Twintig procent van de paardensporters heeft overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twintig procent van de paardensporters heeft overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 15:57

http://www.knhs.nl

Werd het accent in het verleden bij de paardensport vaak gelegd op de fitheid en prestatie van het paard, nu wordt steeds meer gerealiseerd dat ook de ruiter fit moet zijn om goede prestaties te leveren. Dit blijkt uit onderzoek dat de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie liet doen onder 1189 paardensporters. Paardensporters vinden hun fitheid zeer belangrijk om de paardensport goed te kunnen beoefenen. Bij paardensport is coördinatie, balans en concentratie (mentale fitheid) belangrijk, vergroten van het uithoudingsvermogen komt minder aan de orde.

De KNHS wilde graag weten hoe het fitheidsimago van de paardensport is, hoe het met de fitheid van de paardensporter is gesteld en of de paardensporter behoefte heeft aan meer informatie over fitheid. In de aanloop naar de Olympische Spelen kreeg de fitheid van de ruiter veel aandacht bij de Olympische kandidaten. Maar hoe is het gesteld met de fitheid van de doorsnee paardensporter?

Bijna 40% van de paardensporters beoefent de sport vijf tot zes keer per week en meer dan de helft besteedt drie kwartier tot een uur aan de sport. Daarnaast wordt gemiddeld bijna een uur aan de verzorging van het paard besteed. Paardensporters beoefenen hun sport in de eerste plaats om de band met hun paard. Presteren en ontspanning volgen direct daarna.

Paardensporters hebben baat bij extra fysieke training. Drie keer per week paardensport beoefenen geeft een basisconditie; meer paardrijden helpt niet om de basisconditie te vergroten. Dit komt omdat de grenzen van het fitheidniveau dan niet meer worden opgerekt. Daarvoor is een combinatie met een andere sport nodig. Vier op de tien paardensporters beoefent een andere sport of fysiek inspannende activiteit naast de paardensport. Fitness en hardlopen worden het meest genoemd. De helft hiervan doet dit om hun vaardigheden, zoals lenigheid en coördinatie, voor de paardensport te verbeteren. Een kwart omdat de paardensport hun niet voldoende fitheid geeft. De paardensporters die niet aan een andere activiteit doen, doen dit niet wegens tijdgebrek. Paardensporters houden zich over het algemeen aan de norm van dertig minuten bewegen per dag. Slechts 6,4% geeft aan niet fit te worden van het beoefenen van de paardensport.

Paardensporters hebben een gezondere BMI* (Body Mass Index)-waarde vergeleken met de totale Nederlandse bevolking. Bij de totale Nederlandse bevolking heeft meer dan 45 procent overgewicht. Slechts twintig procent van de paardensporters heeft volgens de BMI-berekening in meer of mindere mate last van overgewicht. Deze groep heeft echter wel de aandacht van de KNHS. Een ruiter met een te zwaar gewicht kan balansproblemen hebben bij het rijden en dit heeft een negatief effect op de balans van het paard.

Opvallend is dat het alcoholgebruik onder paardensporters beduidend lager is dan het landelijk gemiddelde, ditzelfde geldt voor het percentage rokers.

Het onderzoek heeft uitgewezen dat er een grote informatiebehoefte is vanuit de KNHS voor het verbeteren van de fitheid en daarmee de prestatie van de paardensporter zelf. Bijna 90% wil meer weten over het onderwerp training en conditie. De KNHS gaat daarom de komende tijd haar leden uitgebreid informeren over dit thema. Ook wordt dit onderwerp in de komende jaren opgenomen in opleidingen voor instructeurs en officials.

*BMI= gewicht (kg)/lengte (m) in het kwadraat. Vanaf een index van 25 wordt van (licht) overgewicht gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:03

Cayenne schreef:
Opvallend is dat het alcoholgebruik onder paardensporters beduidend lager is dan het landelijk gemiddelde, ditzelfde geldt voor het percentage rokers.

Dat kan niet waar zijn

Leuk boek in dit kader is deze: ism Tineke Bartels (die dit al jaren roept)
http://www.bol.com/nl/p/boeken/training ... index.html

Curly85

Re: Twintig procent van de paardensporters heeft overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:33

Nou het percentage rokers vind ik moeilijk te gelovewn. Draai nu al 16 jaar mee en heb nog nooit zoveel gerook gezien bij de paardensport

gilberke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:45

ik kom nerges zoveel rokers tegen als in de paarden sport.
en ook drank mag er best wel wezen folgens mij

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:58

Inderdaad. Sigaretten in overvloed in de paardensport. Gaan ze bijvoorbeeld ook nog eens lekker achter je staan, zo in je nek blazen en vergas je zo half :Y)
en alcohol.. daar heb ik eigelijk niet echt op gelet!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:06

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl
Een ruiter met een te zwaar gewicht kan balansproblemen hebben bij het rijden en dit heeft een negatief effect op de balans van het paard.

