www.coevordenhuisaanhuis.nl
Robbin Robijn maakte afgelopen jaar op twee fronten naam. Niet alleen is hij met zijn RR Minicars BV Nederlands jongste ondernemer, maar Robbin ontwikkelde zich ook tot een talentvol springruiter die inmiddels aardig meedraait in de hippische subtop. Op de rug van zijn 12-jarige KWPN-ruin Görlitz vliegt hij inmiddels naar tal van zeges. De inwoner van De Kiel heeft dan ook alle reden om met een tevreden gevoel terug te blikken op het sportjaar 2008.
In de Z-klasse veroverde Robijn het Drents kampioenschap en tijdens vier prestigieuze internationale concoursen eindigde hij op de eerste plaats. Met Görlitz timmert hij dus flink aan de weg en de combinatie doet er alles aan om de stijgende lijn voort te zetten.
Hij werd in het najaar 16 en is inmiddels al een jaar fulltime ondernemer. In zijn woonplaats bestiert hij een snel groeiende zaak in brommobielen, die maximaal 45 kilometer per uur mogen en waarin je zonder rijbewijs kunt rijden. ‘De handel zit bij ons een beetje in de genen. Vanaf mijn tiende ben ik al bezig. Eerst met kippen en konijnen en later met brommobielen.’ Het beleren van paarden noemt hij een tijdrovende klus. ‘Het kost inlevingsvermogen en geduld om de paarden fysiek en mentaal klaar te stomen voor de wedstrijden. Je moet elkaar naadloos aanvoelen, een paard kan alleen goed springen als er een goed samenspel is.’ Robbin heeft het werken met paarden in zijn vingers, net als het sleutelen aan de brommobielen. ‘Het heeft beide met techniek te maken en dat ligt me wel. Geen half werk, maar vol aan de bak. Je moet laten zien dat je begrijpt waarom een paard ergens bang voor is. Je kunt een paard belonen of je leiderschap op het juiste moment te tonen. Daarmee dwing je respect af.’
Robijn, lid van de Zuidenveldruiters uit Sleen, werd afgelopen jaar door het behalen van zijn Drents titel ook afgevaardigd naar het Nederlands kampioenschap in Ermelo. Daar eindigde hij, toen nog met pony Yraisa, op de elfde plaats. ‘In de eerste manche bleef ik fouloos, maar bij hindernissen 6 en 8 raakte ik in de tweede manche door een rijfout een balkje en miste daardoor een finaleplaats.’ Bij het NK Springen kwamen in totaal 42 combinaties aan de start, waarvan er 21 doorgingen naar de tweede ronde. Het was zijn laatste kunstje met Yraisa, want Robijn richt zich nu volledig op het paard. Zijn grootste succes is tot nu toe zijn tweede plaats bij NK van 2006. Hij zegt zijn goede resultaten mede te danken aan bondscoach Sven Harmsen, die Robijn wekelijks in het Twentse Lonneker onderhanden neemt. Inmiddels maakt hij ook furore bij de International Amateur Challenge. Dat is een competitie voor getalenteerde ruiters en amazones die zich niet beroepsmatig met de paardensport bezighouden, maar dankzij de Amateur Challenge de kans krijgen om tijdens internationale wedstrijden ervaring op te doen. ‘Voor mij is dit een heel mooi leertraject en een goede springplank voor een stap hoger. Dat wil ik de komende tijd zeker nastreven.’