Politie [***] is fel tegen paarden in de binnenstad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Politie Enschede is fel tegen paarden in de binnenstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 08:11

www.enschede.tubantia.nl

De politie blijkt fel tegen het toestaan van paard en koets in de binnenstad. 'Door een op hol geslagen combinatie kan Enschede weer op een vuurwerkachtig scenario in het nieuws komen', luidt de waarschuwing van de politie.

Door het negatieve advies weigert de gemeente stalhouder Jan Schouwink toestemming om met een paardentram door het centrum te rijden. De politie verwijst naar een ongeluk twee jaar geleden. Een geschrokken paard holde in paniek met een koets vanaf het Volkspark tot het Havengebied.

De verwijzing vindt Schouwink volkomen onterecht. "Het waren amateurs, een onervaren paard en een onervaren koetsier. Wij hebben tientallen jaren geïnvesteerd in veiligheid. Onze paarden schrikken niet van muziek of geluid. Onze koetsiers zijn geschoold," somt Schouwink op. "We rijden met kleuterklassen op de wagen. In Deventer rijden we met de paardentram vanaf de Brink, het drukste punt in de stad. Overal kan het, in Enschede mag het niet. Ja, ik mag een halte voor mijn tram hebben op plekken waar geen mensen komen: de Beltstraat achter de Zuidmolen en achter de MediaMarkt. Daar heeft de stad en ook ikzelf niks aan."

Lynn_Nikita

Re: Politie Enschede is fel tegen paarden in de binnenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:29

getraint of niet, elk paard kan schrikken
een paard heeft imo niks te zoeken in een overvol centrum

sjimpi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:48

Lynn_NIkita daar ben ik het helemaal mee eens!
Een paard blijft een paard.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:56

Ja maar komop zeg, op een vuurwerkrampachtig scenario in de krant komen? Ik denk toch zeker dat een op hol geslagen paard zeker niet vergeleken kan worden met de vuurwerkramp :n Snap niet eens dat ze die vergelijking maken :n

Hier in Groningen vaak zat paarden door eht centrum en bij mijn weten zijn er nog nooit (ernstige) ongelukken gebeurd :n

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:10

Tot er iets mis gaat en dan roept iedereen 'belachelijk dat ze geen strengere regels maken'. Kijk naar dat topic over die IJsjes die door t ijs zakken. Kraait geen haan naar, tot het spul door t ijs zakt, dan is het ineens idioot dat ze daar rijden.

Paarden horen naar mijn mening niet in het centrum van de stad. Niet meer in deze tijd. Overigens las ik dat veel bokkers vinden dat de toeristenkoetsen uit New York verbannen moeten worden. Dan moeten ze toch ook uit Enschede verbannen worden? Dat is zo'n beetje t zelfde, op kleinere schaal, maar toch.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:16

Dat is NIET hetzelfde, omdat in NY die paarden de hele dag ingespannen staan te wachten op toeristen, en het (als ik het goed begrepen heb) gaat om afgesproken tochten ( zoals het voorbeeld met de kleuterklas)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:17

Ik ben het ook wel met jullie eens dat het niet meer van deze tijd is dat er dagelijks koetsen door de stad rijden. Ik vind alleen de vergelijking met de vuurwerkramp een beetje overtrokken en te ver gezocht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:19

sans6 schreef:
Dat is NIET hetzelfde, omdat in NY die paarden de hele dag ingespannen staan te wachten op toeristen, en het (als ik het goed begrepen heb) gaat om afgesproken tochten ( zoals het voorbeeld met de kleuterklas)

In het artikel staat daar niets over, dit staat er wel:

Citaat:
sprak onder meer over de gevaren door de overweldigende verkeersdrukte en de risico’s op kreupelheid en ademhalingsproblemen. Omdat paarden vluchtdieren zijn lopen ook de mensen in de omgeving het risico gewond te raken of dodelijk te verongelukken. Xanthos sprak daarnaast over het kennisgebrek van veel koetsiers om goed met hun paarden om te gaan en de vele verkeersovertredingen van koetsiers begaan. Zij brengen op die manier ook andere weggebruikers in gevaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:20

SAKKIA schreef:
Ik ben het ook wel met jullie eens dat het niet meer van deze tijd is dat er dagelijks koetsen door de stad rijden. Ik vind alleen de vergelijking met de vuurwerkramp een beetje overtrokken en te ver gezocht.