Op bokt zijn al best wat topics geweest over het hebben van overgewicht i.c.m. paardrijden. Eigenlijk klinkt het ook heel logisch dat dit voor het paard niet prettig is. Ik ben nu ook nog iets te zwaar (vind ik zelf) nog even door sporten en dan stap ik ook weer op het zadel. Het is alleeen ontzettend moeilijk om te beginnen met sporten en vol te houden, maar goed dat is off-topic...

Dat alcohol verhaal, was mij nog nooit opgevallen :D

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:22

Dat over het roken lijkt me idd ook niet te kloppen..

Maar als je dit zo leest zijn wij paardensporters vét gezond *D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:31

paardrijden is toch ook sporten? Okee, er moet misschien nog wel een beetje cardio bij... misschien moet een een nieuwe sport komen; ride and jog of zo... stukje rennen met paard, stukje zitten op paard etc (-;

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:48

Bij ons op de manege worden te dikke ruiters weggestuurd. (dat is dan niet een kilo of twee te veel) Dat brengt het BMI natuurlijk ook naar beneden.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:14

Ik weet niet wat erger is voor een paardenrug?
Een zware ruiter die met de beweging meegaat en het paard niet stoort of een dunne ruiter die op alle manieren tegenwerkt!
Je kunt niet meteen zeggen:"Jij hebt overgewicht en mag niet paardrijden!"
Vindt het erg discriminerend en ik zie soms ruiters die ik meteen van het arme paard af wil sleuren!!!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:17

Dat roken geloof ik niet, veel paardenmensen roken, en der kan ook aardig wat gedronken worden met feestjes e.d

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:20

sallandval schreef:
paardrijden is toch ook sporten? Okee, er moet misschien nog wel een beetje cardio bij...

Paardrijden is vooral goed om je spieren in conditie te houden. Spiercoördinatie, balans, dat soort dingen. Paardrijden wordt niet voor niets veel gedaan als revalidatie-activiteit (ook bijv. voor kinderen met een spieraandoening), net als zwemmen. Maar idd, conditie als in uithoudingsvermogen krijg je er niet direct van. Daarvoor zou je beter kunnen fietsen, hardlopen of skaten, of de sportschool in voor wat cardiotraining.

Ik als ruiter heb echt niet het uithoudingsvermogen van een marathonloper zoals mijn paard dat heeft. Maar mijn spieren (pezen, banden, noem maar op) moeten wél in conditie zijn om hem zo'n 100 km lang in het zadel te kunnen bijhouden. Nu ik problemen heb met mijn kniebanden merk ik pas echt hoe belangrijk het is om zelf lichamelijk fit te zijn als je ook fitheid van je paard verlangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 08:36

anjaenrene schreef:
Een zware ruiter die met de beweging meegaat en het paard niet stoort of een dunne ruiter die op alle manieren tegenwerkt!
Vindt het erg discriminerend en ik zie soms ruiters die ik meteen van het arme paard af wil sleuren!!!

Doe maar een slanke ruiter die met de beweging meegaat dan. Slap excuus.
En ik snap zo'n manege wel. Een te dikke ruiter die nog niet kan rijden kán niet met de beweging mee zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 08:41

Ik heb ernstig mijn twijfels over dit onderzoek....

Iedereen weet dat half paardrijdend nederland rookt. Deed er vroegah zelf ook aan mee :+

En als ik zo de gemiddeldes bekijk op de maneges, wedstrijden en boktHAW dan geloof ik die 20 procent ook niet....

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:41

Ik vind het een interessant onderzoek, alhoewel ook ik mijn vraagtekens zet bij de resultaten van het onderzoek over rokende paardensporters...

Verder zegt het percentage ruiters met licht overgewicht niet zoveel over de mate waarin de paarden daaronder zouden lijden. Je kunt bijvoorbeeld met 1,60m en 75kg een te hoge BMI hebben, maar zo iemand, mits die persoon inderdaad netjes in balans kan zitten, hoeft niet te zwaar te zijn voor een groot/stevig paard.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:47

Citaat:
De paardensporters die niet aan een andere activiteit doen, doen dit niet wegens tijdgebrek.

Dan ben ik volgens dit artikel een uitzondering :+
Ik zou wel degelijk mezelf eens lekker uit willen putten,
maar met 5x per week rijden zit dat er helaas niet in :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:59

[***] schreef:
anjaenrene schreef:

Doe maar een slanke ruiter die met de beweging meegaat dan. Slap excuus.
En ik snap zo'n manege wel. Een te dikke ruiter die nog niet kan rijden kán niet met de beweging mee zijn.

Idd janne, totaal mee eens.
Dit is gewoon het ene slechte met het andere slechte vergelijken.

Btw geloof ik die 20% ook niet zo :n