Reglementswijzigingen voor Mennen per 1 april 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Reglementswijzigingen voor Mennen per 1 april 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 17:21

http://www.knhs.nl

Afbeelding
foto door Klien

Recentelijk heeft de ledenraad van de KNHS de reglementswijzigingen, ingaand per 1 april 2009, goedgekeurd. Er is voor gekozen de wedstrijdorganisaties meer vrijheid te geven bij de inrichting van hun wedstrijd en streven hiermee het “wild rijden” terug te dringen.

Per 1 april mogen wedstrijdorganisaties hobbyrubrieken en jeugdrubrieken uitschrijven. Deze rubrieken worden verreden op het niveau dressuur klasse B, Vaardigheid klasse L en samengesteld klasse 1. De deelnemers aan deze rubrieken hoeven niet via een vereniging een startkaart te hebben (mag wel) maar men moet wel lid zijn van de KNHS. Via de website van de KNHS (http://www.knhs.nl /lidworden.asp) kan men zich online als lid aanmelden. Om de laagdrempeligheid van deze wedstrijden te bevorderen is de kledingkeuze vrij en is één KNHS-official per wedstrijdring voldoende. Wedstrijdresultaten worden niet geregistreerd.

Bij jeugd of hobbyrubrieken op een samengestelde menwedstrijd mogen de drie onderdelen afzonderlijk of in verschillende combinaties worden verreden. Wel dient zodra het onderdeel marathon wordt verreden een parcoursbouwer marathon van de KNHS-officiallijst deze goed te keuren.

Klik hier voor een compleet overzicht van de wijzigingen voor 2009 en de geldende dispensaties.

Tenslotte is het standaard vraagprogramma om bovenstaande redenen aangepast. Het standaardvraagprogramma is te downloaden op http://www.knhs.nl > voor verenigingen > Wedstrijdorganisatie > model vraagprogramma’s.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:31

zou het net als bixi worden?
veel hoge gegrepen.
mag als je 6 ben mee doen met bixi maar je moet wel even goed licht rijden.
en de manege en pony clubs nemen kinderen onder de 6 niet aan voor lessen.
zal het ook die kant op gaan met mennen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:35

Er zijn nergens maneges die menlessen zomaar geven hoor denk niet dat je dat kunt vergelijken
Vraag me ook af hoeveel wedstrijden die altijd al een goede bezetting hebben deze rubrieken gaan uitschrijven

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:14

Citaat:
Per 1 april mogen wedstrijdorganisaties hobbyrubrieken en jeugdrubrieken uitschrijven. Deze rubrieken worden verreden op het niveau dressuur klasse B, Vaardigheid klasse L en samengesteld klasse 1. De deelnemers aan deze rubrieken hoeven niet via een vereniging een startkaart te hebben (mag wel) maar men moet wel lid zijn van de KNHS.

Volgens mij verandert er dan niets. Ik had graag gezien dat lid van de organiserende vereniging voldoende zou zijn om in de hobbyklasse te mogen starten. Wat doet de KNHS voor deze rijders dat ze alsnog lid zullen worden?
Laatst bijgewerkt door Albert op 29-01-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:17

Jawel Albert nu mogen ze pas vanaf 12 jaar meedoen, volgens het nieuwe reglement al vanaf 8 jaar
Met bepaalde regels qua groom enz erbij, de vraag is of veel wedstrijden dit zullen uitschrijven

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:43

lid zijn van de knhs kon ook via het koetsiersbewijs zo ver ik begrepen had op de regiovergadering.

Aha, en er mag voorgelezen worden in de klasse 3, dat vind ik wel fijn, moet al zoveel onthouden van proeven, dus scheelt er weer 1

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:51

loes-freke schreef:
zou het net als bixi worden?
veel hoge gegrepen.
mag als je 6 ben mee doen met bixi maar je moet wel even goed licht rijden.
en de manege en pony clubs nemen kinderen onder de 6 niet aan voor lessen.
zal het ook die kant op gaan met mennen?

