www.knhs.nl
Op Stal Groenendaal te Bunschoten streden dressuuramazones en -ruiters afgelopen weekend met hun pony’s om de indoor KNHS Regiotitels dressuur. De deelnemers hoefden zich niet voor de kampioenschappen te selecteren, de inschrijving was vrij. Hoewel de deelname niet groot is in deze kleine hippische provincie was de strijd er niet minder om. Met minimaal verschil pakte Justine Mudde (14) uit het Noord-Hollandse Laren de hoogste titel, in de klasse Z2-DE, met Wonderboy.
Justine Mudde scoorde vier puntjes hoger dan Jasmijn Linthorst, die met Wester Aikema’s Adios (v. Speyksbosch Nelson) haar titel verdedigde. Justine over haar Duits gefokte, dertienjarige dressuurpony: "Ik was tevreden over mijn proef, maar het kan altijd beter. Ik rijd Wonderboy pas sinds november. Hij heeft drie hele goede gangen en hij kan super uitstrekken in draf. We scoren altijd goed op de draf- en galoponderdelen, aan de stap werken we nog wat. Wonderboy doet altijd goed zijn best, maar het is geen automaatje. Je moet zelf ook goed je best doen." Justine Mudde is een leerlinge van Rabobank Talenten teamlid Tommie Visser. Justine en Wonderboy nemen ook deel aan de nationale dressuurcompetitie om de Imperial Riding Cup. De amazone springt ook in de klasse M met Kind of a Sparkle, die voormalig indoorkampioen Z-springen was onder zijn eigenaresse Emma Peper. "Ik wil binnenkort Z gaan starten met hem om te kijken hoever we kunnen komen. De regiokampioenschappen springen zijn helaas tegelijk met de KNHS Kampioenschappen dressuur in Wanroij (28 februari). Ik weet niet of dat te combineren is. Ik vind dressuur en springen leuk, maar ik denk wel dat ik me later ga concentreren op dressuur.’
Dubbelslag
In de klasse Z1-C werd Britt van der Panne wel kampioen met haar schimmeltje Misty, maar ze scoorde helaas onvoldoende (minimaal 60%) voor een ticket naar Wanroij. In deze moeilijke klasse behaalde alleen de DE-kampioene Anneroos Goes met de Welsh NWR Rembrandt een mooie voldoende. Het leverde haar de titel op. De amazone uit Haarzuilens, die traint bij Jeannette van Zuylen, sloeg een bijzondere dubbelslag. Ze werd niet alleen Regiokampioen met Rembrandt (v. Verona’s Bo-Gy), in de M1-DE zegevierde ze met Rembrandt’s moeder Roxanne (v. Anjershof Rocky). Beide pony’s zijn van Kees de Jong uit Kockengen. "Het zijn mijn verzorgpony’s", aldus de blije Anneroos. "Rembrandt en Roxanne lijken totaal niet op elkaar. Alleen de kleur, palomino, is hetzelfde. Roxanne heeft veel meer ervaring, ze liep al Z. Ze is drachtig en begint al aardig dik te worden, na Wanroij gaan we afbouwen. Ze liep een goede proef, maar de felheid was er een beetje af. Ik weet dat ze beter kan." Roxanne werd eerder gereden door Daniëlle Markovic, de zevenjarige Rembrandt is door Anneroos zelf opgeleid. "Het is een schatje! Hij heeft een fijn karakter en doet altijd zijn best. Ik ben nog nooit Z geweest en vind het best moeilijk. Het is allemaal nieuw voor ons. Dit was pas onze eerste officiële Z1-wedstrijd. Ik heb een paar keer HC gestart, zodat ik langer Z1 kan rijden. Ik wil dat eerst goed bevestigen voordat we naar de Z2 gaan."
Hoogste score
De hoogste score van de dag, ruim 69%, werd behaald door Josine Blommestijn en Holthausen Sindar (v. Orchid’s Tygo). Ze werden L2-DE-kampioen. De dertienjarige Josine heeft de aansprekende donkere New Forestpony, die in mei vijf jaar wordt, zelf opgeleid. "Hij is super leuk. Sindar heeft nooit een bok gegeven en is heel braaf. Hij wil heel graag werken en kan ook goed springen. En we hebben een paar keer een cross gereden, dat vindt hij ook super leuk." Na de outdoortitel 2008 in de L1-dressuur, én het B-springen, werden Josine en Sindar in Bunschoten wederom kampioen. "De proef ging wel goed, al hadden we een paar kleine foutjes. Het achterwaarts ging niet helemaal super. Maar ik was tevreden, al rekende ik niet op de overwinning. Ik vind het het allerbelangrijkste dat ik lekker rijd en dat was gelukt." De jonge amazone rijdt naast haar eigen Sindar voor fokster Margot Holthinrichs ook nog een jonge hengst, de bijna vierjarige Holthausen Frodo II (v. Orlando). "Het zijn halfbroers. Ze staan naast elkaar op stal en zijn dikke maatjes. Sindar en Frodo zijn heel werkwillige pony’s, maar Frodo is echt een hengst. Die heeft zoiets van: kijk mij nou." Josine traint bij Petra Half.
Uitslagen Utrechtse regiokampioenschappen dressuur pony's
7 februari 2009
Z2-DE:
1. Justine Mudde Wonderboy 64,21%
2. Jasmijn Linthorst Wester Aikema’s Adios 63,68%
Z1-DE:
1. Anneroos Goes Rembrandt 60,29%
2. Kaylee Smit (Almere) Moorhill’s Lou Lou 58,53%
Z1-C:
1. Britt van der Panne Misty 56,76%
M2-DE:
1. Laurens Bolderman Kranenveld’s Kadans 66,50%