'Ontwikkel een cosmeticalijn met melk van Gelderse paarden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ontwikkel een cosmeticalijn met melk van Gelderse paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 08:59

www.destentor.nl

Ontwikkel een cosmeticalijn van de melk van Gelderse paarden en verkoop die in een streekproductenwinkel.
Daarmee geef je het gebied een nieuwe economische drager en draag je bij aan de instandhouding van het Gelderse paard.

Het is een van de suggesties die studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein in Arnhem in hun leerproject Wisselse Poort hebben aangereikt aan Geldersch Landschap. Negen weken lang stopten zeventig derdejaars Larensteinstudenten op verzoek van Geldersch Landschap, Landgoed Tongeren en Waterschap Veluwe onbevangen hun kennis en creativiteit in een onderzoek naar ontwikkelingsmogelijkheden voor het stroomgebied van Nijmolense en Smallertse Beek, het Pollense Veen, het Wisselse Veen, het Tongerense Veen en landgoed Tongeren.

Hun opdracht: kom met aanbevelingen en frisse ideeën voor inrichting en beheer van de gebieden, het vergroten van hun natuurlijke en landschappelijke waarden en het benutten van hun economische potenties.

"Geldersch Landschap legde een heel open opdracht bij de studenten neer. Gaf een aantal richtingen aan, maar zei ook: wees vooral creatief. Landgoed Tongeren was juist wat strakker in zijn opdracht; gaf al meer aan voor welke onderdelen het oplossingen zocht", vertelt ing. Anouk Sloot, die vanuit Larenstein het project begeleidde.

De opdracht dwong de studenten praktijkgericht te denken. Tien deelgroepen met daarin studenten uit drie verschillende studierichtingen (inrichting en waterbeheer; landschapsarchitectuur; natuur- en landschapstechniek) togen aan de slag.

In tien eindrapportages dragen ze een stapel ideeën aan. Bijvoorbeeld vloeiweiden langs de beken zoals die er vroeger ook geweest moeten zijn om aangrenzende weidegrond te verrijken. Een educatiecentrum op landgoed Tongeren met een schaapskooi en een schapendrift. Meer eenheid in de omheiningen waarachter vooral paarden worden gehouden; veelsoortige afrasteringen doen het landschap nu verrommelen. Weg met de discutabele naamborden waarmee het waterschap de beken benoemt en in plaats daarvan een brugleuning van verroest ijzer - gerelateerd aan de ijzeroxiden (rodolm) in de beekbodems - waarin de naam is geponst.

Anouk Sloot kan nog een mooi voorbeeld noemen. "Een van de groepen introduceerde het begrip 'landelijk goed', voor een boerderij die diverse functies met elkaar combineert. Landbouw maar ook natuurbeheer, zorg, recreatie."

De tien deelgroepen hebben in het bijzijn van hun opdrachtgevers inmiddels hun visie gepresenteerd. Sloot: "De opdrachtgevers waren zeer tevreden. Geldersch Landschap heeft al gezegd een aantal ideeën interessant te vinden om verder uit te werken. En wil volgend jaar wel weer een project met ons."

Anoniem

Re: 'Ontwikkel een cosmeticalijn met melk van Gelderse paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:36

Kan je die eindreportages ergens lezen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:10

Ik zie nog niet waarom dit goed zou zijn voor het Gelderse paard. Dit zou alleen maar kunnen bijdragen tot vermeerdering van de Gelderse paardenstapel. Niet tot bloedspreiding en instandhouding van het Gelderse type. Selecteren op prestaties(in tuig of onder hetzadel) is toch helemaal niet belangrijk. De specifieke exterieur kenmerken van Gelderse paarden zijn toch helemaal niet interessant voor boeren die ze voor de melk houden?

Andere minder kostbare paarden zijn toch veel interessanter als"melkpaard".

Zelfde vraag als Janne...dat rapport zou ik wel eens willen zien.

Mijn eerste gevoel...wat een stom idee. Fok ik zo een mooi merrie veulen uit mijn merrie..gaat ze als melkpaard. Niks geen presstatie predikaat voor mijn merrie...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:29

NatasjavE schreef:
Ik zie nog niet waarom dit goed zou zijn voor het Gelderse paard. Dit zou alleen maar kunnen bijdragen tot vermeerdering van de Gelderse paardenstapel. Niet tot bloedspreiding en instandhouding van het Gelderse type. Selecteren op prestaties(in tuig of onder hetzadel) is toch helemaal niet belangrijk. De specifieke exterieur kenmerken van Gelderse paarden zijn toch helemaal niet interessant voor boeren die ze voor de melk houden?

Andere minder kostbare paarden zijn toch veel interessanter als"melkpaard".

Zelfde vraag als Janne...dat rapport zou ik wel eens willen zien.

Mijn eerste gevoel...wat een stom idee. Fok ik zo een mooi merrie veulen uit mijn merrie..gaat ze als melkpaard. Niks geen presstatie predikaat voor mijn merrie...

Helemaal mee eens. Ben ook zeer benieuwd naar dat rapport; vind het vooralsnog een waardeloos idee.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:51

Ze melken niet voor niets Haflingers en andere pony's, omdat die de meeste melk geven, daarnaast zijn die veel goedkoper in onderhoud. Volgens mij moeten er tal van andere mogelijkheden zijn om het Gelders paard in stand te houden, maar niet als "melkkoe'.

vivke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:29

leuk stukje! Ik ben een van de studenten die er aan gewerkt heeft. Ik heb gewerkt aan de nijmolense en smallertse beek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:51

vivke88 schreef:
leuk stukje! Ik ben een van de studenten die er aan gewerkt heeft. Ik heb gewerkt aan de nijmolense en smallertse beek.

