Enorme rel rond paardrijbak in gemeente Sint Anthonis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Enorme rel rond paardrijbak in gemeente Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 07:53

http://www.gelderlander.nl

Een paardrijbak van de familie Geerts in de kern van Westerbeek is de aanleiding voor een fikse burenruzie waarin de gemeente Sint Anthonis een belangrijke rol vervult.
Onbegrip, bedreigingen en bureaucratie zijn de kernwoorden binnen de rel die volgens een woordvoerster van de gemeente alleen nog maar voor bij de rechter kan eindigen.

Aanleiding van de ruzie is de aanleg van een nieuwe kunststof onderlaag in de rijbak, nu anderhalf jaar geleden. "Dat is gedaan in het belang van de paarden zodat ze geen last meer hebben van een modderige bodem", legt Monica Geerts uit. Volgens buurman xxx begon op dat moment de ellende. "We kregen binnenshuis last van trillingen als er paarden rondliepen. We hebben dat willen bespreken met de familie Geerts. 'Zet de tv maar harder en isoleer het huis maar' kregen we te horen. We hebben daarna contact met de gemeente opgenomen. Daarop bedreigde Geerts ons met zaken als 'we maken jullie kapot'. Provoceren en intimideren. De maat was toen vol en we hebben aangifte gedaan bij de politie."

xxx kwam erachter dat de rijbak niet in het bestemmingsplan past en dat Geerts er geen vergunning voor heeft. Daarom heeft xx er bij de gemeente in 2008 op aangedrongen Geerts de bak op te laten ruimen. De gemeente heeft Geerts daarop aangeschreven, maar trad daarna niet op.

Een woordvoerster van Sint Anthonis laat weten dat de gemeente sinds kort op de hoogte is dat een paardrijbak een bouwvergunning nodig heeft. "Maar in Sint Anthonis heeft nu geen enkele rijbak een vergunning. Er zijn ook nooit bezwaren tegen gekomen. Dan sta je daar ook niet bij stil." Volgens de woordvoerster zal de bezwarencommissie van de gemeente Sint Anthonis het gemeentebestuur adviseren om binnen enkele weken een besluit te nemen over de rijbak. "Maar of het nu ja of nee is, aan een rechtszaak valt waarschijnlijk niet meer te ontkomen."
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-04-19 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd ivm privacy

Esmeralda

Re: Enorme rel rond paardrijbak in gemeente Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:56

staat dat huis dan naast de bak? Of rijden ze er met vele tegelijk in. Kan me niet zo vinden in de trillingen. Tuurlijk voel je het als er een paard voorbij rij. Maar dan sta je er vlak naast. Denk dat het eerder te maken heeft met andere ongenoegen van de buren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:01

Gewoon heel dom om zo met elkaar om te gaan. "ik heb een hobby en dus hou jij je bek dicht" lijkt er te spreken uit het artikel.

Maar er zal wel weer veel meer spelen, zoals gewoonlijk.... zucht

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:17

trillingen in huis voelen. :? Dan moet er al haast een flinke kudde passeren wil je dat voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:27

Als ze trillingen voelen dan hebben ze er geen goede bodem in liggen :+ . Die hoort namelijk te dempen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:31

idd of ze zijn met boerenknollen aan het race dan kan ik me dr nog wel wat bij voorstellen maar anders echt niet...

Maar goed ik vind het maar een vreemd artikel

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:37

erg vreemd dat ze de trillingen in huis voelen...
alleen jammer dat mensen weer zo met elkaar om moeten gaan....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:39

Nou, ik heb dus 's ff eea. gecheckt, en het is zo gelegen dat de Geertsjes op nr 65 wonen en klagende buurman xxxx op nr 57.
Op Google Earth kun je dan vinden dat de bak in kwestie zich lijkt te bevinden op de lokatie waar ooit huisnummer 63 gestaan moet hebben en dat tussen de bak en de woning van de klager niet alleen nog een ander huis staat, maar zich ook de oprit naar nr 61, een van de weg af gelegen boerderij, bevindt.
Dus ofwel hebben die mensen op nr 59 óók last (en normaal gesproken meer dan iemand die er verder vandaan zit), ofwel is meneer xxxx een wel heel erg gevoelig typje.
Laatst bijgewerkt door Coby op 29-04-19 07:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:14

He jij bent een echte Sherlock Holmes Eric Prast, haha.

