Andijkse krijgt vermaning voor smerig paardenveldje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Andijkse krijgt vermaning voor smerig paardenveldje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:47

www.webregio.nl

De Milieupolitie hield donderdag een controle bij een weiland aan de Galgenkade in Dirkshorn. In twee weilandjes staan in totaal achttien paarden. Door regenval en het feit dat er veel paarden op een relatief klein stuk grond lopen is de weide veranderd in een modderpoel, die gedeeltelijk bevroren is. De paarden worden echter bijgevoerd. Op het terrein ligt ook allerlei afval, waaronder een uitgebrande caravan. De verantwoordelijke persoon, een 63-jarige vrouw uit Andijk, werd al eerder aangesproken op het afval, dat zij moest verwijderen.

In overleg met de politie heeft de gemeente Harenkarspel besloten de vrouw nog enig respijt te geven met betrekking tot het opruimen van het afval. Wordt dit binnen een termijn van drie maanden niet gedaan, dan wordt dit op haar kosten door de gemeente geregeld. De Milieupolitie en de Landelijke Inspectie Dieren houden de leefsituatie van de paarden in de gaten. Mocht hier aanleiding voor zijn, dan worden de dieren uit de weide gehaald.

JoyCiej007

Re: Andijkse krijgt vermaning voor smerig paardenveldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:01

Tsja, teveel paarden op te kleine weide's is nooit verstandig, evenals het plaatsen van een uitgebrande caravan in een paardenwei, naar mijn mening hoort zo'n ding daar idd ook niet.

In die zin ben ik het met de gegeven aanmaning wel eens.

Echter wat betreft de 'klacht' dat de weide's modderig zouden zijn en gedeeltelijk bevroren, tsja ook met minder pony's heb je daar last van. Bij ons is 't ook vrij modderig nu en is er bijna geen gras meer te vinden. Daar is helaas niets aan te doen, is gewoon te wijten aan de kwaliteit v/h land.

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:52

helemaal met JoyCiej007 eens!
beter buiten dan in een binnen hokje van 3x3 denk ik dan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:01

wijdeweide schreef:
helemaal met JoyCiej007 eens!
beter buiten dan in een binnen hokje van 3x3 denk ik dan.

Inderdaad. En als ze gewoon nog ergens een droge plek hebben en een schuilstal, is er in mijn ogen niets aan de hand, zolang de paarden niet tot knie-hoog in de blubber staan zonder droge plek en schuilstal....

Hier zijn 't net varkens, gaan languit in de modder liggen :+ :Y)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:12

Ik heb net even routeplanner geadviseerd over de exacte ligging van de plek, en daarmee mijn vermoedens bevestigd.

Ik rij wekelijks langs de paarden en heb mij al meerdere malen afgevraagd of er nog geen stappen tegen ondernomen waren. Ik haal mijn wortels daar vlakbij, en heb het diverse malen met de wortel-teler over die paarden gehad.
Hij wist me te vertellen dat ze er al stappen tegen aan het ondernemen waren, en zie, het is dus echt zo.

Het weiland is inderdaad al een hele tijd een kleiland. De grond is daar van klei, dus snel vies. Het is ook helemaal bruin. Er staan wat in elkaar geknutselde "hokjes" platen hout naast elkaar met scheidingsplaten ertussen, zonder dak er boven.

Er staan verschillende soorten paarden, van groot naar klein, maar het doel van deze paarden?

Andijk ligt ook niet naast Dirkshorn, dus heeft mevrouw iedere dag zeker een half uur 3 kwartier enkele reis nodig om daar te komen. Ik zou wat dichterbij huis zoeken.

Ik heb inderdaad zelf geen stappen ondernomen. Ook omdat ik er dus te weinig langs kom ( 1 x per week) om te kunnen constateren dat ze bv weinig eten zouden krijgen. Waarschijnlijk voert ze net niet op die tijden dat ik langs kom. Maar inderdaad het stukje grond is niet geschikt voor zoveel paarden, en zeker niet omdat het kleigrond, en dus snel vertrapt, is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:15

als je met dit weer 1 paard op een stukje grond zet wrd het ook vertrapt
ik ken de situatie niet genoeg om erover te oordelen, maar als het paard uit de wind kan staan, ook al is het een hokje zonder dak, heeft die het al beter dan veel andere paarden in NL hoor

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:55

volgens mij heeft zij vaker de dierenbescherming en de milieupolitie op haar dak gehad. de hele buurt heeft het over die paarden daar en de omwonende zijn er niet echt blij mee. daarnaast wordt nu een golfbaan gebouwd en de paarden zijn al een paar keer ontsnapt en het golfterrein opgerend. de terreineigenaar had ook al een klacht ingediend. verder zien de paarden er ook niet heel geweldig uit.

