Anky wint Wereldbeker kwalificatiewedstrijd Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Anky wint Wereldbeker kwalificatiewedstrijd Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 15:12

www.knhs.nl

De zesde wereldbeker kwalificatiewedstrijd voor dressuurruiters is gewonnen door Anky van Grunsven met de koolzwarte hengst IPS Painted Black. "Ik reed met het mes tussen de tanden", vertelde ze na afloop van haar winnende rit. De sterk gemotiveerde amazone liet Paintend Black dansen op haar tango Kür en bleef zonder fouten. Dat kon de Duitse Isabell Werth niet zeggen, die met Warum Nicht FrH als tweede eindigde. "Domme fouten waren het en ook nog eens fouten van mezelf, daarom kan ik er alle vrede mee hebben dat ik tweede ben geworden", aldus de altijd sportieve Werth.

De als derde eindigende Hans Peter Minderhoud (Harskamp) was ook tevreden. "Ik had Exquis Nadine veel beter aan het lopen dan in de Grand Prix, maar de echte glans ontbrak. Dat komt omdat de vrouwelijke hormonen de merrie parten speelden", aldus Minderhoud. Met veel belangstelling werd ook gekeken naar de rit van de buien mededing als eerste van start gaande Adelinde Cornelissen (Beilen) met Parzival. In de Grand Prix staakte de Drentse amazone nog de strijd, nadat haar vos ruin onhandelbaar gedrag toonde. Nu reed zij een technisch briljante Kür, die haar hoog had kunnen laten eindigen in de echte wedstrijd. "Ik dacht tijdens de Grand Prix al dat de mensen die achter een bord stonden bij een zijuitgang de oorzaak waren van het 'spooky' gedrag van mijn paard. Toen had ik het lef niet om vanaf mijn paard die mensen toe te schreeuwen dat ze daar weg moesten gaan. Nu reageerde Parzival ook weer gespannen op de mensen die daar stonden. Dit keer had ik wel het lef wel om ze van die plek weg te jagen, met als resultaat dat de spanning bij Parzival wegsmolt als sneeuw voor de zon", aldus Cornelissen.

Anky van Grunsven verscheen niet met haar tweevoudig Olympische kampioen IPS Salinero in de ring, maar met IPS Painted Black. Van Grunsven is als titelverdedigster automatisch startgerechtigd in de finale, medio april in de Amerikaanse gokstad Las Vegas. Dan moet zij echter wel in twee kwalificatiewedstrijden van start zijn gegaan. Dat heeft zij wel gedaan met Painted Black, maar niet met Salinero. "Ik ben niet van plan om naar het Duitse Neumünster te gaan, maar ik ben er zeker van dat ik voor Indoor Brabant, half maart, Salinero in zijn goede vorm heb. Dan hoop ik er op dat ik van de FEI dispensatie krijg om toch met Salinero naar Las Vegas te mogen", vertelde de altijd goedlachse amazone. De hal van de RAI was met ruim 5.000 bezoekers afgeladen vol en zagen samen met de koningin, mede dankzij het zeer sterke deelnemersveld, zeer goede sport. "Ik denk dat dit het sterkste deelnemersveld is geweest dat we dit kwalificatieseizoen aan de start hebben gehad en mede daarom was ik van plan om mijn uiterste te best te doen om te winnen. Ik ben erg blij dat dit is gelukt", aldus Van Grunsven.

Ook Jeannette Haazen (Neeroeteren Bel.) was erg gelukkig met haar vijfde plek met de machtige Nartan, die geheel zonder fouten bleef, maar nog net even over iets meer charme zou mogen beschikken. Sander Marijnissen (Wijdewormer) reed met Moedwill ook nu weer een sterke proef, waarbij het jammer was dat zo af en toe lichte foutjes werden gemaakt, die voortkwamen uit iets te veel spanning. Maar Marijnissen en Moedwill hebben veel potentie om uit te groeien tot een combinatie waar het Nederlandse dressuurteam in de nabije toekomst veel plezier aan kan beleven. Marijnissen eindigde op de elfde plaats en dat was net een plaatsje boven Marlies van Baalen (Brakel) met BMC Kigali. Met een score van net even boven de 70% kregen Van Baalen en Kigali loon naar werken. Leida Collins-Strijk (Riethoven) had nu met On Top duidelijk minder last van de spanning dan in de Grand Prix, waardoor gedurende de gehele proef een mooi beeld werd opgeroepen, dat best een iets hogere waardering verdiend had dan de 14de plek die de jury haar nu toebedeelde.

Met vier Nederlandse ruiters bij de eerste vijf combinaties in de tussenstand lijken naast Anky van Grunsven ook Adelinde Cornelissen, Hans Peter Minderhoud - die nu alleen aan de leiding gaat - en Jeannette Haazen zeker van een startplaats in Las Vegas. Christa Laarakkers (Winschoten), die haar punten op één uitzondering verzamelde in de Oost-Europese League, zal het met nog twee kwalificatiewedstrijden voor de boeg moeilijk krijgen om zich in de kopgroep van maximaal vier die door mogen naar de finale te handhaven.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-01-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post aangepast naar regels

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:18

Snap soms echt niets van de dresuursport |o Zowel Anky als Isabel (als Kyra) hadden er behoorlijke fouten inzitten en die winnen dan van een Hans Peter en Janet die beide een heel expressieve foutloze proef wegzetten :?