Als het waar lijkt het me ook zeer overtrokken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:26

EricPrast schreef:
Nou, ik heb dus 's ff eea. gecheckt, en het is zo gelegen dat de Geertsjes op nr 65 wonen en klagende buurman xxxx op nr 57.
Op Google Earth kun je dan vinden dat de bak in kwestie zich lijkt te bevinden op de lokatie waar ooit huisnummer 63 gestaan moet hebben en dat tussen de bak en de woning van de klager niet alleen nog een ander huis staat, maar zich ook de oprit naar nr 61, een van de weg af gelegen boerderij, bevindt.
Dus ofwel hebben die mensen op nr 59 óók last (en normaal gesproken meer dan iemand die er verder vandaan zit), ofwel is meneer xxxx een wel heel erg gevoelig typje.

Ik verheug me nu al op de uitzending van de Rijdende Rechter.... :D
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-04-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:39

Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat mensen elkaar zo de duvel kunnen aandoen ? Eerlijk gezegd vind ik dat zo'n typisch geval van burenruzies waar een stok wordt gezocht om mee te slaan en die vind je wel altijd... Ik kan me nauwelijks inbeelden dat de trillingen dermate storen dat de buur in kwestie er last van heeft. En dat van die vergunning is ook zo'n typisch chantagemiddel. Hiervan word ik niet goed !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:47

Dit doet mij heel erg denken aan de burenruzies van iemand zijn duivenhokken. Man man daar zijn ook al heel wat rellen over geweest.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:51

Zal wel weer een keer zo'n overgevoelige boer zijn, met een aandachtsprobleem want er moet toch echt heel wat gebeuren wil je de grond in je huis voelen trillen omdat ze aan het rijden zijn.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:55

wat een muggenzifterij zeg! De koeien van de buren rennen ook langs ons huis, ga je toch niet om lopen zeuren!! 8)7

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:02

silfie35 schreef:
Zal wel weer een keer zo'n overgevoelige boer zijn, met een aandachtsprobleem want er moet toch echt heel wat gebeuren wil je de grond in je huis voelen trillen omdat ze aan het rijden zijn.

waarom zou dat een boer zijn dan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:13

Noukje schreef:
silfie35 schreef:

waarom zou dat een boer zijn dan????

Zit eerder te denken aan zo'n export Amsterdammer. Zo'n figuur met integratie problemen op het 'platteland' :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:16

Gat in de markt: huur meneer xxx in als seismograaf. Voor al uw trillingen, aardbevingen, aardstralen en ondergrondse wateraders..
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-04-19 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:16

silfie35 schreef:

beetje dom hoor

overgevoelig en boer klinkt als een niet passende combinatie

waaruit constateer jij eigenlijk dat het gaat om een overgevoelige boer ?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:30

oeps verkeerde quote...ik bedoelde die van het gat in de markt :D

zo zouden ze ermee om moeten gaan, met een hoop humor, een bak koffie erbij en een goed gesprek!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:37

silfie35 schreef:

Dat voel je best hoor. Wij hebben (onze eigen) 4 paarden naast het huis staan. Er zit ongeveer 5 meter tussen de omheinging en ons huis, maar als ze beginnen te spelen, draven of galoperen trilt het hele huis mee hoor (is nb een huis met hele dikke muren)! Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die zelf geen paarden heeft dat heel vervelend zou vinden.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:40

Leonora schreef:
silfie35 schreef:

beetje dom hoor

overgevoelig en boer klinkt als een niet passende combinatie

waaruit constateer jij eigenlijk dat het gaat om een overgevoelige boer ?

Ja ik had er eigenlijk meer een beeld bij, van een gepensioneerde man, die zich verveelde en naar zn zin te weinig aandacht kreeg, en daardoor zijn huis voelde trillen ofzo :+

Alle gekheid op een stokje..... maar ik ben benieuwd wie de rechtzaak dan gaat winnen:p

Rijdende Rechter: Here we come!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:49

EricPrast schreef:
Nou, ik heb dus 's ff eea. gecheckt, en het is zo gelegen dat de Geertsjes op nr 65 wonen en klagende buurmanxxxx op nr 57.
Dus ofwel hebben die mensen op nr 59 óók last (en normaal gesproken meer dan iemand die er verder vandaan zit), ofwel is meneerxxx een wel heel erg gevoelig typje.

