaakt, een lastige stijlsprong na een gebroken lijn bleef Winkelmolen foutloos. Als enige foutloze was de kampioenstitel nu binnen voor Winkelmolen. Pech was er in deze klasse voor de ook 17-jarige Jody van Gerwen, deel uitmakend van het Nederlandse juniorenteam, uit Limbricht. Zij reed met haar paard Tantalus een supersnelle barragerit van 30,29 seconden. Helaas pakte ze ook een balkje mee en kreeg hierdoor de zilveren in plaats van de gouden medaille.
Klasse M
In de klasse M kwamen bijna tachtig combinaties aan de start in de eerste manche. Na twee manches waren er hiervan nog maar acht over voor de barrage. De eerste starter in deze barrage Edwin Hendriks uit Heibloem met het paard Rakker zette hij meteen een heel scherpe tijd neer van 31,62 seconden. Maar helaas voor Hendriks had hij onderweg op een lastige stijlsprong ook een springfout opgelopen. Marco Jaspers uit Roermond zette met het paard Madola, die al heel veel successen heeft behaald met de moeder van Marco, Elke Jaspers, als eerste een foutloze ronde neer in ook een snelle tijd van 33,27 seconden. Daarna wist alleen de 21-jarige Freek Vestjens uit Sevenum een foutloze ronde te rijden en ook nog in een snellere tijd dan Jaspers, 32,23 seconden. Hiermee werd Vestjens de nieuwe Regiokampioen in de klasse M met zijn paard Vesta een zevenjarige zwarte merrie van de hengst Oklund. Dit paard is eigendom van de vader van Freek Vestjens samen met Leon Thijssen. Freek Vestjens is binnenkort klaar met zijn opleiding aan het AOC gaat zich daarna helemaal richten op het opleiden en rijden van paarden op wedstrijden. Vestjens, die getraind wordt door Leon Thijssen en Rob van Bussel, na de huldiging: „Ik heb toen ik van start ging mij niet gericht op de tijd die er al stond van Jaspers. Ik heb gewoon mijn eigen plan getrokken en de barrage uitgereden zoals altijd. Vesta is een heel voorzichtig paard die altijd zijn best doet en goed door galoppeert en hierdoor heb ik dan ook ruim een seconde van de tijd van Jaspers afgesnoept. Ik rij nu totaal negen paarden thuis en deze worden allemaal tot een bepaald niveau gereden en dan verkocht.”
Klasse L
Van de bijna tachtig combinaties die deelnamen in het kampioenschap in de klasse L kwamen er maar vijftien na twee foutloze manches terug om in de barrage gaan te bepalen wie over de meeste lef en snelheid beschikte om de titel binnen te halen. Maar vijf combinaties wisten alle balken in de lepels te houden. Van deze vijf was het de 29-jarige Martien Amendt, die een eigen springstal heeft in Grubbenvorst, die met een tijd van 32,08 seconden het snelste was en zich daarna als kampioen kon laten huldigen. Met een tijd van 32,69 seconden was het zilver voor Petra van Dijck uit Merselo met Webster TT.
Klasse B
De 16-jarige Lavinia Verheijen, leerlinge op het Connect College te Echt, wonende in het Maasdorp Stevensweert veroverde de kampioenstitel in de klasse B. Dertig deelnemers waren in deze klasse foutloos na de eerste ronde. In de barrage werden deze combinaties beoordeeld op stijl door de juryleden Bocken en Van Enckevort die na iedere ronde meteen de punten toekende voor drie te beoordelen onderdelen. Verheijen kreeg van de juryleden een totaal van 115,5 stijlpunten toegekend voor haar foutloze barragerit welke een rustige, maar een zeer mooie rit was. Nicole Mestrom uit Swalmen met Vingino en Valerie Kessels uit Meerlo met Zyvola kregen 112 en 111 punten en behaalden hiermee zilver en brons. Verheijen behaalde het goud met het paard Waldo T een zesjarige vos van de hengst Indoctro die haar vader afgelopen zomer gekocht heeft via Marcel Willems in Koningsbosch. Verheijen: „Ik rijd nog niet zo lang met Waldo T maar heb er toch al verschillende keren mee gewonnen. Bij dit kampioenschap vandaag heb ik de barrage net als anders gereden, omdat mijn paard altijd een mooie vloeiende rit laat zien. Met zoveel deelnemers in deze klasse had ik wel verwacht om er vooraan bij te zitten, maar niet dat ik Regiokampioen zou worden. Mijn paard staat bij Marcel Willems in Koningsbosch op stal en ik word ook door hem getraind en begeleid.”
Uitslagen KNHS Regiokampioenschappen Limburg springen paarden
ZZ na twee manches en barrage:
1. Loewie Joppen (Maasbree) Calvara PZ 0-0-0-31,01; 2. Loewie Joppen (Maasbree) Ribo Dandy 0-0-0-31,71; 3. Ellen van Bussel (Haelen) Taloubet 0-0-0-34,35.
Z na twee manches en barrage:
1. Fleur Winkelmolen (Meijel) Roxan 0-0-0-34,30; 2. Jody van Gerwen (Sittard) Tantalus 0-0-4-30,29; 3. Anne-Martine van Liere (Nederweert-Eind) Flicka P 0-0-4-31,32.
M na twee manches en barrage:
1. Freek Vestjens (Sevenum) Vesta 0-0-0-32,23; 2. Marco Jaspers (Roermond) Madola 0-0-0-33,27; 3. Edwin Hendriks (Heibloem) 0-0-4-31,62.
L na twee manches en barrage:
1. Martien Amendt (Meerlo) Whisper 0-0-0-32,08; 2. Petra van Dijck (Merselo) Webster TT 0-0-0-32,69; 3. Henny Driessen (Asenray) De Silva’s Alegria 0-0-0-33,93.
B na barrage op stijl:
1. Lavinia Verheijen (Maasbracht) Waldo T 0-0-115,5 stp.; 2. Nicole Mestrom (Swalmen) Vingino 0-0-112 stp.; 3. Valerie Kessels (Meerlo) Zyvola 0-0-111 stp.