Het zal wel aan mij liggen?

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 15:23

Romy18 schreef:
Snap soms echt niets van de dresuursport |o Zowel Anky als Isabel (als Kyra) hadden er behoorlijke fouten inzitten en die winnen dan van een Hans Peter en Janet die beide een heel expressieve foutloze proef wegzetten :?

Het zal wel aan mij liggen?

Klopt! ben ik het mee eens.

Alleen bij Jeannette in de piaffe, waggelt nartan een beetje.
Ik vind eerlijk gezegd dat Jeannette boven hans Peter moest eindigen. Kyra had voor de rest wel een mooie kur!
Maar het ligt er ook aan hoe je de andere onderdelen rijd, en de artistieke gedeelte natuurlijk

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:39

Tjee zeg. Wie heeft dit stuk nou weer geschreven. Hoezo was Anky zonder fouten. Maar goed, ze had ondanks die fouten zeer terecht gewonnen. }>

Thomas

Re: Anky wint Wereldbeker kwalificatiewedstrijd Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:40

@Vur!

Dit stuk heb ik niet geschreven, het is deels veranderd.

Anky had fouten in de wissels,
die man van de NOS zag het ook niet;

Warum Nicht had dikke fouten in de eners zegt ie
Oh en daar zijn de mooie wissels van warum nicht!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:44

Thomas. schreef:
@Vur!

O sorry, ik bedoelde jou niet hoor. Ik bedoelde er niks negatiefs mee naar jou toe. Ik vond (en vind wel vaker) dat in sommige Nederlandse bladen (vooral die van BCM) niet echt reeel wordt geschreven over hoe een wedstrijd echt is verlopen. Als ik zelf de wedstrijd heb gezien en ik lees dan sommige stukken erover, dan vraag ik me echt wel eens af, of er expres zo gekleurd wordt gescheven, of dat de schrijver niet wijzer is en zich door iemand wat laat influisteren. Zo jammer. Ik hoop altijd op een eerlijk stuk. Je weet wel, de goeie en de minder goeie dingen en dan de balans opmaken. Dus vandaar mijn opmerking even uit een lichte frustratie. Maar nogmaals, niet persoonlijk bedoeld. ;)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:39

Jeanette Haazen was voor mij de winnaar. Het zag er rustiger, vloeiender en harmonischer uit. Maar goed, wie ben ik :+.

Was ook onder de indruk van het paard van Isabelle Haddad (Caddilac). WOW!

Anky en Isabelle vond ik niet zo indrukwekkend eigenlijk (sorry....)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 09:55

Caddilac vond ik vooral in de Passage en Piaffe goed, daar scoort ie ook z'n punten op, voor de rest was het wel foutloos, maar niet zo WOW vond ik, de appuyementen waren ook niet heel goed.

Isabell vond ik eigenlijk heel tegen vallen,
anky vond k juist goed rijden XD

En Jeannette had ik ook veel hoger gezet dan 76.950 hoor! Dat zag er echt goed uit, ze was ook zo blij.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 09:55

vur schreef:
Thomas. schreef:
@Vur!

O sorry, ik bedoelde jou niet hoor. Ik bedoelde er niks negatiefs mee naar jou toe. Ik vond (en vind wel vaker) dat in sommige Nederlandse bladen (vooral die van BCM) niet echt reeel wordt geschreven over hoe een wedstrijd echt is verlopen. Als ik zelf de wedstrijd heb gezien en ik lees dan sommige stukken erover, dan vraag ik me echt wel eens af, of er expres zo gekleurd wordt gescheven, of dat de schrijver niet wijzer is en zich door iemand wat laat influisteren. Zo jammer. Ik hoop altijd op een eerlijk stuk. Je weet wel, de goeie en de minder goeie dingen en dan de balans opmaken. Dus vandaar mijn opmerking even uit een lichte frustratie. Maar nogmaals, niet persoonlijk bedoeld. ;)

Ja oke.
Dit is zo'n knhs persbericht geschreven door Jacob Melissen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:43

Duidelijk. Bedankt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:17

Heeft Adelinde tijdens de kur geschreeuwd dat die mensen wegmoesten gaan?
Heb ik helemaal niet meegekregen :P

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:22

Ik vond dat Anky wel heel mooi op de muziek reed, het samenspel was dus dik in orde. Zat idd wel een fout in de wissels.

Nancy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:23

Ja Adelinde heeft dat duidelijk geroepen. De eerste dag zat ik te kijken (ik zat eerste rij, niet ver bij die ingang vandaan), en had toen al het idee dat haar paard daarop reageerde. De omroepster riep de dag erna dat ze dachten dat het door flitesen van fototoestellen was. Maar was heel duidelijk de mensen bij die ingang. Stom van der, dat ze die mensen de eerste dag al niet heeft toegeroepen weg te gaan.