Helaas zal ik je stelling moeten ontkrachtigen. Ik ben zelf woonachtig in hetzelfde dorp, dezelfde straat zelfs. Het huis van de fam. xxx ligt inderdaad naast de rijbak van de fam. Geerts. Er ligt tussen beide wel een smal zandpad. De klachten zijn inderdaad gekomen ná dat de fam. Geerts een nieuwe boden in de bak heeft laten leggen. Ik kan me best voorstellen dat dat een verandering van de situatie geeft. De woning en de rijbak liggen nog geen 10 m. van elkaar.

En even over de huisnummers.... daar klopt in Westerbeek gewoon geen hout van, dus daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Je mag daarom ook niet stellen dat er een huis heeft gestaan of dat er nog een huis tussen staat.

Maar zoals bij al het "moddergooien" zal er ook tussen deze 2 families wel "meer aan de hand zijn".

Oh ja, de beelde op Google Earth zijn wel al van langer geleden.
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-04-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:06

Nou dat wordt nog een lastige situatie. Ik weet er alles van.
Het is idd zo dat een rijbak op het grasland, verandering is van bestemmingsplan en daar moet een bouwvergunning voor afgegeven worden. Als het bestemmingsplan verandert word, betekend dat ook dat een afrastering niet lang geplaats mag worden zonder vergunning. Dit geld ook voor verlichting. Dus ook daar moet een vergunning voor aangevraagd worden.
Een stuk land met agrarische bestemming mag je alles op doen wat een boer mag doen. Je mag dus ook een stuk braak laten liggen, ook met wit zand. Alleen het niet gebruiken als paardenrij bak. Dus dan heb je er nog niets aan.
Bij mijn gemeente kan je verandering krijgen van het bestemmingsplan, indien de rijbak minimaal 50 meter van de woonhuizen van buren liggen. Het landschappelijk inpasbaar is en er is geen overlast naar derden is . Ik heb samen met de aangrenzende buren de plek van de rijbak bepaald en zomers heb ik een sproeiinstallatie. Ik vind het heel belangrijk dat niemand last van mij heeft en ik ook niet van andere.
In veel gemeentes kunnen ze geen actie meer ondernemen wanneer een rijbak 5 jaar gedoogd is.
Als de eigenaar van de rijbak eieren voor zijn geld kiest, zou hij het beste, indien mogelijk de rijbak kunnen verplaatsen. Ik weet dat dat een kostbare zaak is. Maar als hij strak wel aan het kortste eind trekt, zal de rijbak wel weg moeten. Wat moet je dan.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:14

naffie schreef:
Als de eigenaar van de rijbak eieren voor zijn geld kiest, zou hij het beste, indien mogelijk de rijbak kunnen verplaatsen. Ik weet dat dat een kostbare zaak is. Maar als hij strak wel aan het kortste eind trekt, zal de rijbak wel weg moeten. Wat moet je dan.

Die mogelijkheid heeft hij niet. De bak bevindt zich echt midden in het dorp, echt de kern dus (naast het dorpplein, schuin tegenover de kerk). Westerbeek is maar een heel klein dorpje met nog geen 550 inwoners. Ons kent ons dus. Er is geen omliggend stuk land waar hij een bak zou kunnen realiseren, niet aangrenzend aan zijn huis/stallen dus. Tja, dat wordt inderdaad heel moeilijk....

Natuurlijk speelt dit allemaal al veel langer en is er veel meer informatie als wat in de krant staat. Ik kies in ieder geval geen partij.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:54

Ik ken het huis en rijbak, en dan heb ik het niet over overlast etc. (daar heb ik geen ervaring mee)
Steeds als ik door het dorp rijdt, moet ik toch even naar die omheining kijken, want het valt gewoon heel erg op, dat zou ík heel storend vinden als ik daarlangs woonde, het is al zo'n klein dorpje, het springt meteen in het oog, maar dat is mijn mening...