'Net voor het balkje '0pstapje!' roepen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

'Net voor het balkje '0pstapje!' roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:18

www.brabantsdagblad.nl

Ze heeft zeker een paar streepjes voor op de andere pony's en ze wordt ook heel erg vertroeteld. We hebben het over Nanneke, de blinde pony, 'geadopteerd' door Chantal Crielaard (13) en Sharon Westerlaken (11).

De twee Veense meisjes maken het 'hun Nan' goed naar de zin. "Het is zo'n lief beest. Ze mag van ons wel honderd jaar worden", zegt Chantal terwijl ze Nanneke over haar hoofd aait. "Ik kroel er graag mee", vult Sharon aan. Ze onderstreept het even als ze voor de fotograaf met 'Nan' moet poseren. Haar gezicht verdwijnt bijna onder de bruine manen van haar lievelingsdier.

De 10-jarige Shetland pony is eigendom van de Aalburgse Lisette van Son. Toen een poos geleden de manege waar het pony'tje onderdak had de deuren sloot, was de beslissing snel genomen: Nanneke moest naar Veen.

"Voor Lisette was het een goede oplossing en ik kon Nanneke wel gebruiken als 'gezelschapsdier' van Jardin, mijn Welsh pony" , vertelt Chantal.

Samen met haar schattige dochtertje Lizzy (twee lentes oud) loopt Nanneke nu in de wei bij Chantal's buurman Jaap Rietveld. " Hard gezegd is Nanneke natuurlijk van de slacht gered. Een blinde pony wordt meestal niet aangehouden", legt Jolien Crielaard, Chantal's moeder, uit. "Waarschijnlijk is staar de oorzaak dat Nanneke vanaf haar tweede jaar blind is."

Nanneke doet ondanks haar handicap mee aan dressuurproeven. Chantal laat dat werk tegenwoordig over aan Sharon. " Ik ben eigenlijk een beetje ze zwaar geworden voor 'Nan'." Daarom wordt 'Nan' nu bereden door Sharon. "Als je ze aanspoort loopt ze hard weg" , weet amazone Sharon inmiddels.

Er komt veel behendigheid aan te pas om Nanneke een dressuurproef te laten lopen. "Ze moet dan goed naar ons luisteren en ik stuur ze met mijn kuit en met de hand", vertelt Sharon. "Voor de gezelligheid laten we Nanneke ook af en toe over een balkje springen. En dan roepen we altijd net voor de balk: opstapje!"

Nanneke heeft het goed naar de zin in de wei. Ze lijkt normaal achter de andere pony's aan te huppelen alsof er niets aan haar gezichtsvermogen mankeert.

"Ze heeft wel een keer tot haar middel in een sloot gestaan. Toen was ze haar oriëntatiegevoel helemaal kwijt", herinnert Chantal. Of Nanneke wel eens lastig is? "Ja, als ze hengstig is. Dan loopt ze te dansen en wil ze naar iedere pony of paard toe", lacht Chantal.

x_Jeanine_x

Re: 'Net voor het balkje '0pstapje!' roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:06

Dit stukje stond vanochtend in de Gelderlander!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:51

haha, wat grappig!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:53

Aah arme pony :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:57

Vraag me dan toch altijd af of zo'n pony het fijn vind nog te leven? Misschien is het niet helemaal eerlijk om een blinde pony aan te houden. De eigenaren denken in ieder geval wel dat ze iets heel goeds doen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:59

je ziet toch wel aan de pony of ze gelukkig is; pijn heeft ze immers niet. Uit dit stukje lijkt me dat ze een superleuk tehuis heeft en zeker weten een paardwaadig leven!
Ben benieuwd naar een filmpje of foto's :)

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:00

hoezo mensen zijn toch ook blind en die brengen ze toch ook net aar de slacht(A)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:11

Ndewilde schreef:
hoezo mensen zijn toch ook blind en die brengen ze toch ook net aar de slacht(A)

Ik denk niet dat dat te vergelijken is ,paarden zijn wel prooi en vluchtdieren en wij niet.
En trouwens ik zou ook niet willen leven als ik blind was misschien heel lullig voor een andere misschien die het leest.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:19

Ndewilde schreef:

Voor mensen zijn er allerlei oplossingen die het leven draagzaam maken (hond, ribbelteges, geluiden bij stoplichten, braille, ga zo maar door) Voor een blind paard zijn al die dingen er niet. Het paard is een vluchtdier. Wanneer ze geluiden hoort dat ze niet kan plaatsen kan ze niet even kijken om te zien dat het maar de baas is met een zak wortels. Noch kan het dier zien dan ze zo tegen het schrikdraad aan gaat lopen, of zoals al eens in VN heeft gestaan: de sloot die met ijs is bedekt inloopt om vervolgens door het ijs te zakken.

