Honderden mensen strijden voor verbod koetspaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Honderden mensen strijden voor verbod koetspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 07:51

www.horses.nl

Afbeelding
Een koetspaard in New York.
foto door Zilliontrillion

Afgelopen vrijdag kwamen honderden demonstranten naar New York om te protesteren tegen de inzet van koetspaarden in de stad. Ze kwamen naar het stadhuis om op de hoorzitting het wetsvoorstel te steunen om een verbod in te stellen.

Tientallen mensen legden op de hoorzitting een getuigenverklaring af om zich uit te spreken tegen het gebruik van koetspaarden, waaronder de dierenartsen Holly Cheever en Mary Xanthos. Cheever sprak onder meer over de gevaren door de overweldigende verkeersdrukte en de risico’s op kreupelheid en ademhalingsproblemen. Omdat paarden vluchtdieren zijn lopen ook de mensen in de omgeving het risico gewond te raken of dodelijk te verongelukken. Xanthos sprak daarnaast over het kennisgebrek van veel koetsiers om goed met hun paarden om te gaan en de vele verkeersovertredingen van koetsiers begaan. Zij brengen op die manier ook andere weggebruikers in gevaar.

Ongeveer 220 paarden wonen en werken in New York. De afgelopen jaren kwamen meerdere koetspaarden om tijdens hun werk in het verkeer, ook raakte een aantal paarden gewond. Eigenaren van koetspaarden en voorstanders van het gebruik van koetspaarden zijn echter van mening dat de risico’s meevallen en er goed voor de dieren wordt gezorgd. Het is voorlopig nog niet bekend of het wetsvoorstel wordt aangenomen of verworpen.

Dunesjka

Re: Honderden mensen strijden voor verbod koetspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:38

Ben het er helemaal mee eens vind dat altijd zo erg om te zien..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:40

Goed dat ze strijden voor een verbod,
die foto geeft ook maar weer mooi weer hoe ze met de dieren omgaan,
als de toeristen/koetsiers zelf maar in de schaduw staan,
dat het paard in de brandende hitte staat maakt niks uit :(

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:48

Ik hoop dat gaat lukken en dat ze moeten stoppen met die koetspaarden. Ik was in december in NY en heb ze ook gezien en voelde me gelijk naar daarna...;(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:00

Het hoeft toch niet persé zielig te zijn?
Zorg dan dat er goede afspraken komen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:08

nou paarden die ongeveer 14 uur per dag rondjes moeten lopen in superdrukke straten...dat vind ik wel zielig!
afspraken maken kunnen mensen wel, maar zo gauw ze zich er aan moeten houden is het een ander verhaald...de koetsiers zien de paarden puur als hun geld..dus dat zegt al wel genoeg

zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar 1 of 2 paarden die wél goed verzorgt worden weegt niet op tegen de andere 200!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:09

Paarden lopen in het wild wel meer dan 14 uur per dag.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:09

Oh die campagne waar Pink ook heel veel voor reclame maakt.
Ik vind het ook maar niks, dat drukke new york met al zijn geluiden is gewoon geen thuis voor paarden vind ik

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:11

Tis niet echt leuk voor de beestjes, al dat lawaai.
Misschien als ze er een goede afspraak komt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:16

wat de verkeersdrukte ben ik het wel mee eens...het is zelfs zo dat er streng gecontroleerd word als het te warm is,dan mag er niet meer gewerkt worden.
Doorgaans vind ik de paarden er prima uitzien...het is hun werk.
Hier draait mijn maag niet van om....wel van beelden uit afghanistan met een uitgemergeld paard voor de kar....maar vergelijken mag niet zeker..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:16

paarden lopen in het wild meer dan 14 uur per dag, dat klopt, maar dan hoeven ze geen zware kar met mensen erin te trekken in de brandende zon. als je wel eens naar animal planten --> animal cops hebt gekeken, kun je zien dat die paarden het er maar moeilijk mee hebben...met 40 graden laten die koetsiers nog steeds hun paarden in de brandende zon lopen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:17

