"Jullie paarden zijn mijn kinderen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

"Jullie paarden zijn mijn kinderen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 13:06

http://www.bndestem.nl/

Secretaresse, koetsier, minister, journalist. Wat doen die mensen nou eigenlijk de hele dag en waarom? Elke week komt iemand aan het woord over zijn/haar beroep. Deze week manegehoudster Jozé Noorden van manege en pensionstalling De Vijf Eiken in Rijen.

Waarom een manege?
"Ik heb altijd al graag paardgereden, maar wij hadden vroeger een koeienboerderij in Tilburg en toen had ik er eigenlijk nooit tijd voor. Op een gegeven moment kwam de Reeshof en moesten we daar weg. De boerderij hier kwam vrij en het leek ons wel wat om een manege te beginnen. Dat is nu zes jaar geleden en het loopt heel goed. We hebben hier 73 paarden en dan nóg is er een wachtlijst van een halfjaar. "

Is elk paard geschikt als manegepaard?
"Zeker niet. Een manegepaard moet 'koel in 't hoofd' zijn. En ook in de paardenwereld heb je te maken met doorgefokte paarden. Als wij een nieuw paard op het oog hebben, dan nemen we die altijd eerst een week op proef. Binnen een week kun je al zien hoe zo'n paard reageert en of hij geschikt is voor het werk in de manege. Je moet bedenken dat beginnende paardrijders nog niets kunnen en ook wel eens bang zijn en schrikachtig reageren. Daar moet zo'n paard tegen kunnen."

Als je bang bent voor paarden, dan ga je toch niet paardrijden?
"Wij helpen hier ook mensen van hun angst voor paarden af. Die durven in het begin niet eens in de búúrt van een paard te komen. Dan beginnen we met een kleine pony; als ze die durven te aaien, gaan we langzaam maar zeker een stapje verder. Poetsen, daarna stalwandelen – alles onder begeleiding natuurlijk – en uiteindelijk naar een groot paard. Het kan wel een halfjaar duren voor iemand zover is dat hij met een paard durft te lopen."

Zeker ook vaak werken in het weekend?
"Altijd, en op eerste en tweede kerstdag bijvoorbeeld ook. Ik ga nooit op vakantie, hooguit af en toe in het weekend naar een springwedstrijd als Ad van Beek, onze springruiter, ergens rijdt. Ik ben er gewoon altijd voor de paarden, ze kennen me. Als ik de stallen binnenkom, dan beginnen ze al te hinniken. Niet alleen onze eigen paarden hoor, ook de dieren die bij ons in pension zijn. Ik zeg wel eens tegen hun eigenaars: 'Het zijn jullie paarden, maar het zijn míjn kinderen'. "

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:34

Citaat:
Ik zeg wel eens tegen hun eigenaars: 'Het zijn jullie paarden, maar het zijn míjn kinderen'.

Gedurfde uitspraak, die ik toch zeer zeker niet zou waarderen als ik mijn paard daar op stal zou hebben staan...
Hoe wil zij weten op wat voor plaats de paarden bij de eigenaren staan?

Onali

Re: "Jullie paarden zijn mijn kinderen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:36

Nee ik ook niet :n
Klinkt net alsof jij als eigenaar zijnde niks anders doet dan rijden en je paard als gebruiksvoorwerp ziet ipv een maatje oid.

me_myself

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:39

foute uitspraak..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:40

Daar moet je geen aanstoot aan nemen. Ik vind juist dat die uitdrukking op een hele positieve manier iets zegt over deze manegehoudster. Je paard kan toch nergens beter staan dan bij iemand die ervoor zorgt alsof het haar kind was? Dat het wordt gewaardeerd blijkt wel uit de wachtlijst.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:41

Ik denk dat het alleen maar aardig bedoeld is..... ;)
Ik zou blij zijn als degene die mijn paard onder haar hoede had er zo over zou praten, dan heeft ze in ieder geval hart voor het dier!