Pony ingeslapen door verwaarlozing in Geraardsbergen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Pony ingeslapen door verwaarlozing in Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:42

www.editiepajot.com

foto
De pony in kwestie is helaas ingeslapen.
foto: http://www.blid.be

Deze morgen heeft BLID kennis genomen van een verwaarlozing van dieren in de Volderstraat in Onkerzele, een deelgemeente van Geraardsbergen. De twee geiten, een labrador en een pony zijn de dieren, die er al een hele tijd waren achtergelaten. De eigenaar kwam maar sporadisch bij de dieren langs en vertoefde het merendeel van zijn tijd, bij een vriendin op een andere locatie. Eten voor de dieren was er niet. “Eens was de hond zijn lievelingsdier, en nu laat hij hem zo verkommeren” zegt ons een aangeslagen buur.

Gisteren was er al een eerste interventie van de politie van Geraardsbergen. Voor de pony kwam alle hulp te laat, het dier lag roerloos in de tuin en is door een dierenarts geeuthanaseert. Ook de hond is graat mager en dient te worden opgevolgd. De geiten zijn er nog het best aan toe. “Deze dieren zijn het best bestand tegen verwaarlozing, al hebben ze hun overleving te danken aan de buren”, zegt Dirk Blanchart voorzitter van BLID.

“Tegen de eigenaar van de dieren is er een proces – verbaal van verwaarlozing opgesteld. We zijn van mening wat er ook in het leven gebeurd, dieren kunnen er niet de dupe van zijn en men kan dan maar beter een oplossing zoeken voor je dieren”alsnog Dirk Blanchart. De politie van Geraardsbergen volgt de zaak op de voet.

Foto's zijn hier te vinden (Let op! De foto's kunnen als schokkend worden ervaren).
Laatst bijgewerkt door delerium op 21-01-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto naar link gezet

Dana01

Re: Pony ingeslapen door verwaarlozing in Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:43

jammer dat de buren het dan toch zo ver hebben laten komen :x
om over de eigenaar helemaal maar niet te spreken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:44

ook stom... laat je je lievelings dier doodgaan door je vriendin...

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:45

Zucht.....Hoe kunnen mensen het toch zo ver laten komen...ongelofelijk. Jammer dat de buren er niet eerder iets aan hebben gedaan.....
Arme beestjes....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:46

overleving te danken aan de buren?
Die begrijp ik niet...er is een pony dood....
ik had ze al gewoon gaan voeren,als ik dat bij mijn buren zie gebeuren....sorry,hoor....

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:49

Die eigenaar moet zelf geeuthaniseert! met vriendin erbij...

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:51

hahah, ja inderdaad.
Als ik buur was geweest....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:53

je weet toch niet of de buren misschien al eerder melding hebben gemaakt,of iets anders hebben geprobeerd?

arme dieren...............

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:54

Het wordt echt steeds gekker.! Nou wat zal de eigenaar krijgen een taakstrafje? En hij zou ook nog best wel dieren mogen houden. Te gek voor woorden.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:56

Het is niet gemakkelijk om dieren als verwaarloosd te bestempelen in Belgie, als ze eten en water hebben is genoeg, spreek uit ervaring, twee paarden heel slecht aan toe, geen stal, geen water soms een beetje hooi, vorige winter stonden de dieren daar zo, Meermaals Dierenwelzijn gebeld, Politie had Fod gebeld, wel de dieren zijn gewoon door de eigenaar verplaatst, in beslag of niet, ondertussen weet ik nog steeds niet hoe het met de dieren is, het is gewoon wraakroepend, in Belgie krijg je, als je teveel belt, TE EMOTIONEEL.
Deze twee paarden kregen eten en drinken van de buren, en de eigenaar zat ook lekker bij zijn vriendin in een ander dorp. Het antwoord van de bepaalde instanties zal ik jullie maar besparen, zelf heb ik het moeilijk met die situtaties, maar sta heel veel met mijn rug tegen de muur en veel personen die klacht indienen ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:10

Snoevie schreef:
je weet toch niet of de buren misschien al eerder melding hebben gemaakt,of iets anders hebben geprobeerd?

arme dieren...............

daar gaat het niet om....buiten het feit om dat er maar 1 schuldige is en dat is de eigenaar natuurlijk.....had dit voorkomen kunnen worden door tijdig de dieren te gaan voeren en daarna de molen/logge ambtenarenapparaat in beweging proberen te krijgen.
Die procedures duren zo lang,dat overleeft geen enkel dier wat al mager en in slechte conditie is....

dus....eerst voeren en dan bellen...en nog en bellen en nog eens...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:44

Zo'n vent zou je toch zijn ballen tussen zijn oren trappen.
Van mij mag het

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:47

eh... ja maar dan konden ze de eigenaar ook niet pakken voor verwaarlozing?? okay, de dieren hebben het dan beter. Maar dan moeten de buren betalen voor een ander, en de eigenaar wordt dan neit gestraft. Als je snapt wat ik bedoel.... heb het over eerst voeren en dan bellen.

