De Sherlock Holmes van de paardenwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De Sherlock Holmes van de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 08:31

www.nieuwsblad.be

Adrienne Hauquier is in de Kempen en ver daarbuiten bekend voor haar baanbrekende werk als paardenspeurder. Ze legt zich al enkele jaren toe op de zoektocht naar vermiste en gestolen dieren. Een job die soms veel van haar vergt.

De liefde voor dieren zat er bij Hauquier al vroeg in. Haar moeder was een echte dierenvriend: de mensen noemden haar 'de dierenpastoor'. 'We hadden thuis honden, katten, kippen, ganzen, noem maar op', zegt ze. 'Ik hou van alle dieren. Paarden nemen natuurlijk een speciale plaats in mijn hart in. Ik heb bovendien ook een ezeltje, een hond, kippen, ganzen en zeventien poezen. Dieren zijn eerlijk en ze maken ons niets wijs. Ik heb een paar tegenslagen in mijn leven gekend en ben het vertrouwen in de mens kwijt ben. Mijn man verwijt me soms lachend dat ik meer met de dieren inzit dan met hem.'

Paardenspeurder is geen alledaags beroep. Hoe bent u eraan begonnen?

Adrienne Hauquier: 'Dat is heel toevallig gegaan. In 1995 kwam ik in contact met een paar uit Brecht. Ze vertelden me dat hun tien paarden, shetlanders (kleine pony's met lange manen, afkomstig van de Shetlandeilanden, nvdr.), op een nacht gestolen waren en ze vroegen me of ik wilde helpen met hun zoektocht. Uiteindelijk hebben we acht van de tien paarden teruggevonden. Toen ging de bal aan het rollen gegaan. Steeds meer mensen vonden hun weg naar mij en ik heb er mijn beroep van gemaakt.'

Hoe komen mensen dan bij u terecht?

'Ik werk in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het is een klein wereldje en de mensen komen daarom al vlug bij mij terecht. Het gaat niet alleen om gestolen paarden, mensen vragen mij soms ook om uit te zoeken wat de voorgeschiedenis van hun paard is. Daarnaast heb ik ook een eigen website (www.paardenspeurder.be) waar alle informatie gebundeld wordt en waar iedereen terecht kan met vragen. Daar staan ook foto's van gestolen paarden. Per week krijg ik toch zeker vijftig mails in verband met verdwenen paarden.'

Wat is het meest schrijnende verhaal dat u hebt meegemaakt?

'Daar kan ik boeken over schrijven. Het ergste is als je te laat komt. Dat je een paard aan het zoeken bent en uiteindelijk kom je te weten dat het dier geslacht is. Ik heb ooit lang gezocht naar het paard Frieda. Ik had iedereen, zelfs alle slachthuizen, haar chipnummer doorgegeven met de melding dat het dier niet mocht worden geslacht. Iedereen was op de hoogte, maar ik kwam te laat.'

Maar ongetwijfeld heeft u ook mooie herinneringen.

'Telkens als ik een paard vind, krijg ik zo'n warm gevoel en blij gevoel. Ik herinner me nog het verhaal van het meisje Kelly en haar paard Queen. Dit verhaal haalde zelfs de internationale pers. Kelly had haar paard al elf jaar toenhet werd gestolen. De vroegere eigenaars eisten het dier terug. Uiteindelijk heeft ze Queen mogen houden, na een lange lijdensweg. Elk paard dat wordt teruggevonden is speciaal en zal ik nooit vergeten. Het mooiste dankjewel is het hinniken van een paard dat weer terugkan naar zijn eigenaar en zijn thuis.'

Hoeveel paarden zijn er vorig jaar gestolen?

'Ik heb weet van tien diefstallen, waarbij in totaal dertig paarden werden gestolen. Er zijn nog altijd dertien paarden vermist, de rest heb ik teruggevonden.'

Uw werk lijkt niet gemakkelijk. Wat zijn de grootste problemen waarmee u wordt geconfronteerd?

'Vandaag is er nog geen samenwerking op Europees niveau, en dat is een groot gebrek. In België is een chip en een paspoort per paard verplicht, maar dat geldt niet overal. Eigenlijk zou er een Europese databank moeten komen met de chipnummers van alle paarden.'

'Ik hoop dat iedereen ooit mijn zoektocht naar vermiste paarden serieus neemt. Mensen gaan er soms zo licht over. Elke mens is speciaal, maar een dier is dat voor mij ook. Ik kan niet begrijpen dat andere mensen er anders over denken. Soms heb ik de moed niet meer om verder te gaan, maar als ik dan weer een telefoontje krijg, krabbel ik weer overeind en ga ik door. Ik heb een onweerstaanbare drang om paarden te helpen. Ik wil geen bloemen of geld voor mijn werk. Ik doe dit volledig belangeloos. Verdienen op het leed van mens en dier is gewoon niet normaal.'

Heeft u nog tips voor mensen die een paard willen kopen?

