'Hier gaat 'n paard ook op vakantie'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Hier gaat 'n paard ook op vakantie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 10:20

www.ed.nl

De buren willen vaak de kat nog wel voeren en een hond kan naar een pension, maar waar breng je je paard naartoe wanneer je op vakantie wil? Voor al die mensen startte Marjan Borgers (49) paardenhotel Ekenrode: "Bij mij gaat het paard ook op vakantie." Borgers had zelf altijd die problemen. "Ik kon mijn paard nooit ergens kwijt, want ik wilde hem niet zomaar naar een manege brengen.

Je weet nooit of hij daar goed verzorgd wordt en 't is toch je eigen paardje."

Ze startte in de zomervakantie van 2008 haar eigen bedrijf: een hotel voor paarden. Iedereen kan zijn paard voor een korte periode stallen en precies aangeven wat de wensen voor het paard zijn. Borgers: "Op Ekenrode parkeer je niet zomaar je paard. Elk dier vereist een andere aanpak en iedere eigenaar heeft een ander doel met zijn beestje. Of een paard nu drie keer per dag moet trainen of helemaal niet, het is allemaal prima. Ze krijgen individueel aandacht; ik heb een vijfsterrenhotel voor paarden."

Ekenrode heeft plaats voor veertien paarden, een molen om ze in te trainen en verschillende weides, zodat ze dieren apart kan zetten. "Net zoals honden hebben ook paarden een rangorde", aldus de eigenaresse. "Als ze bij elkaar in de wei staan, lopen ze misschien blessures op. En zoals ik de dieren krijg, wil ik ze ook graag weer teruggeven."

Behalve het hotel, heeft Ekenrode ook plek voor paarden die moeten revalideren. Borgers heeft zelf al jaren paarden en heeft daarnaast ook Jeugdzorg gestudeerd. "Dat komt nu allemaal van pas, er zijn veel overeenkomsten tussen een kind en een paard." Ze is geen dierenarts, maar heeft dat ook niet nodig. "Ik besteed veel aandacht aan de dieren, dus ik zie het als één van hen niet fit is en kan meteen hulp inschakelen."

Die persoonlijke aandacht kost Borgers veel tijd. "Het is een fulltime baan, maar ik vind het heerlijk om voor de dieren te zorgen."

AnnemiekvM

Re: 'Hier gaat 'n paard ook op vakantie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:21

Wat een goed idee. Ben wel benieuwd naar het prijskaartje.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:22

Wat goed dat ze dat doet!
Kunnen de paardjes ook lekker op vakantie, haha :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:25

Mijn paard gaat gewoon altijd een weekje mee op vakantie :D
Of mijn moeder verzorgt ze.
Maar een heel goed idee!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:26

Wel een idee heb op de site gekeken en vindt de prijzen nog wel meevallen.
Het ziet er ook heel mooi uit

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:28

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:34

Cayenne schreef:
http://www.ed.nl

Ekenrode heeft plaats voor veertien paarden, een molen om ze in te trainen en verschillende weides, zodat ze dieren apart kan zetten. "Net zoals honden hebben ook paarden een rangorde", aldus de eigenaresse. "Als ze bij elkaar in de wei staan, lopen ze misschien blessures op. En zoals ik de dieren krijg, wil ik ze ook graag weer teruggeven."

Nou nou wat een vakantie!
Eenzame opsluiting? Kan me nou niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt. Daar zou ik dus nooit 1 van mijn paarden heen willen brengen. Das geen vakantie, das een strafkamp

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:39

Het stukje van apart zetten stuitte mij ook tegen de borst, maar ik kan me voorstellen dat je met vreemde paarden die voor korte tijd bij je verblijven ook niet het risico wilt lopen dat ze zichzelf of een ander verwonden. Mooier is dan om ze wel apart te zetten maar met een draadje ertussen waar ze wel met elkaar kunnen kroelen e.d.

Verder bestaat zoiets al langer. niet zover bij ons vandaan zit Paardenhotel 't Groote Veld. Die bestaat al een jaar of 15. dit is tevens dierenpension voor honden en katten.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:40

@Caira:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar in deze zou ik er ook voor kiezen het zo te doen. Die paarden zijn daar maar een korte periode, groepsdynamica is een langer proces dan dat. Bovendien zijn het allemaal paarden van een ander. Die zou ik niet voor 2 weekjes bij elkaar zetten en het maar uit laten zoeken. Dat lijkt me zoals zij zegt heel "blessuregevoelig".

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:45

Maar stel dan niet dat het een 'vakantie' is voor je paard, hier gaat het trouwens altijd goed als ik een nieuw paard introduceer, is ook een kwestie van timen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:51

leuk initiatief. Gelukkig kunnen wij het altijd regelen met onze buren. Als zij weg zijn doe ik hun paardjes en andersom. Perfect!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:13

Caira schreef:
Maar stel dan niet dat het een 'vakantie' is voor je paard, hier gaat het trouwens altijd goed als ik een nieuw paard introduceer, is ook een kwestie van timen.

tot het je eigen paard is die door een ander zijn dominante paard helemaal inelkaar geslagen word,en je een weekje weg gaat en dan terug komt,en je paard kreupel mee krijgt,onder de schrammen en bijtplekken,moet je dan de eigenaar horen!en het lijkt me dan ook echt geen fijne vakantie voor je paard.ik had het dus net zo gedaan!en inderdaad en bestaan al jaren paarden hotels.

Coco_Endiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:38

wat leuk dat dit er is ;) dat wist ik helemaal niet :P

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:45

super idee *D

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:49

ik vind het een beetje achtelijk dat het nu pas gevonden word,... :(,
mijn vader gaat naar noorwegen en is daar zijn huisje aan het bouwen en kan niet elke keer zijn paarden meenemen die gaan ook elke keer als mijn vader weg gaat naar zo'n vakantie.. dat is al jaren zow.. sorry maar dat er nu ineen mensen wakker worden over een vakantie voor je paard??
beetje dom... :(