En terecht dat maneges dat niet doen.
Mennen is helemaal niet zo makkelijk en ik denk ook niet dat er hele meutes kinderen menwedstrijden zullen gaan rijden. Ik denk dat maar weinig maneges etc. echt met kinderen zullen gaan mennen, ik denk eerder dat het ouders met een ponyspan zijn die de kinderen met 1 of 2 ponies laten rijden dus het zal echt wel loslopen op dat punt.

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:15

Ik heb altijd zo mn vraagtekens, bij dingen die op 1 April ingevoerd worden, vaak terecht (soms ook niet).O:)
(Kan het dus ook hartstikke mis hebben)

Elske_D

Re: Reglementswijzigingen voor Mennen per 1 april 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:23

Waarom zou dit een 1 april grap zijn dan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:27

Aangezien bij ons op 1april het seizoen start is al sinds jaar en dag 1 april de dag dat de reglementen ingaan.
Gorssel en Heukelom hebben altijd de primeur van het eerste weekend in april dus ook van de nieuwe reglementen

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:31

Dat hele mennen is een grote grap ;)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:17

Dat betekend dus, als je een FNRS paspoort hebt, dat je mag meedoen aan die rubrieken.

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:25

Elske_D schreef:
Waarom zou dit een 1 april grap zijn dan?

Geen idee, kan het niet onderbouwen, heb dat met alles wat op 1 April begint of eindigt :P

(Te vaak voor het lapje gehouden, vrees ik := )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:51

Wat hebben ze de broek strak zitten op de foto :oo

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:54

Wij waren vorig jaar begonnen met een jeugdrubriek voor dressuur en vaardigheid vanaf 8 jaar. Het zijn inderdaad meestal de kinderen van ouders met een span pony's of paarden.
Wij hadden ook als regel een groom van 18 jaar en ouder, maar wij hebben wel de eis dat de groom een ervaren menner is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:23

Nadesh schreef:
Ik heb altijd zo mn vraagtekens, bij dingen die op 1 April ingevoerd worden, vaak terecht (soms ook niet).O:)
(Kan het dus ook hartstikke mis hebben)

KNHS reglementen en wijzigingen gaan al sinds jaar en dag op 1 april in omdat dan het nieuwe seizoen begint. :z

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:14

Het maakt niet uit hóe je lid bent van de KNHS, als ze jouw gegevens maar in het bestand hebben staan. Dit kan dus inderdaad via een koetsiers-/ruiterbewijs.

Grootste verandering is dat het 0-reglement hierbij wordt afgeschreven en dus niet meer nodig is. Een apart reglement voor indoormarathon, een apart onderdeel voor jeugd- en hobbyrubrieken.

Echwel; Ik denk dat veel verenigingen toch de hobbyklasse blijven uitschrijven. In sommige gevallen kan je het namelijk tegenover je leden niet maken om ze niet mee te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan leden die zich het hele jaar inzetten voor de vereniging.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:43

Bij ons doen we voor de leden de woensdag na de wedsrijd apart voor leden en helpers
Als je je helpers op de dag zelf laat rijden heb je geen helpers

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:44

Nee dat is waar, maar dan kunnen ze geen echte wedstrijd rijden. Alleen in de hindernissen rijden, kunnen ze de rest van het jaar ook.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:57

Citaat:
Echwel; Ik denk dat veel verenigingen toch de hobbyklasse blijven uitschrijven. In sommige gevallen kan je het namelijk tegenover je leden niet maken om ze niet mee te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan leden die zich het hele jaar inzetten voor de vereniging.

Precies, als je dan zegt dat ze wel eerst de KNHS moeten sponsoren bedanken ze voor de eer en ben je ze ook als vrijwilliger kwijt.
Hiermee bereikt de KNHS precies het omgekeerde als waarvoor ze zijn opgericht.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:59

In theorie zouden alle leden van een vereniging volgens mij al lid moeten zijn van de KNHS. Dus in dat opzicht, hoeft dit geen belemmering te zijn. Dat veel verenigingen de niet-startkaartleden niet aanmelden bij de KNHS, staat hier los van.