'Eerst en vooral moet je naar een betrouwbare paardenhandelaar gaan. Ik heb vaak te maken met corrupte handelaars, maar ze zijn natuurlijk niet allemaal slecht. Als je een paard koopt, zorg dan dat je een aankoopfactuur krijgt en vraag een chip, paspoort en een mutatiedocument. Daarin staat of een paard mag worden geslacht of niet. Al is dat nog geen garantie natuurlijk dat je paard nooit zal worden gestolen.'

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: De Sherlock Holmes van de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 08:32

Gaat dit toevallig over bokker Adri? :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:34

Ja ! een geweldige vrouw (of pitbull :D ) die als ze eenmaal vast heeft, niet zo snel meer loslaat, wat voor shit ze ook over haar heen krijgt!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:00

Een geweldig stukje over een geweldig mooi mens!!

Zij verdiend zo veel eer en erkenning, die ze vaak niet zal krijgen...
Gelukkig haalt zij de voldoenig uit haar vastberaden speurtochten als die tot het gewenste resultaat geleid hebben!!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:28

Rascha schreef:

Gelukkig haalt zij de voldoenig uit haar vastberaden speurtochten als die tot het gewenste resultaat geleid hebben!!

Mist en Rascha,

Bedankt voor jullie berichtje, ben maar een gewone vrouw, met veel liefde die ik krijg van mijn dieren en van sommige mensen.
Ik bedank deze krant, door een recent voorval wilde ik stoppen met het zoeken naar de paarden, veroorzaakt door mensen aan de top van de paardenwereld. Steeds wil ik er zijn voor ieder paard, voor iedere paardeneigenaar, de mevrouw van deze krant volgt mij al een hele tijd en het was haar idee om mij via deze reportage terug de moed te schenken om door te gaan.

PS.: Ik wil zeker de eigenaar van Flupke bedanken voor zijn idee om onze inzet voor de paarden bekend te maken via het TV programma Hart voor Elkaar bij VTM/Belgie. Ook alle paardenvrienden die bereid waren om dit tot een prachtig moment te maken, dank je wel. Sorry, ik heb het nu pas vernomen en ook de reden waarom het niet doorgegaan is.

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:11

Adri schreef:
Rascha schreef:

Mist en Rascha,

Bedankt voor jullie berichtje, ben maar een gewone vrouw, met veel liefde die ik krijg van mijn dieren en van sommige mensen.
Ik bedank deze krant, door een recent voorval wilde ik stoppen met het zoeken naar de paarden, veroorzaakt door mensen aan de top van de paardenwereld. Steeds wil ik er zijn voor ieder paard, voor iedere paardeneigenaar, de mevrouw van deze krant volgt mij al een hele tijd en het was haar idee om mij via deze reportage terug de moed te schenken om door te gaan.

PS.: Ik wil zeker de eigenaar van Flupke bedanken voor zijn idee om onze inzet voor de paarden bekend te maken via het TV programma Hart voor Elkaar bij VTM/Belgie. Ook alle paardenvrienden die bereid waren om dit tot een prachtig moment te maken, dank je wel. Sorry, ik heb het nu pas vernomen en ook de reden waarom het niet doorgegaan is.

Adrienneke lieve schat,
gij moet de rollen niet gaan omdraaien. gij moet niemand bedanken.
wat gij voor Mike betekend en al allemaal gedaan hebt, ge zult het nooit beseffen.
maar voor da manneke, hebt ge er altijd gestaan en blijft ge er staan.
Mike weet dat en vergeet dat niet.
niets zou kunnen overtreffen wat gij voor hem, en vast en zeker voor zovele anderen, betekend.

dus alle dank en eer komt jou toe en niemand anders.
als het hem zou gelukt zijn geweest jou in het programma te krijgen, dan zou het maar pean-nuts zijn geweest, vergeleken met wat gij iedere dag weer opnieuw doet.
gewoon, belangeloos, uit liefde voor de dieren, maar eigenlijk ook voor uw medemens.

kus Mike en Mieke

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:07

Hele dikke knuffel aan Mike, zijn Flupke, zijn trots, verdwenen uit zijn leven in 1997 op een Franse vrachtwagen, naar een ander land, wat zou ik hem graag terugtoveren, dan kan hij al de boterhammetjes die hij al die jaren gedroogd heeft aan zijn grootste schat geven, zijn Flupke

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:13

Adri ik ken u niet maar uit het stuk blijkt dat uw hart op de juiste plek zit. Ga zo door, uw werk stelt zeker niet niks voor, het stelt vaak het leven van iemand voor. Iemand die een vriend kwijt is en niet terug kan vinden is blij met elke hulp wat aangeboden wordt. Ondanks dat er verschillende paarden teruggevonden waar het al te laat is, daarbij geef je nog iemand de rust omdat ze weten waar het dier is en dat ze niet verder hoeven te zoeken. Al zal dat nooit het verdriet wegnemen dat hun vriend is afgenomen.