Ja, dat ben ik wel met je een hoor, het lijkt me sterk dat een op hol geslagen span paarden een halve woonwijk de lucht in doet vliegen.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:29

Ir111 schreef:
SAKKIA schreef:

Ja, dat ben ik wel met je een hoor, het lijkt me sterk dat een op hol geslagen span paarden een halve woonwijk de lucht in doet vliegen.

Tja, vind ik ook wel sterk overdreven zo................. :?

Maar of het echt verstandig is om met paard en wagen in een druk centrum te gaan rijden........... :o :o

Het valt mij trouwens op, dat er veel dingen weer terug gebracht worden zoals het vroeger was........... ;)
zijn de mensen weer aan het dwepen met "die goede oude tijd"??? :o
In Veendam en Groningen moeten de waterwegen die jaren geleden zijn gedempt, weer open........
kost handen vol geld, maar het was zoooo mooi....... :?
Dat geld kunnen ze toch echt wel ergens anders voor gebruiken dacht ik zo............ :P

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:34

IR111, dat is idd iets wat ik vaker op docu's op tv heb gezien, kan zijn dat dat niet in het artikel staat.
In jouw voorbeeld staat echter wel weer dat ongelukken kunnen komen door kennisgebrek van koetsiers, deze koetsier heeft alleen opgeleide personen op de bok zitten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:54

ik vind het maar een rare vergelijking.... := wat voor complex draag je met je mee als politiekorps zijnde?

gompie; waterwegen hebben zo ook hun nut, zeker in provincies al drenthe en groningen :j maar da's een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Pellie op 09-02-09 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:56

jeetje, wat een overtrokken reactie? Wat is er nou mis met een paard en wagen in het centrum..enschede is geen amsterdam? en trouwens die paarden zijn drukte gewend. En een vergelijking met de vuurwerkramp is niet echt op z'n plaats

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:01

ik rij met mijn halfinger door de stad! onder het zadel en dus zonder oogkleppen! en ze is onwijs braaf je kan een paard heel erg ver er in trainen en ik kom heel vaak politie tegen en die zeggen allemaal dat mijn paard zo netjes en braaf is :D en me paard is daardoor nooit kreupel geworden! is nu alleen 4/5 maanden kreupel geweest omdat ze door 2 paarden in mekaar was getrapt (ze is heel erg onderdanig) en daardoor een geirriteerde pees had en 15 wonden:( maar nu weer helemaal gezond!:D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:01

Wordt er dan niet meer getrouwd met koets in Enschede? Jaren geleden is bij zo'n trouwerij de koets met paarden in een hele dure kledingwinkel gerend ;-)) in enschede. Maar het lijkt me inderdaad leuker om in het buitengebied met koets of huifkar te rijden. En wil je in de binnenstad een tochie maken dan is er vast wel zo iets als een electrotreintje te organiseren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:34

Ik heb 3/4 jaar met paard en wagen door de stad gereden (dordrecht) Dit was met kleine/grote wagens en met een paardentram. Het voordeel van de binnenstad in dord is, dat er bepaalde plekken zijn waar gewoon geen auto's mogen komen zonder bevoegdheid (er rijd wel een bus) ik vind het allemaal een beetje overdreven. Ik ben ook opgeleid, ik rij enkel, dubbel en 3 naast elkaar (door een drukke binnen stad) en geloof me zonder ervaring had ik me er nooit aan gewaagd, for the record ik heb al mijn koetsiersbewijzen ;) De meeste mensen denken dat mennen iets is wat je ff doet, maar dat is niet zo. Het is absoluut niet hetzelfde al rijden (dit is algemeen genomen he op niemand gericht ;) )

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:58

Is het niet zo dat de politie of gemeente dit niet kan verbieden? Voor zover mij bekend is een paard en wagen nog steeds een wettig toegestaan vervoermiddel in Nederland dus moeilijk volledig te verbieden met uitzondering van wegen die uitsluitend voor snelverkeer bedoeld zijn.
Vraag me af hoever men moet gaan, binnenkort mag je ook niet meer met een koets trouwen enz., enz.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:03

Als paarden niet in de stad thuis horen omdat ze toch dieren blijven en kunnen schrikken, moeten ook alle agenten te paard maar gauw hun paarden inleveren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:24

Citaat:
'Door een op hol geslagen combinatie kan Enschede weer op een vuurwerkachtig scenario in het nieuws komen', luidt de waarschuwing van de politie.