Dan moeten daar regels voor komen.
Houd je je niet aan die regels? Paard, koets, en vergunning kwijt. Klaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:18

in amerika controleren ze de opgestelde regels wel...daar kunnen wij wat van leren..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:21

Ik vind het ook altijd vreselijk
Ik was een keer in Orvelte en toen ging ik zo'n fjordje aaien ik had vet vieze vingers gekregen en ze had ook allemaal schuurplekken van het touw

D'r werd niet gewoon leer gebruikt en tuig
gewoon een longeersingel en met dat harde oranje touw... voor de schommels en een oud vergaand hoofdstel
en dat paardje stond daar wat weg te kwijnen
en toen deed ik het touw iets anders zodat ik de plekken wat beter kon zien en die vent hield me al de hele tijd in de gaten en toen werd ie vet kwaad alsof die iets te verbergen had
echt vet vreemd

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:41

Het is misschien wel een leuk beeld, van die koetspaardjes midden in de drukke stad, maar wie maakt hier nou gebruik van? Toch alleen maar toeristen neem ik aan?

Het lijkt mij een beetje overbodig om zoveel paarden voor zoveel uren en dan blijkbaar ook nog in drukke delen van de stad in te zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:49

Wat gaat er met die paarden en mensen gebeuren als het verboden wordt?

Goede controle en werken met een vergunning lijkt mij het meest vriendelijk.
(vergunning moet ervoor zorgen dat men over voldoende kennis beschikt en het juiste tuig en stal voor het paard, met een examen zou ook het paard beoordeeld kunnen worden op 'schrikproef' en de vergunning moet ook voor het bepaalde paard zijn.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:50

zebra_zorro schreef:
Het is misschien wel een leuk beeld, van die koetspaardjes midden in de drukke stad, maar wie maakt hier nou gebruik van? Toch alleen maar toeristen neem ik aan?

Het blijkt wel te lonen, anders waren er niet zo veel koetsen daar ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:52

Goede controles en regels lijkt me belangrijker dan een verbod. Aan het verkeer zijn ze gewend. En dat ze moeten lopen, beter dan de hele dag een stal. Dat er regels komen voor het aantal uur en met welk weer prima, maar een verbod? Beetje ver gezocht naar mijn idee.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:12

Misschien een campagne voor de medeweggebruikers in NY? Wat te doen als ik een paard tegenkom? En duidelijke regels op papier zodat die dierenpolitie ze goed kunnen controleren!

miss_white54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:37

Helemaal mee eens.. wat moet een paard tussen al dat drukke en gaotische verkeer?

ok t is miss voor sommige romantisch een ritje met de koets.. Maar we leven niet in meer in 1930!! en new york is volgens mij toch wel een stad van ontwikkelingen..
Afschaven die handel

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:04

Nou, ik begrijp eigenlijk niet goed waarom men er zich in Amerika zo druk om maakt. Die paarden krijgen tenminste nog genoeg eten en drinken.

De arme zielen in Turkije, Egypte, Tunesië en wat iets meer mag zijn hebben het volgens mij nog veel zwaarder. Zonder beslag, stokkreupel, uitgedroogd en zo mager als een kapstok diezelfde rondjes lopen.... Dat ze daar een keer voor in actie komen!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:18

Ik heb deze paarden in New York gezien. Ze zagen er redelijk uit (niet te dun, tuig zag er goed uit), maar ik ben toch voor afschaffen omdat het zo onnatuurlijk is voor de dieren en er best veel ongelukken gebeuren. Als ze dit afschaffen mogen ze die ene zielige ijsbeer in Central Park trouwens ook wel weghalen.

SaintAissa schreef:
Nou, ik begrijp eigenlijk niet goed waarom men er zich in Amerika zo druk om maakt. Die paarden krijgen tenminste nog genoeg eten en drinken.

De arme zielen in Turkije, Egypte, Tunesië en wat iets meer mag zijn hebben het volgens mij nog veel zwaarder. Zonder beslag, stokkreupel, uitgedroogd en zo mager als een kapstok diezelfde rondjes lopen.... Dat ze daar een keer voor in actie komen!

