'Paardensport heeft een grote opvoedkundige waarde'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paardensport heeft een grote opvoedkundige waarde'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 08:03

www.dvhn.nl

Wat kan de paardensport de mens geven? Martien van den Heuvel is sinds 1 januari 2002 voorzitter van de KNHS, de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond. Van den Heuvel hoeft er geen tel over na te denken. "Het bijzonder is dat we sport bedrijven met dieren."

Dat maakt het totaal anders. Een paard moet je verzorgen, je moet er mee leren omgaan. Er onstaat een wisselwerking tussen mens en dier die moet leiden tot prestaties. Dat kost heel veel tijd en geduld. En het is gelijk voor jongens en meisjes, dat is in bijna geen enkele andere sport zo. Het heeft een hogere opvoedkundige waarde, zeker voor kinderen. En paarden zijn natuurlijk schitterende dieren, dat ook nog."

"Tussen ruwweg 1990 en 2000 heeft er een explosieve groei van de paardensector en de paardensport plaatsgevonden. In die tien jaar is het aantal paarden wel verdrievoudigd. Het heeft te maken met de welvaartsgroei, met het beschikbaar komen van agrarische ruimte, met het ondernemerschap in Nederland, met, zoals wij het noemen, het 'Anky-effect' en met de behoefte het als tegenhanger van de drukke omgeving zoeken van ontspanning in de omgang met dieren. "

"Tot 2002 bestond de sector uit veel kleine organisaties. Sinds 2000 zijn we in de slag om daar structuur in aan te brengen, die bestaat uit drie onderdelen. Eén is het fokken, de stamboeken. Twee is de sport. Daar had je zeventien organisaties van, met verschillende achtergronden en doelstellingen. Op 1 januari 2002 zijn die in één keer gefuseerd in één KNHS. Daar hoort alle paardensport bij, behalve de Nederlandse Draf- en Rensport. Drie zijn de ondernemers. Daarvan zijn zo'n acht tot tien organisaties samengegaan in één brancheorganisatie. Met zijn drieën hebben die één samenwerkingsorgaan: het sectoraat paarden. Dat is het aanspreekpunt voor het ministerie van landbouw."

"Die herstructurering was dringend noodzakelijk. Door de versnippering was het een sector zonder kracht. Ik zeg wel eens: eigenlijk was die structuur er tien jaar te laat. Als sport zijn wij nu erkend door het NOC*NSF. Maar ons huiswerk is nog niet af, we moeten wel zorgen dat het goed loopt. Het grootste deel van de inhaalslag is wel achter de rug, maar het is natuurlijk niet meteen een soepel lopende winkel."

"Hoe groot is de sector? We moeten vaststellen dat we daar nog veel te weinig betrouwbare informatie over hebben. We schatten dat er in Nederland zo'n 450.000 paarden zijn en dat er in de sector twee miljard euro omgaat. Dat is natuurlijk een economische factor van belang en we zijn door de vele disciplines een zeer complexe sportbond, die inmiddels ook vrij groot is. Internationaal hebben we op het gebied van fokken en de sport een vooraanstaande positie bereikt. We zijn een van de drie toplanden in de wereld. "

"Maar we willen een bond zijn voor alle paardensportliefhebbers, ook als ze geen lid zijn. We willen de lokale verenigingen ondersteunen om ze sterk te maken. Intussen zijn er in Nederland heel veel commerciële maneges ontstaan, dus willen we ook de samenwerking tussen de verengingen en die maneges versterken. Er moet een vloeiende doorstroming komen tussen de klanten van de maneges en de wedstrijdsport. Ons doel is dat we bijzonder graag een bepaald marktaandeel willen verwerven. Achthonderduizend Nederlanders hebben wel eens paard gereden, 450.000 regelmatig. We denken te kunnen doorgroeien naar 250.000 leden. Die 450.000 zal wel een illusie blijven."

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:55

Komt het besef eindelijk dat de "paardensector" toch niet stiefmoederlijk moet behandeld worden eindelijk ? In Vlaanderen is er (onder leiding van onze minister president) een onderzoek geweest mbt onze sector en zijn er diverse "belangengroepen" uitgenodigd geweest voor overleg.
Ik hoop dat er iets uit de bus komt en men nu de "paardeneigenaren" eens wat meer au sérieux gaat nemen. In de paardenkrant stond nog een interessant artikel over shuilplaatsen. Laat de mensen die paarden hebben eens wat meer ruimte en mogelijkheden en het landschap zal er gans anders gaan uitzien. Als je in België geen agrariër bent (was; is al veel veranderd) mag je gewoon niks...

manex

Re: 'Paardensport heeft een grote opvoedkundige waarde'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:23

En hoe zit het met recreatieruiters die alleen maar boshobbelen? Waar kunnen die terecht?
Wie gaat er bv over onderhoud van de bestaande ruiterroutes en aanmaak van nieuwe? Zo gek veel routes zijn er namelijk nog niet terwijl er toch veel mooie gebieden in ons land zijn.
Het wekt de indruk dat ze zich alleen sterk maken voor ruiters die op maneges rijden en voor wedstrijdruiters/verenigingen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:32

Daar heeft de KNHS toch regioconsulenten voor?

Ik vond dat de KNHS met de digitale routes best vooruitstrevend was. Ik vind dat de Nederlandse kaarten van Staatsbosbeheer best uitgebreid zijn wat betreft ruiterpaden. Ik weet niet precies wie daar achter zit, maar er wordt best veel gedaan vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:32

Dat teveel versnippering desastreus is, ben ik het helemaal mee eens. Als echter het alternatief is dat je een grote organisatie krijgt waar je kostte wat het kost aan overgeleverd bent en er geen plek is voor eigen identiteit, ben je verkeerd bezig.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:56

Opvoedende waarde :D Ik ben goed bezig !! :+