Vincent Voorn durft zijn paard weer in de ogen te kijken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vincent Voorn durft zijn paard weer in de ogen te kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 10:13

http://www.volkskrant.nl

Afbeelding
Vincent Voorn en Alpapillon Armanie hebben een ontzettend hechte band.
foto: http://www.verography.nl

Ik durfde Alpapillon Armanie een maand lang niet meer aan te raken.

Vincent Voorn durft Alpapillon Armanie weer recht in de ogen te kijken. Vijf maanden na het olympische debacle is alles vergeven en vergeten tussen de springruiter en het paard dat hem in vogelvlucht naar de top hielp.

‘Het is weer goed’, concludeert Voorn (24) bij Jumping Amsterdam, waar hij zondag genoegen moet nemen met de derde prijs in een bijwedstrijd. In de hoofdmanche hoeft hij zich op de rug van Priamus Z met acht strafpunten weinig illusies te maken over een plaats in de boeiende barrage, gewonnen door de Ier Billy Twomey.

In de zes jaar dat Voorn zijn rug beklom, denkt hij de schimmelruin goed genoeg te kennen om te weten wat die doormaakte toen de droom van Hongkong uiteenspatte. Hij karakteriseert zijn paard als koel van buiten. Maar van binnen weet hij al te goed hoe zijn berijder zich voelt, zegt Voorn.

Het is een gevolg van de lange band die ze delen, hoewel Voorn echt niet bij zijn rijdier in de box zegt te slapen. Ontelbare uren hebben ze samen doorgebracht, met onder meer een aandeel in het Europese teamgoud van 2007 als belangrijkste gevolg. Maar bij wat het hoogtepunt van hun relatie moest worden, kon Voorn zijn paard niet de beloning geven die hij hem zo had gegund.

‘Hij heeft mijn carrière gemaakt, zeker het laatste stukje. Mijn vader en ik zeiden voor de grap altijd: met deze gaan we naar de Spelen. Hij had een mooi resultaat verdiend daar. En dan gebeurt er zoiets desastreus.’

Nog altijd voelt Voorn zich schuldig ten opzichte van zijn teamgenoten, ook al kon zijn offday als vierde ruiter worden weggestreept en had alleen een foutloze ronde Nederland nog brons opgeleverd. ‘Ze hebben me meteen gezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het nu eenmaal soms goed misgaat. Maar hoe dat daar zo verkeerd liep, daar ben ik nog steeds niet achter.’

De debutant had het zichzelf kunnen vergeven als hij onder olympische druk een of twee hindernissen te kort had genomen. In plaats daarvan verzamelde hij 27 strafpunten en bleek elke steilsprong of oxer een kwelling.

‘Ik weet niet eens meer hoe ik het einde heb gehaald. Het was een grootse misser. Totaal onverwacht ook, voor mij in elk geval wel. Ik heb het ook niet meer aangekund de beelden nog terug te zien.’

Het oordeel over zijn misstap, die volgens bondscoach Rob Ehrens de jonge sporter ook sterker zou maken, is nog steeds even hard als op 18 augustus 2008. Op een houten paddenstoel achter de piste omschreef Voorn zijn rol als ‘bladvulling’. Hij vond dat hij behalve zijn paard en teamgenoten, ook de eigenaren van het dier voor schut had gezet. Ze hadden net zo naar het olympische avontuur uitgekeken als hij, zei de Limburger.

Zijn ouders bezagen de lijdensweg van hun zoon thuis voor de tv. ‘Mijn moeder gaf later toe dat ze had zitten huilen en bijna niet meer kon kijken. Of mijn vader heeft gehuild? Dat zou goed kunnen.’ In tranen zag Albert Voorn zijn zoon immers Nederland aan het EK-goud helpen, twee jaar geleden in het Duitse Mannheim.

Een maand lang durfde Voorn Alpapillon Armanie amper aan te raken. De adviezen van mensen om hem heen legde hij vriendelijk naast zich neer. ‘De een zei: ga naar een sportpsycholoog, de ander raadde weer iets anders aan. Maar ik wist dat ik hier zelf uit moest klimmen.’

Doorrijden bleek uiteindelijk de beste remedie om de herinneringen aan Hongkong en zijn Jockey Club te wissen. Bij de wereldbekerwedstrijden in Oslo en Helsinki vond hij in oktober iets van het goede gevoel terug waarmee hij voorheen naam had gemaakt.

Via Bordeaux en Vigo, de komende twee weken, hoopt hij nog wat punten in de wereldbeker te vergaren. ‘Maar het gaat er vooral om wat het beste voor Armanie is. Dat er maar drie Nederlanders in een wereldbeker mogen starten, is daarom prima. Dan kan ik hem de rust geven die hij nodig heeft.’

