Tjeerd Velstra blijft bondscoach mennen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Tjeerd Velstra blijft bondscoach mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:24

www.knhs.nl

Tjeerd Velstra (Epe) blijft tot en met de Wereldruiterspelen in Kentucky in 2010 bondscoach mennen. De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie verlengde onlangs het contract met de 69-jarige tweevoudig wereldkampioen vierspannen.

Velstra werd in 2007 door de KNHS aangesteld en zorgde de afgelopen twee jaar voor vele successen in alle mendisciplines. Onder Velstra’s begeleiding werd een groot aantal individuele –en teammedailles gewonnen, met als hoogtepunt het behalen van het teamgoud op het WK Vierspannen in Beesd 2008. Onder Velstra’s begeleiding bracht Nederland maar liefst drie individuele wereldkampioenen voort; Jan de Boer bij de vierspan pony’s in 2007, Jan van den Broek bij de enkelspan paarden in 2008 en IJsbrand Chardon bij de vierspan paarden in 2008.

In 2009 richt Velstra zich op het Wereldkampioenschap voor enkel-, twee-en vierspan pony’s en het Wereldkampioenschap tweespan paarden die in augustus worden verreden. Naast de training en begeleiding van deze rubrieken zet Velstra de training van de enkel-en vierspan paarden in hun niet WK-jaar gewoon voort. De gedreven bondscoach is blij met zijn contractverlenging: “We hebben de afgelopen twee jaar veel bereikt en ik ga de komende twee jaar gebruiken om de mensport in Nederland naar een nog hoger niveau te tillen.”

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:27

Voor mij blijft hij de absolute vakman...

Eeh, hoe hoog wil hij de mensport in NL nog tillen? Als je bekijkt hoe ongelofelijk veel keus de coach heeft als het gaat om een team samen te stellen.... :D
Hier in Duitsland kijken ze met veel jaloezie naar de nederlandse menners...en terecht...

echnie

Re: Tjeerd Velstra blijft bondscoach mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:59

Zonder Velstra zouden de bovengenoemde menners ook wel wereldkampioen geworden zijn. Hij heeft daar echt niet zoveel aan bijgedragen. IJsbrand is het al twee keer geweest en Jan v.d. Broek heeft de vorige WK (2006) gewoon pech gehad anders was hij het toen waarschijnlijk al geweest. Dus dat zij door Velstra op een hoger niveau getild zijn valt echt nogal mee.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:08

Persoonlijk heb ik de indruk dat de basis om een team uit samen te stellen groter is geworden doordat een aantal mensen wel naar een hoger niveau is getild door hem. Bovendien is er nu minder verdeeldheid en minder conflictsituaties die de pers halen. En de grote mannen gaan maar wat graag naar zijn bondstrainingen, zal niet alleen voor de gezelligheid zijn.

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:50

Hoho, bondstrainingen, welke bondstrainingen? De vierspannen hadden er volgens mij maar eentje vorig jaar. En ik ben het er helemaal mee eens: zoveel doet deze bondstrainer nou ook weer niet en waren Jan, Jan en IJsbrand toch wel kampioen geworden. Want zeg nou zelf dat een bondscoach toch niet hoort te vertrekken op een WK voordat de vaardigheid gestart is. En dan heb ik het over het wk enkelspannen waar Jan van de Broek wereldkampioen werd. En was daar het team zo goed samengesteld? Achteraf kan iedereen zich op de borst slaan.