Verder vind ik het wel verschrikkelijk, dat mensen zulke dingen doen.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:48

Ik vindt ook dat de buren net zo erg zijn als de eigenaar!! Misschien konden ze niet bij de dieren om wat te geven, maar ik zou de deur intrappen of wat dan ook om ze te helpen. Ze hadden iets moeten doen!!
Pff, dit soort dingen zullen altijd blijven gebeuren, triest hoor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:57

lekker makkelijk oordelen,je weet toch niet wat er al gedaan is?

en bovendien,dan heb je straks zelf het probleem dat je een boete krijgt omdat je ongevraagd iemands deur intrapt..........;)

mensen moeten veel strenger gestrafd worden voor het verwaarlozen van dieren,maarja de overheid vind het niet belangrijk genoeg om dit beter aan te pakken

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:11

Ik vind ook dat er weer erg makkelijk geoordeeld wordt!!
De buren hebben aan de bel getrokken, maar dat wil nog niet zeggen dat zij gevraagd hebben om de zorg/kosten van andermans veestapeltje!! Buren (die in actie komen) zijn niets verplicht...
Ook moet het contact wel redelijk zijn met de eigenaar, want toen mijn vader ooit de DA had gebeld voor een ziek paard van mijn oom, kreeg hij politie ed op zijn dak, omdat hij zich bezig hield met zaken die hem niets aangingen (zoals dit geformuleerd werd) Politie deed geen bal voor dit zieke dier, wat uiteindelijk ook niet goed afliep...
Maar omdat oom vuurgevaarlijk was, en nergens voor terug deinsd heeft mijn vader zich ook nergens meer druk omgemaakt..

Neemt niet weg dat ik het verrekt slechte zaak vind dat er dieren aan hun lot over gelaten worden...
Daar neem je meestal geen dieren voor, lijkt mij....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:14

onbegrijpelijk dat je dat je dieren kan aan doen. Ik weet niet hoe het in duitsland zit, maar in nederland vind ik de dierenbescherming vrij laks(ze mogen ook niet veel, maar ik vind ze vaak wel laks). Een oude dame(91!) bij mijn ouders in de straat had pas bij haar in de tuin een uitgehongerde en gewonde kat gevonden. Na hem wat te eten en te drinken te hebben gegeven belde ze de dierenbescherming. Maar omdat zij hem al te eten had gegeven wilde ze niet meer komen. Zij had hem gevoerd,dus was het beestje voortaan haar verantwoordelijkheid. Hier kan ik echt zo ontzettend boos om worden: probeer je wat goeds te doen en dan wordt daar zo op gereageerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:15

natuurlijk zijn die buren niets verplicht...het is alleen de vraag...hoe kun je dit aanzien...ik niet dus.
Ik ken genoeg gevallen waarbij er snel genoeg gebelt is ,maar de db liet opzich wachten...och,over drie dagen kunnen we ook gaan kijken...kijk..dat is dan te laat.
Als je dan dus "even"ingrijpt met wat voer gaan de beestjes dus net niet dood.
En dat dat dan geld kost...ach...mijn dierenliefde gaat heel ver hoor!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:37