@lynn_nikita: de paarden staan niet uit de wind ze staan op de open ruimte zonder schuilmogelijkheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:07

Zo te lezen is het enige probleem het afval dat in de wei ligt.
Als de paarden een droge plek hebben om te staan/liggen, voldoende ruwvoer en water hebben, en verder gezond zijn, is er geen reden om dit 'aan te pakken'.
lianne125 schreef:
de hele buurt heeft het over die paarden daar en de omwonende zijn er niet echt blij mee.

Die zien dan vast liever paarden tussen vier muren in hun isoleercelletjes staan zeker.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:33

IJp schreef:
Ik heb net even routeplanner geadviseerd over de exacte ligging van de plek, en daarmee mijn vermoedens bevestigd.

Ik rij wekelijks langs de paarden en heb mij al meerdere malen afgevraagd of er nog geen stappen tegen ondernomen waren. Ik haal mijn wortels daar vlakbij, en heb het diverse malen met de wortel-teler over die paarden gehad.
Hij wist me te vertellen dat ze er al stappen tegen aan het ondernemen waren, en zie, het is dus echt zo.

Het weiland is inderdaad al een hele tijd een kleiland. De grond is daar van klei, dus snel vies. Het is ook helemaal bruin. Er staan wat in elkaar geknutselde "hokjes" platen hout naast elkaar met scheidingsplaten ertussen, zonder dak er boven.

Er staan verschillende soorten paarden, van groot naar klein, maar het doel van deze paarden?

Andijk ligt ook niet naast Dirkshorn, dus heeft mevrouw iedere dag zeker een half uur 3 kwartier enkele reis nodig om daar te komen. Ik zou wat dichterbij huis zoeken.

Ik heb inderdaad zelf geen stappen ondernomen. Ook omdat ik er dus te weinig langs kom ( 1 x per week) om te kunnen constateren dat ze bv weinig eten zouden krijgen. Waarschijnlijk voert ze net niet op die tijden dat ik langs kom. Maar inderdaad het stukje grond is niet geschikt voor zoveel paarden, en zeker niet omdat het kleigrond, en dus snel vertrapt, is.

Behalve het vuil/uitgebrandde caravan weinig mis dus?
Paarden kunnen uit de wind staan, krijgen eten en staan lekker buiten...( als ze dan ook nog water krijgen en er enigszins droge plekken zijn)
Lijkt me prima! Dat het vertrapt wordt? Tjsa... wat wil je in de natte periode die geweest is, bruin en vies?? Dat heet modder en dat krijg je nou eenmaal wanneer je je paarden in NL veel buiten hebt lopen en niet opsluit in een celletje

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:49

Grappig hoeveel mensen hier lijken te denken dat het 'gezond' en 'fijn' voor een paard is om dag in dag uit, 24/7 tot halverwege de kniën in de klei modder te staan... In nederland hebben nooit wilde paarden geleeft op een vertrapt modderveldje; wilde paarden trekken steeds naar plekken waar genoeg gras staat, dus ze zijn er net zo min op gemaakt om dag en nacht in de modder te staan als dag en nacht in een box van 3x3. Er is ook nog zoiets als een tussenweg. Als je het geld niet hebt om de paarden een fatsoenlijk uitloop terein te bieden en een schuilstal met een fasoenlijk, weerbestendig dak, dan snap ik niet wat een mens in vredesnaam met paarden doet...

Mijn mening uiteraard. ;)

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:54

Ik denk niet dat het mogelijk is om met dit weer een mooie groene weide te hebben. Mensen die dit hebben terwijl hun paarden de hele dag buiten staan, ik hoor het graag. Beter op de wei dan de hele dag op stal. Ik zie nergens dat ze er altijd staan? Het is wel vervelend dat er zoveel paarden op zo'n klein stukje staan. Dat maakt het erger en hoe onderhoud je in hemelsnaam 18 paarden? Dan zou ik er een paar verkopen om met de geld de zooi op te ruimen...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:53

