Osse schrijft geschiedenis op Zeeuws Kampioenschap dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Osse schrijft geschiedenis op Zeeuws Kampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:23

www.pzc.nl

Dressuuramazone Evelien de Kesel eiste zaterdag een dominerende rol op tijdens de Zeeuwse kampioenschappen in Heinkenszand, georganiseerd door ruiterclub Allround.

In de klasse L2 stuurde de amazone uit Watervliet-Oudeman Zoe naar het kampioenslint. In de klasse Z1 eiste ze met Voulez-Vous het goud op. De net vijftien jaar geworden Maxime Osse toonde zich op het hoogste niveau, de klasse Z2, met Navaro de beste.

Het waren overigens niet de goede prestaties die na afloop in de foyer van manege Stal Vermue het onderwerp van gesprek waren, maar de belabberde beoordeling van de jury. De verschillen tussen de twee waarnemers waren soms enorm (elf procent) en onbegrijpelijk.

Evelien de Kesel werd een aantal jaren geleden Zeeuws kampioen in de klasse L2. Daarna lukte het steeds net niet. Ze leek de eeuwige tweede te worden. Zaterdag sloeg De Kesel eindelijk haar slag. In de klasse L2 stuurde ze de met veel souplesse door de baan gaande merrie Zoe naar een totaal van 67 procent. Een half procentje meer dan de gedoodverfde favoriet Lucie Louws met Rubiquil-zoon Zion.

"Dit had ik niet verwacht", vertelde De Kesel. "Ik heb met Zoe nog niet veel wedstrijden gereden. Het is een paard met enorm veel kwaliteit. De oefeningen vormen geen enkel probleem voor haar. Het is nu zaak ringervaring op te doen."

In de klasse Z1 stuurde Evelien de Kesel de merrie Voulez-Vous, die uitblinkte in de uitgestrekte gangen, naar een totaal van 64.71 procent. De combinatie bleef daarmee Miranda Weijermans met drietiende procent voor.

"Voulez-Vous is een heel fijn paard om te rijden. Ze heeft goede basisgangen en veel souplesse, maar haar grootste kwaliteit is haar positieve instelling en meewerkende karakter. Dat was ook wel nodig vandaag, want doordat het steeds net niet lukte was de druk voor mij erg hoog. Maar Voulez-Vous gaf mij meteen een goed gevoel, en dan ga je ontspannen rijden."

Maxime Osse reed zich met de ruin Navaro al in de kijker tijdens internationale wedstrijden voor junioren. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Het jeugdtalent uit Heinkenszand maakte die verwachtingen volledig waar. Met een score van 67.06 procent schreef ze met overmacht de klassieke proef van Z2 op haar naam.

In de Kür op muziek leek de jury met haar uiteenlopende beoordeling nog roet in het eten te gooien.

Met een verschil van maar liefst zeven procent schreef Santoucha van der Meij met Gasady's Ravello die proef op haar naam. In het overallklassement kwam de amazone uit Dreischor echter ruim drie procent te kort om Maxime Osse, de jongste Zeeuws kampioen klasse Z2 ooit, van het goud af te houden.