Hoe moeilijk het ook is voor de eigenaar (kan ik me goed voorstellen: ik zou immers mijn paard ook liever nooit laten inslapen, ik zal hem een rustige, prettige natuurlijke dood gunnen), je moet soms kiezen voor wat het beste is voor het paard, en zoals ik al eerder aangaf twijfel ik over het welzijn van dit dier.

Hoewel ook de meiden het beste met haar voor hebben vind ik het zeker ook niet verstandig om het dier dan ook nog te laten springen. Daar kleven een boel risico's aan.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:00

Ik ken deze pony al vanaf dat ze 2 jaar was!!!! Sorry hoor maar deze shetlander zit bij ons op de ponyclub en heeft het HARTSTIKKE naar haar zin. Als ze het niet kon en geen zin had, hadden ze haar echt wel naar de slacht gebracht maar de pony heeft overal plezier in en wordt 3x in de week gereden, voor de rest wordt er mee gewandeld en vind ze de maas (aan longeerlijn) helemaal geweldig. Deze 2 meiden zijn mijn vriendinnen en ben onwijs trots op ze dat ze dit hebben geprobeerd!!!!!!!!

Toppie meiden!!

PS: Over het springen, dat doen ze eens in het jaar (als het meezit, anders eens in de 2 jaar) := Doe asjeblieft eens niet zo moeilijk op een pony die het naar haar zin heeft!?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:06

Stravero schreef:
Ik ken deze pony al vanaf dat ze 2 jaar was!!!! Sorry hoor maar deze shetlander zit bij ons op de ponyclub en heeft het HARTSTIKKE naar haar zin. Als ze het niet kon en geen zin had, hadden ze haar echt wel naar de slacht gebracht maar de pony heeft overal plezier in en wordt 3x in de week gereden, voor de rest wordt er mee gewandeld en vind ze de maas (aan longeerlijn) helemaal geweldig. Deze 2 meiden zijn mijn vriendinnen en ben onwijs trots op ze dat ze dit hebben geprobeerd!!!!!!!!

Toppie meiden!!

PS: Over het springen, dat doen ze eens in het jaar (als het meezit, anders eens in de 2 jaar) := Doe asjeblieft eens niet zo moeilijk op een pony die het naar haar zin heeft!?

Dat kunnen wij toch ook niet ruiken? Er staat dat er gesprongen wordt met een blinde pony, en daar komt commentaar op.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:37

Nee, maar dan hoeft er toch ook niet meteen elle-lange commentaar opgegeven te worden?

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:42

Vind het erg knap dat die pony vertrouwen heeft in zijn ruiter. wij kregen een paard aangeleverd die 1 oog miste. heeft erg lang geduurd voordat wij daarmee konden logeren. Had de eigenaar gekocht als fokmerrie.
Maar tot heden rijden ze er niet op. maar heeft prachtige veulens!:D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:43

Stravero schreef:
Nee, maar dan hoeft er toch ook niet meteen elle-lange commentaar opgegeven te worden?

Dat is nou zowel het sterke als het zwakke punt van bokt: je mag commentaar geven wat je wilt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:45

@ Vjestagirl: Ja dat weet ik, maar nu ze de waarheid weten kan het misschien normaal gezegt worden?

Nanneke (blinde pony waar het hier om gaat) heeft ook een prachtig veulentje op de wereld gezet, deze staat nu (na 2 jr, wel gespeend tussendoor) bij Omalley @ bokt omdat het teveel voor haar zou zijn om én dat veulen achter haar kont aan te hebben, en de andere pony (Jardin) in de gaten te houden zodat er geen ongelukken gebeuren. :) Dat werd erg druk voor haar, en dus is ze naar een vriendin van de eigenaar gegaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:47

Kijk, en dat zou ik dus dan weer niet doen, een veulen fokken bij een blinde merrie. Die merrie moet kunnen zien wat het kleintje doet en veilig achteraan kunnen rennen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:51

Wie zegt hier dat het de bedoeling was om een veulen te fokken? Deze merrie heeft een tijdje bij een ruin gestaan, dacht iedereen. Bleek het een klophengst te zijn := Vandaar het veulen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:59

MLoeser schreef:
Vraag me dan toch altijd af of zo'n pony het fijn vind nog te leven? Misschien is het niet helemaal eerlijk om een blinde pony aan te houden. De eigenaren denken in ieder geval wel dat ze iets heel goeds doen...

Dat is helemaal niet zo :)
Een pony kan prima blind leven :) Net als bij mensen. Het is ook onzin om tegen mensen te zeggen als ze niet meer kunnen lopen, heeft dit nog wel zin? Een paard/pony kan blind ook nog een prima leven lijden! :)

Elserieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:02

Het is een hartstikke lieve pony, ze word heél goed verzorgd, de meiden die ze verzorgen ken ik mijn hele leven al, en die zorgen echt wel goed voor ze. Het zijn erge paardenliefhebbers, en ze gaan er hartstikke goed mee om dat ze blind is. Ik heb zelf ook welleens op haar gereden en ze doet het prima.