[quote="Smartiej"] Ik zie nergens dat ze er altijd staan? quote]

paarden staan er al 2 jaar lang. het hele jaar door op het zelfde stukkie grond. staat in de zomer ook geen 1 grassprietje.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:01

Lante schreef:
Grappig hoeveel mensen hier lijken te denken dat het 'gezond' en 'fijn' voor een paard is om dag in dag uit, 24/7 tot halverwege de kniën in de klei modder te staan... In nederland hebben nooit wilde paarden geleeft op een vertrapt modderveldje; wilde paarden trekken steeds naar plekken waar genoeg gras staat, dus ze zijn er net zo min op gemaakt om dag en nacht in de modder te staan als dag en nacht in een box van 3x3. Er is ook nog zoiets als een tussenweg. Als je het geld niet hebt om de paarden een fatsoenlijk uitloop terein te bieden en een schuilstal met een fasoenlijk, weerbestendig dak, dan snap ik niet wat een mens in vredesnaam met paarden doet...

Mijn mening uiteraard. ;)

HALLELUJA! Ik ben dus niet de einige die daar zo over denkt?! ;)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:03

_rosita_ schreef:
IJp schreef:

Behalve het vuil/uitgebrandde caravan weinig mis dus?
Paarden kunnen uit de wind staan, krijgen eten en staan lekker buiten...( als ze dan ook nog water krijgen en er enigszins droge plekken zijn)
Lijkt me prima! Dat het vertrapt wordt? Tjsa... wat wil je in de natte periode die geweest is, bruin en vies?? Dat heet modder en dat krijg je nou eenmaal wanneer je je paarden in NL veel buiten hebt lopen en niet opsluit in een celletje

Let op het vetgedrukte aub. Ook ligt het stukje land niet direkt naast de weg waar ik overheen rij, maar wat verder het land in. Ik zie wel troep in het land liggen en veel bagger( kleibagger). Er is gerust genoeg mis, anders grijpt men niet in lijkt me.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:34

IJp schreef:
[

Let op het vetgedrukte aub. Ook ligt het stukje land niet direkt naast de weg waar ik overheen rij, maar wat verder het land in. Ik zie wel troep in het land liggen en veel bagger( kleibagger). Er is gerust genoeg mis, anders grijpt men niet in lijkt me.

Ben ik het niet mee eens. Begrijp me niet verkeerd, wanneer er écht iets mis is, en dat is er... een uitgebrandde caravan hoort imo niet op de wei thuis, vind ik het goed dat er ingegrepen wordt.
Maar ook bij de db heerst helaas nog steeds bij een aantal vrijwilligers het beeld dat paardjes in de winter geen natte voetjes mogen halen en lekker op een stalletje horen te staan, liefst de hele dag. En wat mij betreft mag dát nu eens een stuk harder aangepakt worden.
Ik hoop dat de eigenaar idd de troep op zal ruimen en zal zorgen voor een veilige omgeving voor die dieren, want zo hoort het!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:52

Tja het is jammer dat er geen foto bij staat, of geplaatst mag worden, anders had ik morgen zo heen gereden en een paar foto's gemaakt.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:16

ook ik weet waar dit is,en er is inderdaad geen schiulmogenlijkheid voor de paarden. Ook heb ik al meerdere keren een paard van het fietspad afgeplukt die door het kapotte hek was ontsnapt.
Begrijp me niet verkeerd,ook zie paarden liever buiten in de wei staan dan binnen opgesloten in een stalletje van 3 bij 3,maar in dit geval zie ik het liever anders.
Ook wat betreft de modder,ze gaan heus niet dood van viezigheid maar de enige manier om daar droge voeten te houden is om op de weg te gaan staan want die wei is een grote modderpoel als het heeft geregend.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:36

Ik snap niet dat die vrouw al die troep in de wei laat liggen, dat het modderig is oke, maar betegel dan een stuk zodat ze ergens droog staan.
Goed dat de DB hier iets aan doet, en verder doen die mensen het met de beste bedoelingen, laatst was de DB ook bij het land waar mijn paard staat toen heb ik later ook een tijdje met die man aan de telefoon gepraat. En alles uitgelegd en de boer heeft die man het hele land laten zien en toen was alles goed.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:14

Inmiddels zijn we al een paar weken verder, en er is nog steeds niets verandert aan de hele situatie.
Er ligt nog steeds troep in het "land" onder andere zo'n uitvouwbare ploeg en nog steeds restanten caravan.
Die zijn echt in al die weken niet van hun plaats afgehaalt.