Geerke@ Ja onze dierenliefde gaat ook heel ver, de mijne nog verder dan die van mijn man....
Ik heb hier ook een aangewaaide papegaai zitten, die 12 jaar geleden op mijn verjaardag de tuin in kwam zeilen, met een gebroken pootje...
Allerlei instanties gebeld om te melden dat ik hier een kletsende kip had zitten met gebroken pootje...
Toen de eigenaar uiteindelijk belde en hoorde dat er een pootje gebroken was, zei deze doodleuk: draai zn nek maar om ik hoef hem niet meer...
Vol verbijstering zei ik: nou dan gaan we maar naar de da...
Mijn man zei: jah, doe dat maarrr... (met een gezichtsuitdrukking van jahoor we hebben er nu ook een vogel bij.......)
Nou ik heb er een leuke huisgenoot bij, en voor mij was dit vanzelfsprekend...
Maar ik kan me best indenken dat er mensen zijn die terughoudender zijn in het bemoeien met andermans dieren...
Zoals in geval van mijn vader, moet ik zeggen dat ik blij ben dat mijn vader het destijds heeft kunnen loslaten, want dit had zeker verkeerd afgelopen....
En of zij het kunnen aanzien... dan kom je dus ook bij het punt wanneer hebben zij hun best gedaan bij de betreffende instanties?? Daarbij lost het bijvoeren van de buurdieren niets op, want dan kom je bij het punt: ze krijgen toch eten?? (van wie maakt hen niet uit)
De db sluit gewoon vaker zijn ogen dan zou mogen, ook omdat ze maar weinig bevoegdheden hebben...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:38

Geerke ik ben het met je eens, die pony had niet dood hoeven gaan als er elke dag wat brood over de schutting was gegooid...en dan dus uiteraard de dierenbescherming bellen. of die kerel aanspreken als ie weer een keertje aankomt..Uit eigen ervaring weet ik dat een heleboel mensen niet eens in de gaten hebben dat er dieren verwaarloosd worden.. en als je het dan wel weet dan laat je het toch niet dood gaan? :(

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:55

Prummel schreef:
Ik vindt ook dat de buren net zo erg zijn als de eigenaar!! Misschien konden ze niet bij de dieren om wat te geven, maar ik zou de deur intrappen of wat dan ook om ze te helpen. Ze hadden iets moeten doen!!
Pff, dit soort dingen zullen altijd blijven gebeuren, triest hoor.

Ik vind bovenstaande echt een heel onnadenkende, lage beschuldiging. Er is er in dit geval maar 1 echt SCHULDIG en das de eigenaar!

Dus als mijn buurvrouw ineens haar honden verwaarloost, ik bel de DB tig keer en van het kleine beetje geld dat ik over heb probeer ik de honden zo goed en zo kwaad als t kan in leven te houden? Dan ben ik schuldig???

Het moet niet gekker worden, dan ga ik never nooit meer naast mensen wonen met een dier, stel je voor dat ik als buur straks aangepakt wordt voor verwaarlozing! :x

Nens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:02

Ik snap niet dat mensen zo ver kunnen gaan!! het klopt gewoon niet

Ze zeggen als je mensen leert kennen ga je van dieren houden..

Alleen ik snap niet waarom ze dat zeggen.. dit gaat echt nergens meer over!! :(

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:15

Nens schreef:
Ik snap niet dat mensen zo ver kunnen gaan!! het klopt gewoon niet

Ze zeggen als je mensen leert kennen ga je van dieren houden..

Alleen ik snap niet waarom ze dat zeggen.. dit gaat echt nergens meer over!! :(

Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je dieren gaat waarderen. Dat houdt in dat je steeds vaker tot de ontdekking zal komen dat dierenliefde onvoorwaardelijk is en dat mensen in staat zijn tot hele rare dingen. Dat is wat het spreekwoord inhoudt ;)

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:22

Buitenzorg schreef:
Ik vind bovenstaande echt een heel onnadenkende, lage beschuldiging. Er is er in dit geval maar 1 echt SCHULDIG en das de eigenaar!

Dus als mijn buurvrouw ineens haar honden verwaarloost, ik bel de DB tig keer en van het kleine beetje geld dat ik over heb probeer ik de honden zo goed en zo kwaad als t kan in leven te houden? Dan ben ik schuldig???

Het moet niet gekker worden, dan ga ik never nooit meer naast mensen wonen met een dier, stel je voor dat ik als buur straks aangepakt wordt voor verwaarlozing! :x

Wettelijk is iedereen verplicht om een persoon in nood bijstand te verlenen. Laat je dit na, dan ben je dus strafbaar. Voor dieren geldt dat niet, maar de schuldvraag ligt voor mij niet alleen bij degene die dieren zo verwaarloost.

Andere vraag: Als jij iemand op straat ziet die zijn pony doodschopt, en jij loopt gewoon door, ben jij dan ook niet verantwoordelijk?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:32

En wat als ze al de dierenbescherming hebben gebeld en die zegt dat er niks aan te doen is?