Een nieuw EK-succes in het Engelse Windsor moet in augustus de plaats innemen van het drama, dat nog vers voelt en waarover de ruiter niet gauw uit zichzelf spreekt. Even glimlacht hij, als hij zich realiseert hoe bevoorrecht hij is, nu hij een handvol paarden kan inzetten tijdens zijn tournee door Europa.

Maar relativeren van het gewraakte optreden op het moment dat de hele wereld keek, blijft moeilijk. ‘Je weet dat je een keer hard onderuit gaat. En zoiets gebeurt altijd op het verkeerde moment. Maar je hebt pech en vette pech. Dat me dit juist daar moest overkomen, blijft onvoorstelbaar.’

Zijn vader, die een zilveren medaille uit Sydney in de kast heeft liggen, stelde hem een beetje gerust door te wijzen op het curieuze carrièreverloop van Ian Millar. De Canadese nestor kreeg met het teamzilver in Hongkong pas de bevestiging waarnaar hij negen olympische toernooien had gezocht. ‘Mijn vader zei: je bent nog lang geen 62, dus je hebt nog alle tijd om dit recht te zetten.’

Anoniem

Re: Vincent Voorn durft zijn paard weer in de ogen te kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:34

Goh zeg, daar sta je niet eens bij stil dat dat zo'n impact kan hebben op hem.. :n
Top dat het nu weer goed gaat! :j

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:35

Citaat:
‘Mijn vader zei: je bent nog lang geen 62, dus je hebt nog alle tijd om dit recht te zetten.’

En zo is het maar net.
Kan me goed voorstellen dat je hier gigantisch over in kunt zitten.

Je leeft naar zo'n toernooi heen en dan dit.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:00

Nou, zijn moeder zat te huilen maar ik had ook de tranen over mijn wangen lopen :o
Ik vond het zo jammer voor Vincent Voorn dat hij net op dat moment een off day had.

Super voor hem dat hij nu weer vertrouwen in zijn paard heeft en dat het weer de goede kant op gaat.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:07

Cayenne schreef:
‘Mijn vader zei: je bent nog lang geen 62, dus je hebt nog alle tijd om dit recht te zetten.’

Heel mooi gezegd!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:23

De teleurstelling en impact als sporter lijkt me idd overweldigend. Je wil het goed doen en het falen is een mentale tegenslag.
Knap dat hij er nu weer positief tegenover zijn carriëre staat!

Het gaat hem echt wel lukken!! Afgeschreven is hij bij lange na nog niet!!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:26

Wat een supermooi verhaal, echt respect voor Vincent

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:13

Fijn dat hij weer goed op weg is nu; ik kan me zijn gevoel zo voorstellen! Sterk dat hij er zo over kan praten blijkbaar en dat hij nu weer met dit paard durft te presteren; petje af.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:26

Less schreef:
Cayenne schreef:

Heel mooi gezegd!

Inderdaad mooi gezegd!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:51

De spelen zijn zeker een zware dobber voor hem geweest. Gelukkig is hij er helemaal boven op en heeft hij weer vertrouwen. Hopelijk krijgt hij idd de punten bij elkaar voor de wereldbeker. Zou een mooi voor m zijn.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:55

Kan me heel erg goed voorstellen dat hij er meer dan van baalde. Gelukkig lijkt hij nu uit het dal zijn geklomen. Dat is karakter!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:46

Ja dat is vincent. Maar fijn dat hij er weer vertrouwen in heeft. En iedereen gelooft nog altijd in hem.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:27

ik heb het parcours nooit gezien (het is ook nergens meer te bekijken denk ik ? )
maar ik vind het knap van hem !
hij komt er wel ! :j

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:52

Toen ik de titel las, moest ik wel even grinniken, ik zag al helemaal voor dat ze vrede hadden gesloten (elkaar de hand/hoef geschud).
Maar serieus: goed dat hij er zelf uit is gekomen, ik kan me heel erg goed voorstellen dat het zo'n grote impact op hem heeft moeten hebben gehad. Het is toch hét sportevenement van de wereld wat maar eens in de vier jaar wordt georganiseerd.
Knap dat hij weer erbovenop is geklommen en dat het vertrouwen weer is hersteld :)

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:12

Mooi stukje! Absoluut respect voor Vincent. Zo jong en al zoveel successen, daar droomt toch iedereen van!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:54

Goh, wat een triest verhaal, daar sta je inderdaad helemaal niet bij stil...
Fijn om te horen dat ie het weer op kan pikken! :)

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:11

Ik had al veel respect voor Vincent. Vindt het een fantastische ruiter met een fantastische instelling. Heb nu alleen maar meer respect voor hem gekregen. Vincent, jouw tijd komt echt nog wel.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:13

inderdaad, gaat hem vast lukken

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:08

komt helemaal goed met hem. Een echte aan winst vor de springsport. Juiste mentaliteit en uit het juiste hout gesneden.

SpeedyValena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:58

Respect voor vincent :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:01

Knap, maar wat ik me dan toch afvraag.. Hoe zou die offdag dan komen? Of was dat gewoon..?