http://www.dvhn.nl/
Berlin nam donderdag op de hengstenkeuring in Den Bosch afscheid, medio maart kan het grote publiek tijdens de wereldbeker in diezelfde stad de machtige schimmel, die Nederlands, Europees en wereldkampioen werd, nog eenmaal bewonderen.
Nu Berlin (14) geen wedstrijden meer springt, is Lochem zijn vaste thuishaven. In de stallen van Eurocommerce zorgt groom Pamela Nurgel zes dagen per week voor de hengst. "Hij is meestal om een uurtje of tien aan de beurt", zegt ze. "Dan gaat-ie eerst in de molen en om een uur of twee, drie kan ik ’m rijden."
Nurgel prijst het karakter van Berlin. "Hij is supermakkelijk, braaf in de omgang. Hij vindt alles leuk wat je met ’m doet."
Wim Schröder leidde het paard op tot het hoogste niveau. "Tot hij z'n been brak", vertelt Gerco. "Wim raakte uit balans en kwam verkeerd neer. Ik had niet zoveel toppaarden en Wim zei: ’Ga jij kijken hoe het met ’m gaat'."
De oudere broer had daar geen moeite mee: "Berlin was wel mijn paard, maar het is voor je broer. Gerco heeft er abnormaal fantastische resultaten mee gehaald, dat maakte het achteraf wel makkelijker."
Want een speciaal paard is Berlin. Zeker ook voor de broers Schröder. "Het is alleen al een mooie verschijning", begint Gerco zijn verklaring voor de adoratie. "Hij heeft heel veel karakter en temperament. En een superinstelling. Bij wedstrijden geeft-ie je echt het gevoel dat-ie er voor wil gaan."
Hoogtepunt is zonder meer de wereldtitel van 2006, dankzij een foutloze ronde van de combinatie. "Hij sprong dat rondje fantastisch."
Maar in hetzelfde Aken ging het vorig jaar mis. Berlin en Gerco Schröder kwamen ten val. Met als (indirect) gevolg dat Schröder Monaco meenam naar de Olympische Spelen. "Het risico was net te groot", zegt hij nu. "Hij had een mooie carrière gehad en was bovendien erg geliefd als dekhengst."
Berlin staat nu op stal, maar is nog superfit. Dankzij Nurgel, die hem in vorm houdt. "Berlin is een stoertje", zegt ze. "Ook als-ie spierpijn heeft, laat-ie niks merken. ’Ik ben hier ’the man', straalt hij dan uit. Hij is geen aansteller, houdt zich groot." Verveling is Berlin vreemd. "In het land staan, vindt hij ook mooi. Soms staat-ie daar zo een kwartier stil als een standbeeld", vertelt Schröder. "Is-ie ergens op gefocust."
"En hij vindt dekken ook heel leuk", lacht Nurgel. "Als het meisje van de dekkerij komt, weet-ie wat er moet gebeuren", vult Schröder aan.
Eurocommerce Genève, inmiddels 18, staat in Lochem aan de overkant, bij een boer te genieten van zijn oude dag. Het voorland van Berlin? "Dat is wel te hopen", zegt Schröder liefdevol.
Verwant artikel:
[VN] Berlin neemt bokkend afscheid tijdens hengstenkeuring