Dan mag je mij uitleggen waarom het Gelderse Paard voor melkproductie ingezet moet worden en niet datgene waar voor deze het meest geschikt is: namelijk het gebruik als (amateur)sportpaard.

vivke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:23

NatasjavE schreef:
vivke88 schreef:

Dan mag je mij uitleggen waarom het Gelderse Paard voor melkproductie ingezet moet worden en niet datgene waar voor deze het meest geschikt is: namelijk het gebruik als (amateur)sportpaard.

Wij als studenten moesten met nieuwe economische dragers komen voor het gebied, en een groepje had dit als een van de vele oplossingen bedacht. Als men dit zou doen, zouden de mensen in het gebied een extra inkomen kunnen krijgen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:53

Ik vind het een waardeloos stuk.
Degene die in een gelderspaard een melkkoe ziet
moet zich nodig eens beter laten voorlichten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:56

NatasjavE schreef:
vivke88 schreef:

Gelders paard wordt altijd gepromoot als VEELZIJDIG. :D , dus wat wil je nog meer.
En dan krijgt een merrie naast de sport- en exterieurindex ook nog een index op melkproductie. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:59

misterA schreef:
Gelders paard wordt altijd gepromoot als VEELZIJDIG. :D , dus wat wil je nog meer.
En dan krijgt een merrie naast de sport- en exterieurindex ook nog een index op melkproductie. ;)

Geen dubbelkoe neeee driedubbelkoe.

Nou ik heb ook al wat gevonden hoor...die van mij wordt blindegeleide paard....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:04

vivke88 schreef:
Wij als studenten moesten met nieuwe economische dragers komen voor het gebied, en een groepje had dit als een van de vele oplossingen bedacht. Als men dit zou doen, zouden de mensen in het gebied een extra inkomen kunnen krijgen.

Hoe kom je erop :')

Waarom heeft niemand bedacht dat je ook gewoon meer reclame voor het type kan maken als sport en recreatiepaard???

Nou ik weet nog een mooie nice...Geldersepaardenbiefstuk!!! Wie weet is het wat voor de Liberije

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:56

vivke88 schreef:
Als men dit zou doen, zouden de mensen in het gebied een extra inkomen kunnen krijgen.

Dat geloof je toch niet echt he?

vivke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:07

madamX schreef:
vivke88 schreef:
Als men dit zou doen, zouden de mensen in het gebied een extra inkomen kunnen krijgen.

Dat geloof je toch niet echt he?

Nee dat geloof ik ook niet, en ik zat ook niet in de groep die dit idee verzonnen heeft. Het was een groep met allemaal studenten
die zelf niet paardrijden of iets met paarden hebben.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:19

Het is maar een idee!
En nee waarschijnlijk niet echt uitvoerbaar op deze manier.
Maar toch goed dat mensen er in ieder geval over nadenken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:49

Ach haalbaar of niet (ik neig naar niet hi hi hi ) het is wel weer extra aandacht voor het gelderse paard..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:19

Ja maar ik zie toch liever de aandacht gaan naar de goede sportprestaties van de Gelderse paarden. En naar het feit dat de gehele KWPN popilatie is opgebouwd met Gelders en Gronings bloed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:20

vivke88 schreef:
Nee dat geloof ik ook niet, en ik zat ook niet in de groep die dit idee verzonnen heeft. Het was een groep met allemaal studenten

Aha! Dat verklaard inderdaad een hoop. :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:54

NatasjavE schreef:
vivke88 schreef:

Aha! Dat verklaard inderdaad een hoop. :D

Dat verklaart dan inderdaad een hele hoop. Laat ze dan iets onderzoeken waar zij wel verstand van hebben, dan is de kans dat de resultaten van een dergelijk onderzoek ook veel nuttiger zijn ipv tijdverspillen en vervolgens met blabla te komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:44

vivke88 schreef:

Gaat het nou om het bestaan van het Gelders paard of om de centen die er verdiend kunnen worden aan paardenmelk?? :?

Welke docent is er uberhaupt op het idee gekomen om studenten zonder paardenverstand zo'n advies uit te laten brengen? Wat een knuppel!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:41

NatasjavE schreef:
Waarom heeft niemand bedacht dat je ook gewoon meer reclame voor het type kan maken als sport en recreatiepaard???

Nou ik weet nog een mooie nice...Geldersepaardenbiefstuk!!! Wie weet is het wat voor de Liberije

Nee, dat is een origineel idee. :(:) Zou nog kunnen werken ook als niet elk stamboek zijn paardenbestand bestempelde als geweldig sport- en/of recreatiepaard. ;)

Die studenten hebben tenminste nog geprobeerd om buiten de gebaande paden te denken. Mits goed uitgewerkt vind ik het best een goed idee. Voorwaarde is natuurlijk dat zo'n melkerij in handen komt van echte kenners die de kwaliteit op peil weten te houden. Bij zo'n bedrijf zullen veel veulens geboren worden, dus ook regelmatig hele goede. Na een tijdje zullen mensen die op zoek zijn naar een Gelders paard de melkerij ook weten te vinden en daar een grote kans van slagen hebben. Daarmee kun je voorkomen dat mensen die een Gelders paard willen aanschaffen in hun zoektocht bij een ander ras uitkomen. Daarnaast kun je excursies organiseren en wellicht nog wat meer mensen interesseren. Bij die cosmeticalijn heb ik wel mijn vraagtekens, een goede PR lijkt mij noodzakelijk, maar je kunt natuurlijk ook andere melkproducten verkopen. En de minder goede veulens zullen vast goed smaken, dat heet selectie en daar wordt een ras niet minder van. :Y)