www.knhs.nl
Luid gejuich klonk op vanuit de fanclub van Nadja Lommers (foto 3) toen zij bij de prijsuitreiking Z1-Kampioen bleek. Lommers had met Utaire V (v.Voltaire) 68,04% gehaald. Dat was de tweede keer dat ze op dit regiokampioenschap af moest stijgen om haar paard de kampioensdeken om te laten hangen. Zaterdag was ze namelijk met Lincoms Well Done (v. Rhodium) al de beste in de klasse M1.
Lommers: "Ik ben helemaal blij met allebei de paarden van verschillende eigenaren. Ze hebben alle twee een heel fijn karakter en een goede instelling. Met Well Done heb ik deze zomer tot en met de halve finale van de Pavo Cup gereden en ben ik pas in oktober M1 gaan starten. Deze zomer wil ik hem in de Z1 uit gaan brengen. Utaire staat al 2,5 jaar bij mij op stal en heb ik zelf opgeleid. In 2007 waren we ook al L1-kampioen. Het kwartje van de wissels is al gevallen en ik heb er alle vertrouwen in dat we in april Z2 kunnen starten."
Klasse Z2
Er werd in de klasse Z2 eerst door iedereen een gewone proef gereden waarna de beste zes nog een kür moesten rijden. Kim Vugts stond eerste na de klassieke proef met Pik Noir (v.Pik Pavarotti). De juryleden waren het echter niet helemaal eens want voorzitter Verbakel had Anne Meulendijks met Tom Tom Go (v. Cabochon) op de eerste plaats staan omdat ze haar mooie rijpaard rijtechnisch heel goed in balans had voorgesteld en fijn liet lopen. Helaas waren er wel wat foutjes geweest. Zijn twee collega's zagen ieder een 'eigen' winnaar, Lars op 't Hoog en Kim Vugts. In de kür op muziek waardeerde voorzitter Frits Nijskens ook de uitstraling van de goed passende combinatie Meulendijks en haar kwaliteitsvolle bloedpaard. De kür was telkens goed opgebouwd naar een climax in de verruimingen en kende mooie appuyementen. Resultaat over beide verrichtingen was dat Anne Meulendijks, nog steeds A-kaderlid bij de pony's, in dit (nog) niet serieuze uitstapje bij de paarden, onbevangen iedereen naar huis reed en Brabants Kampioen Z2 werd.
Meulendijks: "We waren nog niet eens zo lang op zoek naar een paard toen we de 8-jarige Tom Tom tegen kwamen bij Christa Laarakkers. Die had er alleen nog maar twee keer lichte tour mee gestart en ze vond het een echt fijn en werkwillig paard voor iemand als ik. Ik ben er ook heel erg blij mee want hij is zo fijn te rijden. Daardoor is het ook niet moeilijk om van pony op dit paard over te stappen. We hebben eigenlijk nog maar heel weinig wedstrijden gereden."
De beste acht combinaties van de Z1 en Z2 werden uitgenodigd om een kür op muziek te starten op Indoor Brabant.
Sanne Bruurs eindigde totaal als tweede. Nijskens vond haar een mooie constante proef rijden op haar uitstraling hebbende Pandoer (v. Lancet). Zij mocht de muzikale hoogtepunten nog wat meer benutten en het totaalbeeld zou iets rustiger moeten zijn.
De kwaliteitsvol bewegende Ula (v. 007) van Christel van der Linden verdiende in de kür bij Nijskens diverse achten. Zij scoorden, ondanks een storing in het begin, als tweede door een goede aanleuning met de nek steeds als hoogste punt. Daardoor schoof de combinatie in de einduitslag van de zesde naar de vierde plaats. Kim Vugts liet haar paard in de kür teveel achter de loodlijn en te diep lopen waarbij hij volgens Frits Nijskens ook vaak kort in de hals werd en niet voldoende los over de rug kwam. Vugt werd nog wel derde. Lars op 't Hoog eindigde in de kür en in het eindtotaal op de laatste plaats.
Klasse M2
De M2-jury had Vienna Romp allebei op de tweede plaats staan waardoor ze eerste werd met Winsome (v. Sir Sinclair)! José van Haaren stond tweemaal drie en dan kwam Denise Kluymans met een eerste en negende score gevolgde door Lotte Damen de nummer een (en zes) van de andere jury. Erg duidelijk is het niet.
Vienna Romp was in de Z1 het tegenovergestelde overkomen. Daar was ze bij een jury eerste maar eindigde ze met Voyeur (v. Flemmingh) als tweede door de waardering van de andere twee juryleden.
Klasse L2
In de L2 waren acht van de eerste negen paarden van de Z-jaargang. Lilian Merx was daar de beste van met Zuskarla van Scandic (foto 2). Zij was onbetwist kampioen in zoverre dat ook Minke van der Linden met Zinedine (v. Tango) bij een jury één stond maar vijf punten minder haalde bij het andere jurylid.
Sofie van Vugt won de L1 met HBS Zanzibar (v. San Remo), Laila Smits was trotse reservekampioen met Umarilla RDP (v. Krack C) (foto 1).
De klasse B startte met twee rubrieken waarna de twee besten van elke rubriek over moesten kampen voor het kampioenschap. Mieke Verstegen bleek de beste door met Alonso (v. Clint Eastwood) tweemaal eerste te worden voor Ilona van de Sande die tweemaal tweede stond met Zorban (v. Special D).
Foto's zijn hier te vinden.