Ik heb ook koetspaarden in Turkije, Iran en Oost Europa gezien. Magere beestjes, geen goed tuig en galopperen over tramrails, dat soort dingen. In Iran reden ze tenminste wel zonder bit, maarja, 't was daar wel 45 graden...

Maar dat 't daar slechter is betekent niet dat je het in New York wel toe moet staan. Waarom zou je iets alleen toestaan omdat ze 'tenminste genoeg eten en drinken' krijgen? Echt gelukkig zijn ze niet lijkt me. En die sentimentele Amerikanen kennende zouden ze best een afgedankt koetspaardje willen adopteren. Sterker nog, ik zou eerder voor een verbod zijn in New York dan daar. Ik vind het allebei zielig, maar de mensen in NY kunnen wellicht ander werk vinden, en zullen ook minder arm en afhankelijk van hun koetspaard zijn dan de mensen in écht arme landen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:20

Ik dacht ooit eens gelezen/gezien te hebben dat er al regels waren over hoelang een paard mag werken in NY.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:43

Fitch schreef:
Ik heb ook koetspaarden in Turkije, Iran en Oost Europa gezien. Magere beestjes, geen goed tuig en galopperen over tramrails, dat soort dingen. In Iran reden ze tenminste wel zonder bit, maarja, 't was daar wel 45 graden...

Maar dat 't daar slechter is betekent niet dat je het in New York wel toe moet staan. Waarom zou je iets alleen toestaan omdat ze 'tenminste genoeg eten en drinken' krijgen? Echt gelukkig zijn ze niet lijkt me. En die sentimentele Amerikanen kennende zouden ze best een afgedankt koetspaardje willen adopteren. Sterker nog, ik zou eerder voor een verbod zijn in New York dan daar. Ik vind het allebei zielig, maar de mensen in NY kunnen wellicht ander werk vinden, en zullen ook minder arm en afhankelijk van hun koetspaard zijn dan de mensen in écht arme landen.

ik keur het ook niet goed dat die paarden in new york dag in dag uit voor de koets lopen, maar ik denk dat de wetgeving in Amerika wel zodanig aangepast kan worden dat deze beestjes wel een paardwaardig bestaan kunnen hebben. Dat hebben ze in "arme" landen zeker niet.

En eigenlijk... kunnen wij wel oordelen? Met de pony's die nog steeds kindervermaak zijn op onze kermissen. Oorverdovende muziek en vliegende attracties langs hun hoofd... Zullen we hier eerst eens beginnen met dat af te schaffen? Ik denk dat het verkeer in New York vergelijkbaar is met de kermissen hier!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:24

Rena100 schreef:
paarden lopen in het wild meer dan 14 uur per dag, dat klopt, maar dan hoeven ze geen zware kar met mensen erin te trekken in de brandende zon. als je wel eens naar animal planet --> animal cops hebt gekeken, kun je zien dat die paarden het er maar moeilijk mee hebben...met 40 graden laten die koetsiers nog steeds hun paarden in de brandende zon lopen!

dat programma kijk ik ook regelmatig, maar wat ik heb gezien is dat die koetsiers moesten stoppen als de temperatuur boven de 30 graden kwam, luisterden ze daar niet naar kregen ze een boete.

ik vind het niet perse nodig om koetspaarden te verbieden, maar wel moeten er wat aanpassingen worden gemaakt.
zo vind ik dat er regelmatig moet worden gecontroleerd of het paard nog in orde is en of het tuig nergens knelt/verkeerd zit. ook moeten er door de hele stad, en zeker op zogenaamde 'verzamelplaatsen' genoeg schaduw zijn (soort van carport idee waar ze dan in kunnen gaan staan misschien?), en onbeperkt drinken op warme dagen. ook moet er voer aanwezig zijn mocht dit voor de paarden nodig zijn.
voor het geluid (en de vliegen) is zo'n oornetje misschien een oplossing?

edit: was het stukje over het geluid vergeten