Ik vind dit toch echt wel een kromme vergelijking 8)7 Maar snap aan de andere kant ook wel dat de gemeente veiligheid ontzettend belangrijk vindt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:27

KingMarco schreef:
Als paarden niet in de stad thuis horen omdat ze toch dieren blijven en kunnen schrikken, moeten ook alle agenten te paard maar gauw hun paarden inleveren.

Idd :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:48

Wellicht zit er meer achter dan alleen de vergelijking met de vuurwerkramp.. Overlast van de mest??
De vergelijking gaat mij ook te ver. Er zit wel een verschil tussen het feit dat het een bedrijf is wat met een koets wil rondrijden of iemand die het voor zijn plezier een keertje doet. Paarden zijn over het algemeen beter getraind en de koetsier ook als het bedrijfsmatig wordt uitgevoerd. Neemt niet weg dat die paarden nooit zullen schrikken...

Mogen dan nog wel mensen met honden wandelen? Ik bedoel maar dat een hond ook uit kan vallen naar mensen/kinderen als deze schrikt en een hondenbeet kan ook vieze wonden achterlaten?!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:06

Ik zal de gemeente Enschede dan maar niet vertellen dat ik een paar jaar terug nog met onze paarden en een paardentram in de binnenstad heb rondgereden ter promotie van de military Boekelo :=
Vanaf midden op de markt door het centrum. Mensen konden toen gratis vervoerd worden van de ene naar de andere halte aan die route.
En nee, wij zijn niet op hol geslagen :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:38

Ik snap heel goed dat de gemeente geen vergunning verleent. Mijn moeder heeft 'vroeger' op de paarden van schouwink gereden, deze paarden hadden allen kapotte mondhoeken en de hoeken waren helemaal van eelt. Daarnaast zaten de paarden onder de schimmel en waren er nog veel meer op en aanmerkingen en Schouwink staat daardoor nou niet extreem goed bekend :=
Natuurlijk zijn de omstandigheden in de loop der jaren verbeterd maar ik begrijp de argumenten :j

Bovendien zijn er meer ongelukken gebeurt met de paarden van Schouwink, weet zo niet meer welk jaartal, maar de paarden zijn met koets en al een etalage binnen gestormt bij ik geloof dat het Woudstra heette? Tegenover de Jamin.

Natuurlijk zijn er ook goede ervaringen met Schouwink en gaat het 9 van de 10 keer wel goed. De omstandigheden zullen in de loop der jaren ook flink verbeterd zijn, maar ik begrijp het standpunt van de gemeente :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:38

Ik kom zelf uit [***].

Schouwink doet een hoop bruiloften en dergelijke. Inderdaad, dan gaat 'ie met z'n koetsen door de binnenstad naar het stadhuis. Mensen willen nu eenmaal graag trouwen met paard en wagen. Hoewel ieder paard natuurlijk kan schrikken, is er voor zover IK weet nog nooit ophef geweest over situaties waar Schouwink bij betrokken was.

Op het moment dat hem dus de toegang tot de binnenstad wordt geweigerd, mag 'ie wel inpakken. Dagdag, bruiloften!

Verder ziet het hier op de gemiddelde vrijdag- en zaterdagnacht zwart van de politiepaarden. Die overigens rustig de hele binnenstad vol schijten. Kunnen die paarden niet schrikken dan? Dan heb je pas stront aan de knikker, als die politiepaarden dan toch een keer schrikken en er vandoor gaan in die dronken menigte.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:53

idd, een getraint paard is en blijft een paard en paarden zijn vluchtdieren. maar politie paarden zijn ook getraint en kunnen ook schrikken